کدخبر : 4130
پنج‌شنبه 29 سپتامبر 2016 - 1:14
فاقددیدگاه

افزایش ۱٫۵ درصدی ولادت و ۱٫۶ ازدواج در ایلام

مدیر کل ثبت احوال استان ایلام گفت: ۹۹٫۸ درصد وقایع حیاتی در این استان در مهلت قانونی ثبت می‌شوند.

ایسنا منطقه ایلام: «منوچهر تیموری» اظهار کرد: در دوران جنگ تحمیلی اسناد سجلی مردم شهرستان‌های مهران و دهلران به طور کلی آسیب دید که بعد از جنگ با تلاش و همت کارکنان ثبت احوال استان، کلیه مردم از سند سجلی معتبر برخوردار شدند.

وی با بیان اینکه ماموران ثبت احوال سندهای سوخته و از بین رفته در این شهرستان‌ها در دوران جنگ تحمیلی را از جمیع جهات بازسازی کردند، افزود: سازمان ثبت احوال از نهادهای حاکمیتی است که از قدمت ۱۰۰ ساله‌ای برخوردار بوده و متولی ماموریت‌های مهمی از جمله وقایع حیاتی، صدور اسناد هویتی برای ایرانیان، تولید و نشر آمار جمعیتی است و به عنوان یک سازمان الکترونیک یا کلید ورود به دولت الکترونیک در کشور مطرح است.

مدیر کل ثبت احوال استان ایلام با تاکید بر اینکه سابقه راه‌اندازی ثبت احوال در ایلام به سال ۱۳۱۲ بر می‌گردد، گفت: اولین وظیفه و راهبرد ما ثبت وقایع حیاتی در مهلت قانونی است که ولادت باید ظرف مدت ۱۵ روز و وفات باید در ۱۰ روز ثبت شود.

تیموری ادامه داد: ۹۹٫۸ درصد وقایع حیاتی در استان در مهلت قانونی ثبت می‌شود که این مهم از بعد امنیتی، اداری و مسایل جمعیتی و آمار و برنامه‌ریزی بسیار مهم بوده و در تلاشیم با همکاری سایر دستگاه‌ها این سطح را افزایش دهیم.

وی با اشاره به اینکه دومین راهبرد ما اتقان اسناد هویتی است، تصریح کرد: این ماموریت به عنوان یک کار اساسی در توسعه ثبت احوال نقش‌آفرین است و تلاش می‌شود با استفاده از فناوری‌های نوین، شناسنامه‌های قدیمی و دست نویس مکان محور را به شناسنامه‌های مکانیزه پایگاه محور تبدیل شود.

مدیر کل ثبت احوال استان اظهار کرد: در سال ۹۴ حدود ۲۵ هزار شناسنامه افراد بالای ۱۵ سال سن را مکانیزه کردیم که سهمیه امسال استان ایلام در این بخش حدود ۳۵ هزار جلد است که در ۶ ماهه نخست امسال ۱۴ هزار جلد انجام شده و تلاشمان این است که تا پایان سال این هدف و شاید بیشتر محقق شود.

تیموری تاکید کرد: در راستای این اقدام، یکی از کارهای اساسی که در سازمان و به تبع آن در استان انجام گرفته، آرشیو اسناد سجلی مردم و بارگذاری در پایگاه جمعیتی کشور است که حدود ۱ میلیون سند اعم از ولادت و فوت هر آنچه که از ابتدای ثبت احوال بوده، در پایگاه جمعیتی کشور آرشیو شده که حسن این کار این است که علاوه بر مسایل امنیتی و دقت و سرعت، سازمان‌های ثبت احوال کشور می‌توانند از طریق کد ملی به اطلاعات افراد دسترسی داشته باشند و دیگر نیاز نیست فردی به محل سکونت خود مراجعه کند.

وی به سیاست اصلی و اولویت کاری ثبت احوال استان اشاره و عنوان کرد: صدور کارت هوشمند ملی از جمله این اولویت‌ هاست که برای همه افراد بالای ۱۵ سال در استان انجام می‌شود و نباید فراموش کرد که جمعیت بالای ۱۵ سال در سطح استان حدود ۴۵۰ هزار نفر است که از ابتدای شروع طرح که از سال ۹۳ به تدریج شروع شده تا به امروز حدود ۹۹ هزار و ۱۹۸ نفر از مردم استان کارت هوشمند ملی ثبت‌نام کرده و در حال دریافت هستند و می‌توان گفت که حدود ۲۲ درصد جمعیت استان از کارت ملی هوشمند برخوردار شدند و سهمیه کل استان نیز حدود ۱۱۰ هزار کارت است.

