کدخبر : 4355
شنبه 8 اکتبر 2016 - 20:12
فاقددیدگاه

کشف ۳۰۰ کیلو فرآورده خام دامی فاسد در دهلران

رئیس شبکه دامپزشکی شهرستان دهلران گفت: طی امسال بیش از ۳۰۰ کیلوگرم فرآورده‌های خام دامی فاسد کشف و ضبط‌شده است.

«ایوب دارابی» اظهار کرد: با توجه به شعار امسال سازمان بهداشت جهانی(دامپزشکی، سلامت و توسعه پایدار) و اهمیت دامپزشکی در سلامت جامعه، نقش دامپزشکی را می‌توان در سه مؤلفه و محور اقتصادی، بهداشتی و تحقیقاتی و پژوهشی بیان کرد.

وی بابیان اینکه در حوزه اقتصادی به دلیل مسؤولیت خطیر دامپزشکی در حفظ سلامت سرمایه‌های دامی، شامل انواع دام‌ها و حیواناتی که در خدمت انسان هستند،افزود: با توجه به اینکه یکی از مؤلفه‌های توسعه پایدار در هر جامعه‌ای نیروی انسانی سالم و کارآمد است، نقش بنیادین و مسؤولیت دامپزشکی در تأمین بهداشت و سلامت زیستی از جنبه سلامت جامعه انسانی اهمیت دارد.

رئیس شبکه دامپزشکی شهرستان دهلران بابیان اینکه ۸۲۲ نوع بیماری در جهان که مخزن و منبع آن حیوانات هستند، شناخته‌شده است افزود: بیش از ۴۹ درصد بیماری‌های موجود بیماری مشترک یا قابل‌انتقال از دام به انسان شناخته‌شده است که دام‌ها می‌توانند به‌عنوان منبع ذخیره یا پایگاه استقرار عوامل این بیماری‌ها از طرق مختلف این بیماری‌ها را به انسان منتقل کرده و خطری جدی برای سلامت انسان‌ها را ایجاد کنند.

وی گفت: همچنین ۱۵۶ نوع بیماری نوظهور در جهان به‌تازگی شناسایی‌شده‌اند که از این تعداد ۱۱۴ نوع مخزن آن‌ها حیوانات هستند که این مهم، اهمیت و لزوم نقش پیشگیری و کنترل و درمان احشام توسط دامپزشکی را بیش‌ازپیش بیان می‌کند.

دارابی عنوان کرد: در ۶ ماهه نخست سال جاری تعداد ۲ هزار و ۷۰۰ مورد بازدید از اماکن عرضه گوشت و فرآورده‌های خام دامی شامل رستوران‌ها، سردخانه‌ها، وسایل حمل، مواد لبنی و تخم‌مرغ در دستور کار شبکه دامپزشکی دهلران قرار داشت که در این مدت تعداد ۱۰ پرونده تخلف بهداشتی به مراجع قضایی ارسال‌شده است.

وی ادامه داد: همچنین در این مدت بیش از ۳۰۰ کیلوگرم فرآورده‌های خام دامی و مواد لبنی فاسد کشف و ضبط شد.

رئیس شبکه دامپزشکی شهرستان دهلران بابیان اینکه ۳ کشتارگاه صنعتی در سطح شهرستان وجود دارد، تصریح کرد: از ابتدای سال جاری تاکنون تعداد بیش از ۹۸۰ رأس دام سبک و سنگین(گوسفند ۴۰۰ رأس، بز ۳۱۵ و گاو و گوساله ۲۷۰ رأس)در کشتارگاه‌های شهرستان ذبح‌شده‌ که از این میزان ۶۲ تن گوشت قرمز تولیدشده است.

وی اضافه کرد: همچنین در این مدت میزان ۴۰۰ تن شیر تولید و تعداد ۸۰۹ هزار قطعه مرغ در ۲۸ واحد مرغداری فعال در شهرستان وارد بازار مصرف‌شده‌ است.

منبع: ایسنا

Print Friendly, PDF & Email
امتیاز:
اشتراک گذاری:
برچسب ها :
مطالب مرتبط
دیدگاه شما

Time limit is exhausted. Please reload CAPTCHA.