کدخبر : 4429
دوشنبه 17 اکتبر 2016 - 7:47
فاقددیدگاه

خانه سلامت دختران ایلام، توانمندسازی همگام با کاهش آسیب

ایرنا ایلام: آزاده خرم / آسیب اجتماعی به عمل فردی یا جمعی اطلاق می شود که در چارچوب اصول اخلاقی و قواعد عام عمل جمعی رسمی و غیر رسمی جامعه قرار نمی گیرد و در نتیجه فرد درگیر با منع ، طرد و انزوا مواجه می شود توانمند سازی چنین فردی ماموریت عام خانه سلامت دختران ایلام تعریف شده است.

خانه سلامت دختران ایلام، توانمندسازی همگام با کاهش آسیب

خانه سلامت دختران و زنان ایلام با نظارت بهزیستی فعالیت داشته که در کنار خدمات مشاوره ای و مددکاری برای کاهش آسیب وارده به مراجعان دوره های آموزشی و همایش های مختلف برای ارتقا آگاهی های عمومی سلامت دختران را بصورت رایگان برای آنها برگزار می کند.
به منظور مقابله و کاهش آسب های اجتماعی در حوزه زنان و دختران اداره کل بهزیستی ایلام فروردین امسال نخستین خانه سلامت دختران و زنان را در مرکز استان ایلام راه اندازی و این مرکز فعالیت خود را آغاز کرد.
این مرکز با استقرار در یکی از محله های شهر ایلام اقدام به شناسایی دختران و زنان آسیب دیده و ارایه خدمات مشاوره و مددکاری و در نهایت توانمندسازی این افراد می کند.

