کدخبر : 4432
دوشنبه 17 اکتبر 2016 - 7:49
فاقددیدگاه

قانون و اخلاق را در پای سیاست ذبح نکنیم

اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان ایلام با صدور بیانیه ای با عنوان قانون و اخلاق را در پای سیاست ذبح نکنیم، در خصوص حواشی ایجاد شده در جشنواره تئاتر استانی واکنش نشان داد.

قانون و اخلاق را در پای سیاست ذبح نکنیم

در این بیانیه که عصر یکشنبه یک نسخه از آن در اختیار رسانه ها قرار گرفت، آمده است:
بسم الله الرحمن الرحیم
السلام علیک یا اباعبدالله الحسین(ع)
با تسلیت ایام سوگواری سرور و سالار شهیدان، بزرگ اصلاح گر امت پیامبر که هنر ایثار و شهادت میراث ماندگار اوست و در راستای سیاست های روشن دولت تدبیر و امید که همانا پاسخگویی و احترام به افکار عمومی است، نتیجه بررسی های اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان ایلام در مورد حواشی سی امین جشنواره تئاتر استانی برای آگاهی مردم، مسئولان و هنرمندان فرهیخته این استان منتشر می شود.
قبل از بیان اقدامات انجام گرفته، ذکر این نکته ضروریست که اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی بعنوان مجری سیاست های رسمی نظام جمهوری اسلامی ایران در زمینه فرهنگ عمومی، همواره حفظ ارزش های فرهنگی و دینی را سرلوحه برنامه ها و فعالیت های خود قرار داده و ذره ای از اصول سیاست های فرهنگی نظام عدول نخواهد کرد.
در این بین، دغدغه ها و رهنمودهای مسئولان ارشد استان بویژه نماینده معزز ولی فقیه در استان و استاندار فرهنگی ایلام، همواره چراغ راه خادمان حوزه ی فرهنگ بوده و خواهد بود و بی شک نشاط فرهنگی و هنری استان در سال های اخیر، جز با عنایت و نگاه سازنده آنان میسر نبوده است.
نیک می دانیم، فرهنگ و هنر نوپای استان ایلام که با کمترین امکانات موجود، دوران آزمون و خطای خود را از سر گذرانده و در بسیاری از رشته ها به پختگی و بلوغ چشمگیری دست یافته است، بدلیل ظرافت ها و حساسیت های ذاتی خود، همواره در معرض تهدید و آسیب است و اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی با وجود بهره مندی از کمترین منابع مالی و انسانی، در راستای انجام مسئولیت خطیر خویش، از هیچ کوششی فروگذار نکرده است؛ چنانچه به استناد آمار و به اذعان منتقدان منصف، فرهنگ و هنر استان ایلام در دولت تدبیر و امید دوران نشاط و بالندگی خود را تجربه کرده و مشارکت مردم در برنامه های فرهنگی،هنری و دینی افزایش قابل توجهی یافته است. برگزاری هفته قرآن و عترت، دهه فرهنگ و هنر، جشنواره فرامرزی مطبوعات، کنسرت های متعدد موسیقی، همایش بزرگداشت مفاخر، اکران فیلم های روز سینمای ایران و توسعه زیرساخت ها ، تنها بخش کوچکی از تلاش های مؤثر این مجموعه فرهنگی است که شعار محوری دولت مبنی بر واگذاری امور به اهالی فرهنگ و هنر را عینیت بخشیده است.
با ذکر این مقدمه، اهم اقدامات انجام گرفته و در حال انجام اداره کل با موضوع جشنواره تئاتر استانی و حواشی آن در چهار بند بشرح زیر بیان می شود:
۱- بررسی های به عمل آمده توسط «شورای ارزشیابی و نظارت بر نمایش و صدور پروانه» و «ستاد جشنواره» نشان داد که کارگردان نمایش«سزار گئودیابث» چند مورد از تذکرات شورای مذکور را نادیده گرفته است.
