کدخبر : 4393
چهارشنبه 12 اکتبر 2016 - 14:01
فاقددیدگاه

با وثیقه آزاد شده‌ام/ دردسر “سزار ” برای” علی “

سایت خبری ویرا – پس از یک هفته پرالهتاب از اجرای تئاتر” سزار گئودیابث” در سالن آمفی تئاتر آموزش و پرورش ایلام ، سراغ علی شکری ؛نویسنده و کارگردان این اثر نمایشی رفتیم تا جزئیات اجرای این اثر را بررسی و افکار عمومی را با توضیجات ایشان روشن کنیم.

این گفتگو می‌تواند لایه‌هایی پیدا و پنهان فیلم مونتاژشده از تئاتر و سوء‌تفاهم هایی بوجود آمده که استان را به ورطه نابودی کشانده مشخص و برطرف یا توضیح داده شوند.حال مردم بهترین و تیزبین ترین هنرمندان ‌هستند و قضاوت خواهند نمود.

علی شکری از جمله نویسندگان و هنرمندان متعهد این استان است و هیچ آسیبی از سوی ایشان تاکنون ملاحظه نشده است . وی مدیر ارشاد شهرستان بدره است و از همه فیلترهای نظارتی نیز عبور کرده و می‌شود گفت طبق گفته خود ایشان این تئاتر با هیجانات و اجرای بداهه و هم‌چنین سوء‌تفاهماتی همراه بوده است که چنانچه با عینک واقعیت به آن بنگریم و توضیحات ایشان را بشنویم روشن‌تر و قابل تامل‌تر است.

شکری که خود را مقلد مقام معظم‌رهبری می‌داند و اذعان دارد بیشتر تئاترهای وی در خدمت ارزشهای انقلاب بوده است، عدم کنترل برخی هیجانات و نقش‌آفرینی بداهه توسط بازیگران کم‌تجربه این تئاتر را علت اصلی اظهارنظرهای اخیر می داند و می‌گوید:  سوء‌تفاهم های اخیر در مورد نمایش این تئاتر و نوع پوشش،حرکات و نمایش بازیگران در روز اجرا را باید توضیح دهم و آنگونه که برداشت شده است نمی‌باشد ،اما اگر باعث آزردگی کسی شده است از تمام مردم فرهنگ دوست ایلام و نماینده ولی فقیه در استان عذرخواهی می‌کنم.
وی گفت:هیچ گونه هدف خاصی در پس اجرای این نمایش وجود نداشته و ندارد و روز اجرا بیشتر شرکت‌کنندگان خانواده بازیگران و عوامل اجرایی تئاتر‌ها بوده‌اند و  انتشار فیلم منقطع و ابتر این تئاتر در فضای عمومی استان بسیار غیر اخلاقی است.

بیوگرافی علی شکری:

علی شکری هستم بیش از دوازده سال است که زمینه فعالیت‌ام در حوزه دینی، دفاع مقدس و اجتماعی با محوریت امر به معروف و نهی از منکر بوده است.آغاز فعالیت دینی من از اجرای تئاتر برای امام رضا(ع) تا نوشتن نمایش نامه عاشورایی برای امام حسین (ع) که پایانه‌نامه کارشناسی ارش من بوده است ادامه داشته و این اثر به عنوان هدیه برای مقام معظم رهبری ارسال شده که بهترین اثر دوران عمر من است.

عمده اجراها و فعالیت‌های بنده مذهبی بوده اند.اگر کارگردان نبوده‌ام برای آقایان حنگلی و آقایی طراحی صحنه کرده‌ام، از طراحی صحنه تا جارو کردن سالنی که نمایش برای امام حسین(غ) در آن اجرا شده است. هفت سال عضو انحمن نمایش بسیج هنرمندان بوده ام و پس از آن یا مسئول یا در حال حاضر معاون انحمن بسیج هنرمندان و مسئول آموزش بوده ام .تمام دوره‌های بسیج هنرمندان را بدون چشم‌داشت به عنوان نخبه بسیحی و سرمربی حلقه صالحین فعالیت داشته‌ام و در جشنواره های مختلف بسیج شرکت کرده‌ و مقام آورده‌ام و همچنین عضو انجمن تتاتر انقلاب و دفاع مقدس هستم .