*** بازگشت به زندگی به مثابه یک حق یک برای فرد آسیب دیده
مدیر خانه سلامت دختران و زنان ایلام در خصوص فعالیت این مرکز به خبرنگار ایرنا گفت: در این مرکز که فروردین ماه امسال راه اندازی شده سه نفر به عنوان پذیرش، مددکار و مشاور فعالیت داشته که دختران و زنان آسیب دیده و یا در معرض آسیب که از بهزیستی معرفی شده را پذیرش و خدمات لازم را به آنها ارایه می کنند.
فرنگیس علیلیان بیان کرد: در این مرکز پس از معرفی دختران و زنان که به دلایل مختلف آسیب دیده و یا در معرض آسیب قرار دارند و از سوی بهزیستی معرفی شده اند برای آنها پرونده تشکیل و بازدید از منزل آنها از طریق مددکار و مشاور انجام می گیرد.
وی ادامه داد: بازدید از منزل این افراد با هدف پذیرش دوباره آنها از سوی خانواده و توجیه اعضا خانوادشان انجام شده که در بسیاری از موارد بسیار تاثیرگذار بوده است.
وی برگزاری همایش و کارگاه آموزشی توانمندسازی ویژه دختران و زنان در زمینه های مختلف نظیر ارتباط موثر، کنترل خشم و غیره را از جمله فعالیت های این مرکز در طول شش ماهه فعالیت برشمرد.
به گفته علیلیان، همچنین به منظور توانمندسازی دختران و زنان آسیب دیده این مرکز کارگاه خیاطی با مشارکت فنی و حرفه ای برای ۱۷نفر از مددجویان این مرکز برگزار و مهارتهای این حرفه را فرا گرفتند.
وی با بیان اینکه بازگشت به زندگی و اجتماع حق یک آسیب دیده اجتماعی است گفت: این مرکز درصدد است با مشارکت و حمایت مالی و معنوی بهزیستی زمینه حضور عادی دختران و زنان آسیب دیده و بازگشت آنها به روال عادی زندگی را فراهم کند.
*** توانمندسازی دختران درمعرض آسیب مهمترین هدف خانه های سلامت بهزیستی
کارشناس دفتر آسیب دیدگان اجتماعی بهزیستی ایلام نیز گفت: توانمندسازی دختران در معرض آسیب مهمترین هدف راه اندازی و برنامه فعالیت خانه های سلامت این اداره کل است.
زهرا عبدالهی در گفت و گو با خبرنگار ایرنا با اشاره به فعالیت دو خانه سلامت در ایلام افزود: خانه سلامت دولتی بصورت شبانه روزی به منظور نگهداری دختران در معرض آسیب و فراری فعالیت داشته و خانه سلامت بخش خصوصی نیز بصورت روزانه فروردین ماه امسال با هدف ارایه خدمات مشاوره ای، مددکاری، آموزش مهارتهای زندگی و فنی و حرفه ای، آماده سازی شغلی و توانمندسازی تحصیلی مراجعان فعالیت دارد.
وی نحوه ارجاع دختران آسیب دیده به این مراکز را از طریق واحد سیار اورژانس اجتماعی، خودمعرف، مرکز مداخله در بحران، نیروی انتظامی، دادگاه و سایر ارگان ها عنوان کرد.
وی اظهار کرد: از ابتدای تاسیس مرکز خصوصی خانه سلامت که به صورت روزانه فعالیت دارد تاکنون ۳۹ نفر که به علت مشکلات مختلف نظیر بد سرپرستی، بی سرپرستی و یا سایر آسیب های اجتماعی از منزل فرار کرده و یا تصمیم به فرار داشته در این مرکز پذیرش و خدمات لازم مشاوره و روانشناسی به آنها ارایه شده است.
وی گفت: اگرچه ایلام از آسیب اجتماعی دختران فراری مستثنی نیست ولی آمار این افراد در استان ایلام نسبت به کشور و سایر استان ها پایین بوده و ایلام در ردیف آخرین استان کشور قرار دارد.
وی گفت: مهم ترین هدف بهزیستی در ساماندهی دختران فراری توانمندسازی آنها بوده و در این زمینه سعی می شود والدین و خانواده این افراد از آسیب های اجتماعی، مهارتهای حل مساله در زمان بحران، تقویت ارتباط فرد آسیب دیده با خانواده و فراهم شدن محیط امن برای فرزند آشنا شوند.
این کارشناس دفتر آسیب دیدگان اجتماعی بهزیستی ایلام گفت: با توجه به تحولات گسترده ای که در جامعه بوجود آمده چناچه خانواده ها آگاهی کافی و لازم نداشته باشند و نحوه برخورد درست با فرزند را ندانند بدون شک در معرض آسیب های اجتماعی قرار خواهند گرفت.
*** سازمان های مردم نهاد پتانسیل قوی برای کاهش آسیب های اجتماعی در جامعه
مشاور استاندار ایلام و مدیر کل دفتر زنان و خانواده استانداری ایلام نیز امروز در بازدید از این مرکز گفت: سازمان های مردم نهاد ظرفیت مناسبی برای کاهش آسیب هیا اجتماعی در جامعه بوده و در کنار دولت می توانند در این زمینه تاثیرگذار باشند.
کلثوم خلیلوند بیان کرد: توانمندسازی مددجویان در این مراکز نیز اقدامی بسیار مثبت بوده که هم زمینه اشتغال این افراد را فراهم کرده و هم توسعه استان و به تبع کشور را به ارمغان خواهند آورد.
*** گسترش خانه های سلامت در دستور کار بهزیستی
مدیر کل بهزیستی ایلام نیز در حاشیه این بازدید گفت: گسترش خانه های سلامت دختران و زنان در شهرستان های مختلف استان در دستور کار این سازمان قرار دارد.
فرهاد قیصربیگی بیان کرد: خوشبختانه عملکرد خانه سلامت بهزیستی تاکنون موفق و مثبت بوده و در قالب این مرکز هم خدمات اشتغالزایی و هم اقدام برای کاهش آسیب های اجتماعی در ایلام به نحو تاثیرگذاری انجام گرفته است.

Print Friendly, PDF & Email
امتیاز:
اشتراک گذاری:
برچسب ها :
مطالب مرتبط
دیدگاه شما

Time limit is exhausted. Please reload CAPTCHA.