از این رو ،اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان ایلام، بر اساس اختیارات قانونی خود اثر مذکور را از راه یابی به جشنواره تئاتر فجر محروم کرد و برای آن مجوز اجرای عمومی نیز صادر نخواهد کرد؛ اگر چه ایشان ضمن عذرخواهی، دلایل آن را حرکات بداهه و رفتارهای هیجانی بازیگران اعلام کرده و بر اساس قانون حق اعتراض برای وی محفوظ است در ضمن دستگاه قضایی در حال رسیدگی به جنبه عمومی پرونده نمایش مذکور است.
۲- ستاد جشنواره پس از بررسی حواشی و ابعاد مختلف آن، به این نتیجه رسید که انتشار فایل تصویری نمایش یاد شده به صورت گزینشی و بدون اجازه صاحب اثر، در یک رسانه خاص، علاوه بر نقض صریح قانون، موجب فراگیری تخلف، تحریک افکار عمومی و تضعیف فضای فرهنگی استان شده است؛ به نحوی که آن رسانه خاص نه تنها کلیت جشنواره را با ادبیاتی سخیف زیر سوأل برده، بلکه در قامت یک مدعی تمام عیار، مدیریت و کارکنان این مجموعه خدوم فرهنگی را بی محابا و هدفدار، در معرض اتهام و تخریب قرار داده است.
از این رو ، به منظور اعاده ی حیثت حقوقی اداره کل و کارکنان تلاشگر آن و همچنین جبران خسارت های وارده بر پیکر فرهنگ و هنر استان، رسانه هایی را که در این زمینه نقش داشته اند،به دست قانون خواهد سپرد.
۳- از آنجا که نظارت بر آثار نمایشی بر عهده «شورای ارزشیابی و نظارت بر نمایش و صدور پروانه» مصوب شورای عالی انقلاب فرهنگی است و در ترکیب پنج نفره این شورا علاوه بر کارشناسان سیاسی ،اجتماعی و هنری ،یک نفر به عنوان کارشناس مذهبی حضور دارد که پس از تأیید سازمان تبلیغات اسلامی استان ،با ابلاغ مدیر کل هنرهای نمایشی کشور،بر آثار نمایشی نظارت دارند، متهم کردن معاون فرهنگی این دستگاه بدون داشتن هرگونه مسئولیت و نقشی در تأیید یا رد آثار نمایشی، دور از اخلاق و نزاکت بوده و این مساله از طریق دستگاه قضایی پیگیری خواهد شد در ضمن اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان ایلام اجازه نخواهد داد عده ای مغرضانه، مدیران شایسته و توانمند فرهنگی استان را آماج توهین، تهمت و تخریب قرار دهند.
۴- با احترام به جایگاه ائمه محترم جمعه، نمایندگان مجلس شورای اسلامی و اقشار مختلف مردم که از سر دلسوزی و دغدغه دینی اعلام موضع کردند، هر گونه قانون گریزی، توهین به ارزش ها و رفتارهای ضد فرهنگی را محکوم می کنیم و از سازمان بسیج هنرمندان نیز، می خواهیم ضمن توضیح به افکار عمومی در مورد بنر نماز جمعه هفته پیش ایلام، اجازه ندهد عده ای مجهول الهویه با استفاده از نام مقدس بسیج رفتارهای تاریخ مصرف گذشته را در فضای عمومی جامعه باب کنند.
به هرحال،همه باید قدردان امنیت،آرامش و فضای نقد و نظری که در سایه نظام اسلامی و دولت تدبیر و امید ایجاد شده است، باشیم و با وحدت، همدلی، تمسک به قانون و دوری از افراط و تفریط فضای فرهنگی استان را از گزند آسیب ها در امان بداریم. پس چه زیباست قانون و اخلاق را در پای سیاست ذبح نکنیم و مسیر اعتدال را در زندگی فردی و اجتماعی خود برگزینیم.
اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان ایلام

Print Friendly, PDF & Email
امتیاز:
اشتراک گذاری:
مطالب مرتبط
دیدگاه شما

Time limit is exhausted. Please reload CAPTCHA.