کدخبر : 4408
شنبه 15 اکتبر 2016 - 8:44
فاقددیدگاه

به بهانه پاکسازی خیابان‌های ایلام بعد از تاسوعا و عاشورای حسینی توسط انجمن دوستداران طبیعت

عبدالصاحب ناصری – فعال اجتماعی

تقدیم به جوانانی که در عاشورای امسال بی‌نام و نشان، نوکری دستگاه حسین کردند و شهر را از زباله روفتند

همواره برایم این سئوالات مکرر و مفروض است که :

مارا با حسین چه نسبت است؟

در هر سال و از هیآت و دستجات حسین چه درس‌هایی برای زندگی می‌توان آموخت؟

در میان دستجات عزاداری، گرم طرح این پرسش‌ها با دوستی بودم که به جمع ما دوست سومی پیوست. گفتیم که امسال در دستگاه حسین و در همین عاشورا مشق نوکری حسبن با جمع آوری ظروف و زباله‌هایی کنیم که سطح خیابان و کوچه‌های مسیر عزاداران را در بر گرفته بود. با این پیش شرط که تظاهر به عمل خیر در تضاد با اخلاص نیست، مقدمات کار را فراهم و سه نفری شروع به کار کردیم (از نبش نواب صفوی (یزدانی) تا ابتدای میدان ۲۲ بهمن محل تجمع هیآت) به نظافت پرداختیم.

در ورودی میدان با جمعی از جوانان دختر و پسر مواجه گشیم که هر کدام کیسه زباله‌ای در دست داشتند و به نظافت شهر مشغول. نوکران دستگاه حسین که «ادب حسبنی» را به شایستگی آموخته بودند، شهر حسین و عزادران حسین را نظیف می‌خواستند.

در نگاه آنان مامور شهرداری نیز حق داشت که در طلایه هیاءت، علم بگرداند، زنجیرش را بزند و سینه‌زنی کند و سنج‌ها را با تمام زور بازویش بر هم کوبد و عزاداریش کند، بی دغدغه جمع‌آوری زباله و ظروف یک بار مصرف نذوراتی که ما تناول می‌کنیم اما تحمل حمل آنها را تا اولین سطل آشغالی که آن را با ما چندان فاصله‌ای نیست، نداریم و شهر را پر از ظرف و زباله می‌کنیم.

امروز جوانان حسینی «ادب حسینی» گزاردند و شهر را پس از عزاداری از زباله روفتند. امروز در عاشورای حسین شهر سوگوار من در «ادب حسینی» جوانانش با دیده تحسین و تکریم نگریست. امروز در عاشورای حسین، در حالی که شهرم ایلام، بار سنگین غم حسین و یارانش را بردوش دل می‌کشید و از دیده، باران اشک می‌ریخت بر «ادب حسینی» جوانانش لبخند رضایت زد. امروز مامورین نظافت شهرم به زحمت کمتری افتادند و زباله کمتری جمع کردند و با خستگی کمتری به خانه و نزد خانواده برگشتند. امروز من نشنیدم که کسی از تریبون جایگاه از نوکران بی‌اسم و آدرس دستگاه حسین تشکر کند، اما آنان به شرط مزد نیامده بودند، گرچه ارباب خود معلم رسم و آئین قدردانی ست.

سلوک مزین به «ادب حسینی» امروز جوانان ایلامی، طلیعه مبارک و فروغ پرنور تمسک عملی به آموزه‌های سید و سالار جوانان اهل بهشت خواهد که در سنوات آتی شاهد دامن گستری این سنت حسنه خواهیم بود.

شهر عزادران حسین زیبا خواهد بود به زیبایی تمامی سلوک حسین (ع)

Print Friendly, PDF & Email
امتیاز:
اشتراک گذاری:
برچسب ها :
مطالب مرتبط
دیدگاه شما

Time limit is exhausted. Please reload CAPTCHA.