به علت علاقه به تفکر و فعالیت در حوزه بسیج آثار خود را به صورت مشترک با بسیج به جشنواره‌ها معرفی کرده‌ام.سال گذشته طرحی با عنوان آموزس تئاتر متعهد در مدارس ارائه دادم و این هنر را در مدارس نقاط محروم استان بدون چشمداشت اجرا کرده‌م . در همین مدت انحمن نمایشی بسیج هنرمندان در کشور مقام اول را کسب نمود که مورد توجه هنرهای نمایشی بسیج مرکز قرار گرفت.

از دوران ابتدایی کار فرهنگی هنری و مذهبی را آغاز کرده‌ام. رشته تحصیلی من فوق لیسانس ادبیات نمایشی دانشگاه تهران هنرهای زیبا است و بیشترین لوح تقدیرها را از بسیج گرفته‌ام و بنیانگذار تئاتر در بنیاد شهید هستم.

به جز تئاتر در چه حوزه هایی فعالیت کرده‌اید؟

در حوزه شعر آیینی ، عکاسی و نمایشگاه دفاع مقدس و جشنواره ایثار و شهادت و شعر دفاع مقدس شرکت و فعالیت داشته‌ام.در جشنواره هنرهای تجسمی بسیج و کارگاه نقاشی بیداری اسلامی خلق اثر کرده‌ام. نقاشی با حمایت از مردم بحرین کشیده‌ام و در هفته پایداری در تهران بخشی از آثار بنده به نمایش درآمد. در نمایشنامه نویسی در جشنواره قرآن و عترت مقام اول و مقام دوم شعر سپید قرآن و عترت را کسب کرده‌ام و به عنوان مربی طرح صالحین در سرابله برای هنرمندان کلاس آموزشی داشته‌ام و همه فعالیت‌های من در راستای خدمت به سرزمینم بوده‌است.

از تئاتر‌هایی که در دوسال گذشته ساخته اید بگویید؟

سال گذشه تئاتری با عنوان” وقتی موشها گورکدن می‌شوند” با محوریت مبارزه با افکار پلید فراماسونری و یهودی که با جنگ افروزی درخاورمیانه در صدد تفرقه بودند ساختیم و امسال نیز به خاطر تفرقه افکنی تحت عنوان قبیله گرایی و حنگ نرم به راه افتاده است یکی از موضوعات تاریخی دوران هخامنشی با عنوان داستان “بردیای دروغین” با تلفیقی از آثار شکیپیر و هملت و مکورت و.. تئاتری به نام “سزار گئودیابث” ساختیم که موضوع آن کاملا استکبار ستیزی با به چالش کشیدن مسائل روز امریکاست که ویژگی طنز دارد و هدف آن جلوگیری از ترویج خرافه‌پرستی است. که در قالب تاریخی و طنز خواسته‌ایم این هدف خود را به مخاطب منتقل کنیم. این تئاتر بدون هزینه و حمایت دولتی و با هزینه های شخصی ساخته و اجرا شده است و بیش از پنج ماه است که ۱۵ بازیگر در این تئاتر زحمت کشیده‌اند.

از چگونگی اجرا و نظرات شورای نظارت و ارزیابی بر این تئاتر بگویید.

تئاتر سزار گئودیابث ترکیبی از سه شخصیت” گئومات” بردیا” و “مک ورت” است.پس از اینکه کار در بازبینی عبور کرد و تایید شد و موارد مد نظر شورای نظارت که شامل اصلاحیه و تغییر و تغویض بود را اجرا کردیم .

تمام مواردی که به ما ابلاغ شد حذف یا اصلاح یا عوض کردیم . مثلا از میزانسن ایراد گرفته بودند و آرایش خانم که عوض کردیم . پوشش و طراحی لباس ما اروپایی بود چون فیلم‌نامه اروپایی بود. ایراد نزدیک بودن آقایان با خانمها گرفته شده بود که ما رعایت کردیم حتی بیشتر از استانداردها. حذف الفاظ رکیک بود که یک مورد بود که ما به جای” پدر سگ” اصلاح کردیم و گفتیم “پدرسوخته” . لیف کشدن را از پا به سر رسانیدم . یک صحنه ازدواج به صورت اصلاحیه بود که ما کامل حذف کردیم. در یک صحنه که باید شخصیت داستان مسموم می‌شد که فکر کرده بودند که منظور ما خوردن مشروب است ولی شربت مدنظر ما برای کشتن بود که آنهم تبدیل کردیم به خربزه واقعی. انجام آرایش در انظار عمومی را به هنر بافتنی تغییر دادیم . گفته بودند یک صحنه رواج خرافه پرستی است که ما گفتیم هدف این تئاتر نفی خرافه پرستی است.

