کدخبر : 4279
چهارشنبه 5 اکتبر 2016 - 11:55
فاقددیدگاه

مسجد ایلامی های مقیم تهران به بهره برداری رسید

مرحله نخست مجتمع فرهنگی، مذهبی مسجد بقیه الله (عج) ایلامی های مقیم مرکز عصر دوشنبه با همکاری و مشارکت ایلامی های مقیم تهران و البرز و شهرداری تهران به بهره برداری رسید.

مسجد ایلامی های مقیم تهران به بهره برداری رسید

به گزارش جامک به نقل از روابط عمومی استانداری ایلام، در این آیین که همزمان با ایام محرم مرحله نخست مسجد حضرت بقیە الله (عج) با حضور حجت الاسلام والمسلمین گلپایگانی رئیس دفتر مقام معظم رهبری، حجت الاسلام تقوی رئیس شورای هماهنگی ائمە جمعە کشور، امام جمعە ایلام، شهردار تهران، قائم مقام وزارت نیرو، استانداران ایلام و قزوین و رئیس سازمان بسیج سازندگی برگزار شد، به بهره برداری رسید.
امام جمعە ایلام در این آیین با اشارە بە قیام امام حسین (ع) و برشمردن فضایل حضور در مراسم های پرفضیلت شب های محرم و ارادت مردم استان ایلام به ائمە معصومین (ع) گفت: مردم این استان از محبان ولایت و حافظان ائمە اطهار (ع) در طول اعصار هستند.
حجت الاسلام و المسلمین محمدنقی لطفی افزود: همین شور و اشتیاق، باعث شد ایجاد پایگاه هایی مذهبی و معنوی برای آنها در تهران و مشهد در دستور کار قرار گیرد و در این ایام شاهد ۲ اتفاق مهم کلنگ زنی زائرسرا و مکانی مذهبی برای ایلامی ها در مشهد و احداث مسجد در تهران باشیم کە امیدواریم باعث انسجام بیش از پیش مردم و عمل به شعائر مذهبی شود.
وی تاکید کرد: هم اکنون در استان شاهد ایجاد شور و اشتیاق مردمی برای خدمت بی توقع و بی منت بە زوار اباعبدالله (ع) و مشتاقان برگزاری مراسم اربعین حسینی در کربلای معلی هستیم.
به گفته وی، بە فضل الهی مردم بە شکلی خودجوش، از هم اکنون زمینە پذیرایی از زوار امام حسین (ع) را فراهم کردە اند و امیدواریم مسئولان کشوری و استانی نیز بە وظایف خود در قبال این موضوع مهم عمل کنند.
رئیس دفتر مقام معظم رهبری در این آیین بر لزوم آشنایی نسل جوان با انجام مراسم و شعائر مذهبی تاکید کرد و گفت: پیش از احداث این مسجد این ملک مکانی بلاتکلیف و بی استفادە بود کە بە برکت نام بقیەالله (عج) هم اکنون بە مکانی پرفضیلت برای انجام امور مذهبی و فرهنگی تبدیل شدە است.
حجت الاسلام والمسلمین محمدی گلپایگانی اظهار کرد: امیدواریم این مکان ها بە کانونی برای آموزش جوانان در مسیر فرهنگ عاشورایی تبدیل شود.
امام جمعه ایلام نیز در سخنانی داشتن فضایی برای تجمع ایلامی ها در تهران را از آرزوهای دیرینە ایلامی های ساکن تهران و کرج دانست و افزود: ساخت این مکان عمومی پس از طرح با شهرداری تهران، مورد موافقت قرار گرفت و این ملک برای احداث مسجد در اختیار ایلامی ها قرار دادند تا مناسبت های مذهبی و معنوی دلیل تجمع آنها در تهران شود.
وی ابراز امیدواری کرد عملیات احداث ۲ طبقە بعدی این مجتمع فرهنگی، مذهبی کە شامل فضاهای آموزشی و خدماتی است هر چە زودتر انجام و بە بهرەبرداری برسد تا امکان خدمات دهی بیشتر بە ایلامی ها بویژە در قالب اقامتگاهی موقت و بین مسیری، هم برای زوار امام رضا (ع) و هم برای آن دستە از همشهریان و هم استانی هایی کە بە تهران مراجعە می کنند، فراهم شود.
