کدخبر : 4301
پنج‌شنبه 6 اکتبر 2016 - 12:57
فاقددیدگاه

به نام اهل البیت به کام اهل بیت

جامک (jammak.ir) مجتبی بابایی: بی گمان سنت حسنه نذری و ولیمه از سنتهای بسیار پسندیده اسلامی است که باعث افزایش همدلی و گسترش روحیه کرامت و سخاوت در بین مردم خواهد شد .
این سنت حسنه نیز مانند بسیاری از سنتهای گذشته در طول تاریخ دچار دگرگونی های شده است و هر کس از ظن خود برای اعتلای آن کوشیده و گاه با اجتهاد بی جا آن را مزین به برخی خرافات نموده اند.
در میان انواع نذورات متداول از نذر ختم صلوات تا نذر توزیع شام و شربت بدون تردید نذورات ماه محرم هم از لحاظ کمیت و هم از لحاظ کیفیت در جایگاه ویژه و منحصر به فردی قرار دارد.
تبلور عشق ناب به راه و فرهنگ حسینی ع سبب شده که ناذران ، خدمت به عاشقان حسین ع را برای خود افتخاری بزرگ و فیضی سترگ بدانند و با صرف هزینه مادی، که شاید در ایام دیگر سال سخت باشد ، و با شب زنده داری در پای دیگهای سوزان حلیم و … نوکری خادمان حسینی را با  پادشاهی دنیوی برابر می دانند.

مرا عهدی است با جانان که تا جان در بدن دارم / هواداران کویش را چو جان خویشتن دارم

اما در برخی از موارد مشاهده می شود  علیرغم نیت پاک و مقدس خیرین و ناذران محترم بعضی از اقدامات آنها با آن روحیه کرامت و سخاوت همخوانی ندارد.

نذوراتی که باید مثل باران ببارد و از صاحب کاسه نپرسد گاه با تبعیض و خساست آمیخته می شود .
برای نمونه ترانزیت دیگهای حلیم مزین به روغن  ” دان” با روشهای کاملا پنهانی و با استفاده از تاکتیک استتار و اختفاء ، برای رسیدن به دست فلان فامیل ساکن دورترین منطقه شهر و محروم ماندن همسایه کوچه کناری با کدام منطق کرامت اهل البیت سازگار است ؟؟

در بسیاری از مواقع بدلیل وجود خانواده گسترده حتی یک قاشق از نذورات به افراد دیگر نمی رسد و تمام فیض غذا یا حلیم متبرک نصیب اهل بیت می شود . و با کمک تونل های زیر زمینی و پهپادهای رادار گریز از میان خیل بی شمار کارگران میادین و دست فروشان کم بضاعت که چشم به راه دست کریمی برای ابراز لطف هستند ، با بی توجهی به سمت گرای تعیین شده نشانه می رود !! و به نام اهل البیت عصمت و طهارت ، اهل بیت و فامیل خویش را متبرک می نماید.و از کرامت و سخاوت نسبت به غریبه ها خساست می ورزند.!

از طرفی تعدادی از طالبان طعام متبرک سوار بر مرکب خویش با جاسازی انواع و اقسام کاسه و قابلمه و دیگ در جستجوی خانه سخاوتمندی هستند تا با اقسام شگردهای چهره پردازی به تنهایی حجم بزرگی از طعام متبرک را برای روزهای مسکنت خویش در یخچالهای هوشمند و ساید بای ساید ذخیره کنند تا نکند دست  آلوده فقیری مستحق!! به غذای متبرک آنها برسد !!

به این گروه توصیه می گردد هر چند دهه یکبار با کمک به هیئات مذهبی یا مراکز خیریه دیگران را نیز به فیض تناول طعام و شربت متبرک برسانند! !

با احترام به خیل بی شمار خیرین و ناذران آگاه و مومن که سخاوت مندانه در پاسداشت سنت های نیکو همت می گمارند لیکن دو گروه فوق با خساست به نفع اهل بیت خود و دیگری با حرص و طمع انباشت نذورات به کام اهل بیت خود ، دانسته یا نادانسته دست نیازمندان به اطعام را کوتاه کرده اند و سدی در برابر زمزم زلال کرامت کریمان و سخاوت جوانمردان کشیده اند.
کیست که نداند در حاشیه همین شهر یک دست شیعه علی ع !! فقرایی زندگی می کنند که دریافت یک پرس خوراک نذری و دعای خیر این نزدیکان به ملکوت می تواند گره از کار فروبسته ما بگشاید .
امید است با تغییر رفتار خود گام موثری در راه اطعام نیازمندان برداریم و موجبات گشایش درهای رحمت الهی را با توسل به اهل البیت عصمت و طهارت برای اهل بیت خود و همه مسلمانان فراهم نماییم . ان شاء الله.

Print Friendly, PDF & Email
امتیاز:
اشتراک گذاری:
برچسب ها :
مطالب مرتبط
دیدگاه شما

Time limit is exhausted. Please reload CAPTCHA.