آیا شما فکر می کنید اجرای تئاترتان کاملا درست بوده است؟

طبق قوانین پیش رفتیم و اگر شورای بازبینی گفته است ما این قسمت را حذف یا اصلاح کنیم درست نموده و رعایت کرده ایم. ما وقتی داوران اثر ما را دیده و برگزیده اند یعنی قانون را رعایت کرده‌ایم .چند مورد قبل از اجرا به ما گفتند کاملا رعایت کرده‌ایم و نکاتی که شورای ارزیابی و نظارت به ما گفته کاملا رعایت شده اند.

در روز اختتامیه گروه شما اجرای بداهه‌ای داشت؟

بازیگر تئاتر به خاطر ذات زنده بودن آن دچار هیجانات می‌شود و طبیعتا ممکن است برای هر بازیگری رخ دهد. این اجرای بداهه در هر تئاتری امکان‌پذیر است و در این تئاتر نیز چند مورد بازیگران فی‌البداهه نمایش داشتند ولی به حدی نبوده است که ضربه به مفهوم کار وارد شده باشد.

در حرکات موزون که در تئاتر اجرا شد توضیح بدهید. آیا رقص و حرکات ریتمیک داشته اید؟

حرکات نمایشی در همه تئاترها اتفاق می افتد ممکن است هیجان سالن و تشویق‌ها ، بازیگر را گرفته باشد .یکی دور مورد بداهه داشتیم ولی از حد مجاز خارج نشدیم.کاش امکانی وجود داشت که این تئاتر منتشر شده را در سالن نمایش می‌دیدند . کسانی که در سالن حضور داشته‌اند حرکات موزون بیش از حد متعارف را برداشت نمی‌کنند.

چند مورد جزیی بداهه اجرا شده . برخی از بازیگران اولین باری بوده است که بازی کرده اند و اشتباه حرکتی ، کلامی وزیانی طبیعی است که رخ دهد.

حرکات موزون درسزار گئودیابث مصداق حرکات غیر مشروع و رقص نیست و بسیار ساده است.این حرکات در تئاتر مرسوم است و خارج از تئاتر روز نیست و بنده بیست سال پیش این فعل را در تهران دیده‌ام و امروز ما با تمام ظرافت‌ها ورعایت‌ها آن را اجرا کرده‌ایم.

آیا برخوردی بین خانم یا آقا و یا لمسی در حین نمایش رخ داد؟

تاکید می کنم بین خانم و آقا کوچکترین تماس و لمسی صورت نمی گیرد و کاملا مشخص است .آقایی که نقش جن بازی کرده است چندین نقش ایفا می کند و برای تماشاگر کاملا مشخص است که این شخص مرد است که لباس زن پوشیده است و در بروشوری که به تماشاگر داده‌ایم ذکر شده است که این شخص در نقش آقا و خانم… ایفای نقش می‌کند. در ضمن اعضای خانواده خود بنده و همکارانم در سالن نمایش حضور داشته‌اند و در روز اجرای این نمایش اکثرا تماشاگران خانواده بازیگران بوده‌اند و قطعا بدانید که ما برای خانواده‌خودمان هم که شده حرکت غیر اخلاقی و غیر شرعی را به نمایش در نخواهیم آورد.

تئاتر مخاطب عادی ندارد و اگر اجرای عمومی کنیم در بهترین شرایط تماشاگر آن به ۲۰۰ نفر می‌رسد. در تئاتر استان به جز خانواده هنرمندان تئاتر ، تعدادی از هنرمندان رشته های دیگر که علاقه‌مند هستند نیز حضور دارند و تئاتر اینقدر در استان مهجور هست که کسی برای دیدن آن نمی‌آید و طبیعتا بلیط فروشی هم نداریم.همه تماشاگران، ما و خانواده ما را می‌شناند و هیچ تصوری در سالن برای کسی پیش نمی آید که این شخص یک خانم است و این تصور برای کسی که در سالن بوده است پیش نمی آید.چون بارها این شخص لباس آقا و خانم را می‌پوشد و تماشاگر وی را می بیند.