شهردار تهران نیز در این آیین ضمن لزوم اهتمام بە اصلاح سبک زندگی شهروندان یکی از موارد مهمی کە در ایجاد فضاهای مذهبی و فرهنگی باید مورد توجە قرار گیرد را تغییر در بهبود سبک زندگی مردم برشمرد و ایام محرم را فرصتی مناسب برای تحقق این موضوع مهم دانست.
محمدباقر قالیباف بە تاکیدهای نمایندە ولی فقیە در استان ایلام برای احداث این مسجد اشارە کرد و گفت: این مکان مقدس ضمن اینکە بە اهالی محل خدمات ارائە می کند، پایگاهی معنوی برای ایلامی ها نیز خواهد بود.
وی تاکید کرد: بندە کە از نزدیک توفیق آن را داشتەام شاهد جانفشانی ها و تحمل مشقات مردم استان ایلام در دوران دفاع مقدس باشم، خدا را شاکرم کە توانستیم در شهرداری تهران گوشەای هر چند کم از دین ایلامی های عزیز بر گردن این مملکت را ادا کنیم.
قالیباف بر لزوم تکمیل هر چهار طبقە این مسجد و مرکز فرهنگی تاکید کرد و افزود: برای ما دردآور است وقتی می بینیم افرادی کە برای ثبت نام فرزندان قبول شدە در دانشگاە و معالجە و یا بە هر دلیل دیگری ناچار بە عزیمت بە تهران هستند و هزینەهای این تردد و اسکان برایشان زیاد است در شهر دغدغە اسکان داشتە باشند.
شهردار تهران یادآور شد: این رنج وقتی مضاعف می شود کە متوجە شویم این عزیزان از استانی مثل ایلام آمدە اند کە یاد شهدا و دفاع مقدس را در اذهان زندە می کند پس از متولیان اجرایی این مسجد و همکاران خود در شهرداری تهران می خواهم کە هر چە سریعتر سایر طبقات و مهمانسرای این مجموعە را تکمیل کنند.
مدیر فنی پروژە و عضو هیات امنای مسجد افزود: این طرح در زمینی بە مساحت حدود ۲ هزار و ۳۰۰ مترمربع در محلە زیتون واقع در غرب تهران در چهار طبقە هر طبقە با زیربنای ۶۵۰ متر مربع طراحی شدە کە با عنایت بە محدودیت منابع مالی کە از محل کمک های مردمی تامین می شود بە دو فاز اجرایی تقسیم شد.
مصطفی بیگی گفت: با وجود اینکە از حدود یکسال پیش و در حین انجام عملیات عمرانی، نماز جماعت در این مکان برقرار بود ولی با پیگیری های نماینده ولی فقیه در استان ایلام تلاش ها بە ثمر نشست و هم اکنون فاز اول این طرح شامل ۲ طبقە با زیربنای یک هزار و ۵۰۰ متر مربع مشتمل بر صحن، شبستان، مهد قرآن، سالن اجتماعات، مرکز تجاری محلەای، مدیریت و هیات امنا، رستوران و محل عرضه غذای آمادە و سایر فضاهای جانبی، به بهرەبرداری رسید.
وی ابراز امیدواری کرد بە همت مردم و مسئولان بە ویژە ایلامی های ساکن استان های تهران و البرز این مسجد بە عنوان یک پایگاە معنوی برای مردم ایلام تلقی شود و همت این عزیزان باعث آغاز و تکمیل ۲ طبقە بعدی کە شامل مرکز فرهنگی، درمانی، مهمانسرای ویژە ایلامی های مراجعەکنندە بە تهران است، شود.

 

Print Friendly, PDF & Email
امتیاز:
اشتراک گذاری:
برچسب ها :
مطالب مرتبط
دیدگاه شما

Time limit is exhausted. Please reload CAPTCHA.