کدخبر : 4437
دوشنبه 17 اکتبر 2016 - 8:01
فاقددیدگاه

انتقاد بخشوده از فقدان کانون شاعران و مداحان در ایلام

گردآورنده‌ی مجموعه‌ی «شه‌هید ئه‌سر» بر تشکیل کانون مداحان و شاعران تأکید کرد و گفت: چرا در حالی که مداحانی مانند «محمود کریمی» شعر شاعرانی مانند «جلیل صفربیگی» را می‌خواند استان ایلام فاقد این کانون باشد.

«حبیب‌الله بخشوده»  اظهار کرد: شعر عاشورایی در ایلام در شرایط کنونی موفق‌ترین و مترقی‌ترین دوره‌ی خود را به زبان‌های فارسی و کردی می‌گذراند و خوشبختانه این موضوع مورد استقبال اغلب شاعران پیشکسوت و جوانان قرار گرفته است.

وی با تأکید بر اینکه شاعران استان باید بتوانند خوراک مداحان و نوحه‌سرایان را به شکل شاعرانه و خیال‌برانگیز فراهم کنند، تصریح کرد: شاعران پیشکسوت به‌خوبی می‌دانند که برخی آثار مقدمات لازم برای یک شعر را ندارند و در برخی آثار اغلاط املایی به چشم می‌خورد یا وزن و قافیه در شعر موجود نیست، بنابراین راه جبران این نقص حضور شاعران پیشکسوت و پرسشگری و کسب تجربه توسط شاعران جوان است.

این شاعر ایلامی ادامه داد: شعر عاشورایی ایلام به تکامل رسیده و خوراک مداحان و نوحه‌سرایان به‌خوبی فراهم شده است و کسی مانند صادق آهنگران شعر جلیل صفربیگی و عبدالرضا هلالی از اشعار حقیر بهره‌گرفته است و محمود کریمی شعر شاعران ایلامی را می‌خواند که نشانه‌ی توانایی شاعران ایلامی در سرودن اشعار فارسی عاشورایی است.

بخشوده تأکید کرد: در چند سال اخیر که هیئات مذهبی منسجم‌تر شده‌اند کارهای خوبی انجام شده اما با وجود زمینه‌ی کاری مناسب و پتانسیل‌های شاعرانه جای «کانون مداحان و شاعران» در استان خالی است که پیشنهاد می‌شود تبلیغات اسلامی استان مصرانه وارد کار شود تا مانند استان‌های دیگر شاهد پیوند بیشتر مداحان و شاعران باشیم و در مراسم‌های عزاداری و شادی اهل بیت این دو قشر عزیز با هم‌افزایی بیشتر ارادت خود را به ائمه نشان دهند.

وی ادامه داد: این کار مستلزم هزینه‌کردن وقت و اعتبار است و بدون شک نتیجه‌‌ای را که عاید استان خواهد کرد با هیچ هزینه‌ی مادی‌ قابل‌سنجش نیست و برکت آن نصیب فرهنگ استان خواهد شد.

بخشوده اربعین را فرصتی مناسب برای پرداختن به این موضوع عنوان کرد و گفت: اگر برنامه‌ریزی دقیق صورت گیرد زائران عتبات که از ایلام می‌گذرند می‌توانند از برنامه‌های فرهنگی بهره‌مند شوند و نمونه‌کارهای مداحان و شاعران ایلامی را ببینند تا بتوانیم ایلام را بیش از وضع موجود به‌عنوان دروازه‌ی عتبات عالیات معرفی کنیم.

بخشوده درباره‌ی کتاب «شه‌هید ئه‌سر»(شهید اشک)، که قرار است در حوزه هنری رونمایی شود، گفت: بخش کردی اشعار عاشورایی این مجموعه حاصل برگزاری ۴ دوره سوگواره‌ی «شین» و بخش فارسی آن گلچینی از شعر جدید ایلام است که هم اشعار شاعران پیشکسوت و دارای قدرت شاعرانه در آن گردآوری شده و هم از تشویق شاعران جوان غفلت نشده است.

منبع: ایسنا ایلام

Print Friendly, PDF & Email
امتیاز:
اشتراک گذاری:
برچسب ها :
مطالب مرتبط
دیدگاه شما

Time limit is exhausted. Please reload CAPTCHA.