پشت کلاه بین دو نفر چه اتفاقی افتاد؟

در یکی از صحنه‌ها که محل بحث بوده است این تصور غلط شکل گرفته که دو نفر در حال بوسیدن هم هستند در حالی که مانند تعارف چیپس به همدیگر است و از زاویه دوربین اینگونه استنباط شده است که اعلام می‌کنم هیچ عمل نامانوسی رخ نداده است. دو بازیگر یک چیزی به هم می دهند و اصلا بوسیدن در این تئاتر وجود ندارد. چه در گذشته و چه در این تئاتر به هیچ عنوان این موضوع که در جامعه استباط شده است رخ نداده و نخواهد داد و اگر این تئاتر ادامه میداشت نیز هرگز بوسیدن در کار نبوده است .در واقع با دست حرکت می‌کند و برخورد خانم و آقا نیز به هیچ صورت نگرفته است.

در مورد پوشش بازیگران آیا فکر میکنید پوشش آنها درست بوده است؟

هر انسان آگاهی تئاترهایی که در سطح کشور اجرا می‌شوند را دیده باشد می داند که حجاب بازیگر ما در” سزار گئودیابث” حجاب مطلق است و ایرادی بر آن وارد نیست. پوشش ما فوق العاده است و دامن تا پاشنه پا است و چون نقش جن زن هم داریم و به دلیل اینکه خواستیم نشان دهیم که جن‌ها سم دارند پوشش آنها را بسیار حرفه‌ای و درست در نظر گرفته‌ام تا کفش بازیگر مشخص نباشد . بازیگران زن حتی مقنعه حجاب زیر کلاه و پوشش کامل دارند.

در مورد حرکت بازیگر بچه در تئاتر چه حرفی دارید؟آیا بداهه بود یا جزو نقش وی بود؟

آن پسر بچه فرزند بنده است و در تئاتر ایفاگر نقش است. برخی فکر می‌کنند که خدای نکرده وی حرکت ناشایستی را انجام می دهد اما در واقع وی دست می‌بَرَد بند شلوار یک بازیگر(جن) را باز کند . بر اساس فرهنگ عامه‌ای اگر بند شلوار باز شود جن بی تاثیر می‌شود و آسیبی به سخصی وارد نمی‌شود .این نقش برای بخش کمیک و طنز تئاتر بوده است و هرگز بحث اشاعه یک فعل ناشایست و هنجارشکنی نیست .اکثر گروه تئاتر ما عضو بسیج هستند و اکثر بازیگران این تئاتر بسیجی هستند .چظور ممکن است که ما هدف سوئی در این نمایش داشته باشیم.

چرا این تئاتر بیش از حد ممکن طول کشید؟

من خودم هیچ وقت زمان نگرفتم که ببینم چقدر طول کشید اما یک تئاتر با این وسعت و تنوع و تغییر صحنه و لباس و بازیگر باید هم طول بکشد.بازیگران ما ۵ ماه تمرین کرده‌اند و متن نمایش نامه هیچ وقت اضافه نشده است و فقط در زمان‌هایی که صحنه عوض شده ما زمان از دست دادیم که در تئاتر طبیعی است. برای لباس بازیگران هشتصد هزار تومان از جیب هزینه کردیم.تعویض لباس‌ها زمان‌بر است ولی زمان متنی و حرکتی یا میزانسنی عوض نکرده‌ایم و هیج صحنه‌ای را از آنچه مورد تایید بوده است عوض نکرده‌ایم. در بازبینی مجدد دوربین هست و اگر یک نکته اضافه رو اجرا کرده باشیم داور و هیات نظارت دیده اند.حتی در برخی صحنه‌ها بازیگر ما نتوانتسه است به صحنه بیاید و نمایش اجرا کند .زمان اگر اضافه شده به دلیل تعویض صحنه است نه اینکه ما بخواهیم در دو روز چند صحنه را اضافه کنیم . در نهایت ما قوانین جشنواره را پذیرفته‌ایم.

