کدخبر : 4387
چهارشنبه 12 اکتبر 2016 - 13:18
فاقددیدگاه

سنت قدیمی تکیه گردی زنان ایلامی در عصر تاسوعا

ایرنا ایلام: همه ساله و همزمان با فرا رسیدن تاسوعای حسینی و اوج گر فتن شور و شعور حسینی در جای جای ایلام می توان آداب و رسوم مختلف را در سوگ و عزای سید و سالار شهیدان مشاهده کرد.

سنت قدیمی تکیه گردی زنان ایلامی در عصر تاسوعا

 یکی از سنن قدیمی و پای این دیار سنت زیبای تکیه گردی زنان در عصر روز تاسوعا است، در این آییم بانوان ایلامی از عصر تا شامگاه تاسوعا اقدام به حضور در تکایا، مساجد و حسینیه های مختلف سطح شهر می کنند.
یکی از سنت های این آیین، روشن کردن شمع در هر حسینیه و مسجد است که زنان در بیرون با داخل حیاط این اماکن مقدسه و در محل های تعیین شده به نیت شهدای دشت کربلا و با هدف رسیدن به مراد و آرزوی خود شمع روشن می کنند.
یکی دیگر از برنامه های این روز اینکه بانوان بویژه زنان کهنسال به نشانه عزادار بودن بر سر یا پیشانی و برخی روی شانه های خود گل می مالند (این گل معمولا از قبل و توسط خادمان در بیرون مسجد، تکیه و با حسینیه تهیه می شود).
از دیگر رسوم ابن روز تهیه و توزیع نذری های سنتی چون شله زرد، آش رشته، چای، خرما، شیرینی کاک، شربت، نان و سبزی است که در معابر منتهی به مساجد، تکایا و حسینیه ها و یا در داخل این اماکن توسط مردم عزادار توزیع می شود.
در این روز تکایای سید محمد موسوی و حضرت ابوالفضل(ع) واقع در محله خیام و شهدا از شلوغ و پر ترددترین اماکنی است که زنان عزادار و دلسوخته اباعبدالله(ع) و شهدای کربلا به آنجا مراجعه می کنند.
آیین تکیه گردی در عصر تا شامگاه تاسوعا یکی از مهمترین رسومی است که نسل به نسل توسط زنان ایلام منتقل شده و همچنان زنده و ماندگار است و همه ساله در روز نهم محرم به برگزاری هرچه باشکوه تر آن اهتمام دارند.

Print Friendly, PDF & Email
امتیاز:
اشتراک گذاری:
برچسب ها :
مطالب مرتبط
دیدگاه شما

Time limit is exhausted. Please reload CAPTCHA.