آیا شخص و یا گروه خاصی به شما پیشنهاد ساخت این تئاتر را دادند؟

هیچ احد الناسی به من سفارش نوشتن یا ساخت این تئاتر را نداده است. با هزینه شخصی بوده و حتی از طرف ارشاد و یا شخصی دیگر حمایت نشده ایم.اصولا من خودم می‌نویسم. کار دیگر من در مورد پدران و مادران شهدای گمنام بود و سه سال بود این تحقیق را انجام داده‌ام و سعی کردم این احساس را درک کنم . این تحقیق الهام گرفته از زندگی شهید عبدالمجید امیدی است و برای درک حس مادر شهید که ۲۳ سال زیر بازان منتظر فرزندش بوده در یک چهارشنبه آخر سال ریر باران ایستاده‌ام ولی چند دقیقه بیشتر تحمل نیاوردم . من تاکنون برای نیروی انتظامی، دانشگاه و آموزش و پرورش و بنیاد شهید کار تئاتر کرده‌ام ولی اینکه به سفارش کسی تئاتری را بسازم هرگز اینگونه نبوده است.

از انتشار فیلم در سطح عمومی بگویید؟چه کسی این فیلم را منتشر کرده است؟

ما هشتاد دقیقه اجرا داشته‌ایم ولی بیست دقیقه از این فیلم مونتاژ به صورت ابتر و بریده بریده از سالن نمایش خارج شده و در اختیار عموم قرار گرفته است که غیر اخلاقی است . ما در تئاترهای قبلی پس از ۵ ماه یک حلقه فیلم از تئاتر در اختیارمان قرار گرفته است . گزینشی نمودن و مونتاژ این تئاتر قطعا برای آگاه سازی نبوده و هدفهایی پشت این موضوع است که باعث ایجاد سوء تفاهم برای مردم شده است.

جشنواره فجر و آینده پیش روی شما با این تئاتر.از داوری آثار توسط دکتر خاکی بگویید آیا بر اثر شما ایرادی گرفت؟

من در خصوص دکتر خاکی؛ داور جشنواره نمی توانم اظهارنظر کنم.ایشان نفر اول دانشگاه سوربن فرانسه است و در تخصص من نیست که درمورد ایشان اظهار نظر کنم. آرزوی من شاگردی ایشان است.

دکتر خاکی یک مسئله را به من گوشزد کرد و همان مسئله باعث سوء تفاهم شد .دکتر خاکی گفت:برخی از بازیگران حس اضافه و هیجان کاذب دارند.من این نظر را به عنوان نقطه ضعف این تئاتر پذیرفتم و گفتم کنترل ۱۵ بازیگر سخت است.نقطه ضعف کار ما این است که بازیگران ما تازه‌ وارد این عرصه شده‌اند و مشکل ما در این تئاتر همین بود.

آیا فکر می‌کنید بدخلاقی هایی در جامعه هنر اتفاق افتاده و رقبای شما این فیلم را منتشر کرده‌اند؟

طبیعتا در دنیای هنر و تمام برنامه ها چه هنری و چه غیرهنری جسادت وجود دارد.من هیچ کسی را متهم نمی‌کنم چون شک ها و ظن‌ها گناه هستند .ولی ممکن است برخی از افراد حس حسادت بر آنها غلبه کرده و یا شاید در حقشان بدی کردم .ولی نمی‌توانم به صورت قاطع کسی را متهم کنم.

ما در جشنواره حق نداریم فیلم بگیریم و بریده بریده شدن این فیلم و انتشار آن در سطح عمومی بداخلاقی است و باعث سوء تفاهم شده است.حتی اگر بداهه اشتباه کرده‌ایم یا من طرحی اشتباه به بازیگر داده‌ام ۱۵۰ نفر تا ۲۰۰ نفر این اشتباه را دیده‌اند. اشاعه این فیلم بداخلاقی است و با هدف صورت گرفته است.

بنده عضو هیچ گروه غیر هنری نیسنم و در واقع برای گذراندن اوقات فراعت کار تئاتر می‌کنیم.

آیا وضعیت تئاتر استان روبه رشد است؟ زیرساخت لازم در اختیار دارید؟

وضعیت تئاتر در استان رو به رشد است و هنرمندان دهران در تئاتر خیابانی تا اول کشور رفته اند و در هرجشنواره تئاتری در منطقه حضور یافته‌ایم عناوین برتر را کسب کرده‌ایم و به اذعان همه گروه های تئاتر بهترین،مؤدب ترین و بی‌حاشیه‌ترین تئاتر‌های کشوری را ما اجرا کرده‌ایم و کوچکترین بداخلاقی از گروه‌های ایلامی دیده نشده و سفیران خوبی برای استان بوده‌ایم.

تئاتر که در استان هیچ زیرساختی ندارد. نه سالن نمایش و جای مناسب و نه دوره های آموزشی لازم برگزار شده است. تلاشها شخضی است و بدون حمایت. حتی سه سال پیش بدون حمایت به بندرعباس رفتم و هیچ حمایتی نشد.تنها موردی که از تئاتر به من هزینه داده اند نیروی انتظامی و بنیاد شهید استان بوده است .

جشنوار فجر برای شما مهم است یا بازگشت آبرو؟

بازگشت آبرو از هر جشنواره‌ای مهم‌تر است. فقط برای سرگرمی تئاتر می‌سازیم و هزینه شخصی بالایی دارد و عشق وعلاقه باعث شده روزی هفت هشت هزار تومان از جیب برای عوامل تئاتر هزینه کنم.

شما مدیر ارشاد بدره هستید آیا معذوریات ادرای و رسمی شمارا از ادامه کار منع نکرد؟

در بدره سر لیست کارهای من دینی و مذهبی است.شعرخوانی مذهبی،نمایش دینی و نقاشی دفاع مقدس و دهها برنامه فرهنگی مذهبی در این شهرستان اجرا شده است.

خارج از ساعت اداری با خانواده و دوستان خودم برای اینکه از عرصه فاصله نگیرند و پراکنده نشوند و برای اینکه خدمتی به جامعه هنر کرده باشیم کار تئاتر می کنیم. تاثیر تئاتر بسیار بالاست و بعد از اجرای تئاتر”این خانه نفروشی است” حداقل ۲۰ نفر تصمیم گرفنند که دیگر معلوملان جسمی ذهنی را اذیت نکنند و دهها مورد دیگر از تئاتر های من تاثیر مثبت داشته اند.

انتظار شما از مسئولین چیست ؟ آیا به دادگاه احضار شدید؟

مبجث بسیار سارده است و اگر اشتباهی رخ داده و صحنه‌ای اضافه یا کم شده است مثل تمام تئاترها باید برخورد شود . نهایت این است که اثر توقیف شود. بله به دادگاه رفتم.برای اولین بار پس از ۳۹ سال به دادگاه رفته ام. حق من نیست به دادگاه بروم .سابقه هنری و خانوادگی من مشخص است بیشترین اسامی خانوادگی ما یا محمد یا علی هستند. در نزد هنرمندان وبازیگران به مذهبی متعصب معروف هستم. ما بارها سیستم امریکایی را نقد کردیم و تئاترهایی که نوشته ام در این راستا بوده اند. در فضای مجازی با تمام وجود از داشته های تشیع حمایت و دفاع کرده‌ام چون وطیفه من است . عکس سردار سلیمانی آخرین عکسی است که در فیس بوک گذاشته‌ام.معتقدم باید اسطوره‌های اسلامی را پاسداشت کنیم.

این گونه آبروی من و خانواده ام برود نه خدا راضی است نه ائمه. در روز اختتامیه جشنواره استخاره گرفتم و گفتم خدایا اگر رضایت تو در این است این تئاتر اجرا شود که سوره مبارکه رعد آیه ۲۸ آمد و من تئاتر را اجرا کردم.

این حق من نبود که به دادگاه احضار شوم و آبروی من در نزد خانواده و جامعه برود. این حق من نیست.

انتظارتان از مردم چیست؟

عجولانه قضاوت نکنند .دوست داشتم مردم به صورت کامل تئاتر را ببینند و یا این تئاتر اجرای عمومی شود وبعد هر نظری دادند می پذیرم. این اثر ۱۱ بار در اجرا تشویق شد و خستگی از تن گروه در رفت.بابت این سوء تفاهم عدرخواهی می کنم.به جز سربلندی کشورم و سرزمینم هدفی ندارم .اگر اشتباهی سهوی صورت گرفته عذرخواهی می‌کنم. یک اتفاقی اتفاده که با سعه صدر مسئولین قابل حل است.نباید گزکی به دست رسانه های بیگانه بدهیم .سالها برعلیه این رسانه های خارج از کشور تئاتر ساخته ایم و حرف زدیم نباید اجازه سوء استفاده به بیگانه داده شود.

تک تک بازیگران تئاتر سزار گئودیابث شیعه معتقد ۱۲ امامی و دوآتیشه و فرزندان این استان هستند.آثار انها و پروفایل آنها مشخص است.

من و پسرم پشت سر امام جمعه محترم ایلام نماز خواندیم. اگر خاطر ایشان مکدر شده از ایشان عذرخواهی می کنم.بازیگران این کار با چالش مواجه اند و آبروی آنها در معرض تهدید است.

آیا تحت فشار هستید و به شما گفتنه اند عذرخواهی کنید؟

من وظیفه خودم می‌دانم عذرخواهی گنم. عضو هیچ حزبی نبودم.من فقط عضو بسیج هستم. در تمام انتخابات تاریخ این کشور شرکت کرده‌ام و تاثیرگذار بوده‌ام.یک رای خودم را مشتی بر دهن استکبار می‌دانم .اگر هم به من بگویند عذرخواهی کن ، پس از گرفتن استخاره با قرآن عذرخواهی میکنم. برای مصاحبه با سایت خبری ویرا هم استخاره کردم چون استخاره خوب آمد مصاحبه کردم.اما چون من وسیله اجرای این تئاتر بوده‌ام از همشریان که ممکن است اتفاق ناخوشایندی برایشان پیش آمده است عذرخواهی و جبران می کنیم.

در خصوص ادامه فعالیت بگویید؟

فعلا که با وثیقه آزاد هستم.گفتم توبه کنم و کاری انجام ندهم ولی وظیفه دینی اجازه نمی دهد.اما شاید در ایلام کار نکنم و در نقطه دیگر از کشور فعالیت خود را ادامه دهم .هرچند دوست دارم برای مردمم کار کنم.این مملکت برای من هزینه کرده و وقتی توبه می کنم کاری را ادامه ندهم این برای کشورم هزینه دارد.

آیا فکر نمی‌کنید برای کار فرهنگی هنری باید هزینه بدهید؟

این هزینش خیلی سنگین و زیاد است.هیچ هزینه‌ای بالاتر از آبرو نیست.حتی اگر خلاف شرع کرده باشیم شاید تا صبح توبه کرده باشیم.معرفی ما به این شکل و بازی با آبروی ما اصلا درست نیست.

سخن پایانی شما چیست؟

به این شبهای عزیز حتی یک نفر از اعضای گروه” هاوار” به جز سربلندی این کشور چیزی در ذهن ندارد . من در این ایام محرم آزادانه نمی‌توانم به مسجد والی که از بچگی در آن بزرگ شده‌ام برای سینه زنی بروم. کسی من را محدود نکرده اما خودم احساس مسئولیت میکنم. اینقدر مهجوریم که کسی مار را به چهره نمی شناسد.با این وجود آرامش فکری و روانی خودم و خانواده‌ام در این یک هفته آسیب وحشتناکی دیده است.

درخواستم این است که از چهار سال قبل اجراهای کشوری و استانی بررسی شوند اگر از حد آنها عدول کرده‌ایم هر بازخواستی خواستند بشویم. در سال جاری بسیار آرامتر اجرا داشته‌ایم. کاش یک تیمی یاشند تئاتر استان‌های ایلام و کرمانشاه و منطقه ای را بررسی کند و تفاوت حرکات و پوشش ما را ببینند.

خیلی کمتر از استانداردهای روز جشنواره ما نمایش داشته‌ایم و باید صحبت های داورهای این جشنواره در این زمینه را گوش بدهیم.

Print Friendly, PDF & Email
امتیاز:
اشتراک گذاری:
برچسب ها :
مطالب مرتبط
دیدگاه شما

Time limit is exhausted. Please reload CAPTCHA.