مدیر کل ثبت احوال استان ادامه داد: در ۶ ماهه نخست امسال ۴۰ هزار کارت هوشمند ملی محقق شده و در تلاشیم این کار را تا پایان سال محقق کنیم البته برای این کار ۴۰ ایستگاه کاری در ادرات ثبت احوال، پست و دفاتر پیشخوان ایجاد کردیم که روزانه ظرفیت پذیرش ۱۵۰۰ نفر را دارند و تلاش بر این است که ظرف ۲ تا ۳ سال آینده کل جمعیت واجد شرایط استان از کارت هوشمند ملی برخوردار شوند که از کارهای زیرساختی دولت است.

تیموری با اشاره به اینکه بیش از ۱۰۰ دستگاه اداری مانند ناجا، بانک‌ها، ستاد یارانه، وزارت نفت و .. به پایگاه جمعیتی ثبت احوال وصل هستند و خدمت می‌گیرند، افزود: تولید و نشر ارائه آمار و اطلاعات جمعیتی از دیگر وظایف ماست که اطلاعات جمعیتی استان را در اختیار تصمیم گیران قرار می‌دهیم.

وی اظهار کرد: یکی از کارهای دیگری که ما در استان در کنار بقیه مسئولین هستیم بحث عضویت در ستاد انتخابات استان است و عضو هیئت های اجرایی انتخابات هستیم و دیتا بیس ثبت احوال در اختیار وزارت کشور قرار می‌گیرد.

مدیر کل ثبت احوال استان با تاکید بر اینکه از ظرفیت بخش غیردولتی مانند ادارت پست و دفاتر پیشخوان در انجام امور استفاده می‌کنیم، عنوان کرد: ۱۰ ایستگاه پست و ۱۵ دفتر پیشخوان را به عنوان همکار در سطح استان هم برای اخذ درخواست شناسنامه و هم برای کارت هوشمند ملی مجوز داده‌ایم و در این دفاتر بیشتر از کارشناسان بیکار در حوزه‌های مختلف استفاده شده تا زمینه اشتغالزایی نیز داشته است.

تیموری یادآور شد: یکی از کارهای فرهنگی که در کنار ماموریت‌های سازمانی انجام می‌دهیم بحث رونمایی از اسناد سجلی شهدا، مفاخر و بزرگان و پیشکسوتان استان است که در سال گذشته رونمایی از اسناد سجلی آیت‌اله مروارید، یکی از مدافعین شهید حرم، پیشکسوت رسانه مرحوم الوندی، شهدای سادات، شهدای صدا و سیما و شهدای تنگ کوشک را انجام دادیم.

وی با تاکید بر اینکه زیرساخت‌های ثبت احوال از جمله فیبر نوری به عنوان یک ابزار اساسی را در همه شهرستان‌ها فعال کردیم، تصریح کرد: همه شهرستان‌های ما در سطح استان به این ویژگی مجهز هستند که هم دقت و امنیت بالایی دارد و هم قطعی نخواهد داشت و از این طریق سرعت عمل کار ثبت احوال نیز بالا رفته است.

مدیر کل ثبت احوال استان ایلام ادامه داد: بحث نوین سازی سیستم‌های چاپگر و کامیوتر و ابزارهای الکترونیک را هم در حال استفاده هستیم .

تیموری به وضعیت صدور سند سجلی برای افراد فاقد شناسنامه در استان اشاره و اظهار کرد: از سال گذشته تاکنون به ۳۰۰ نفر از این افراد (ایرانیان بازگشتی از عراق) شناسنامه دادیم، برای بقیه افراد نیز صادر خواهد شد.

وی در تشریح آمار وقایع حیاتی استان ااضافه کرد: در سال ۹۴ باید گفت که ۱۱ هزار و ۱۳ واقعه ولادت داشتیم، ۲ هزار و ۵۶۵ واقعه وفات، ۵ هزار و ۸۱۰ واقعه ازدواج و ۷۴۳ واقعه طلاق راثبت کردیم که نسبت به سال ماقبل آن در ولادت ۱٫۵ درصد افزایش، در وفات ۲۲ درصد کاهش و ازدواج ۱٫۶ درصد افزایش داشتیم در بعد طلاق به تناسب جمعیت از استان هایی هستیم که کمترین میزان طلاق را در کشور داریم.

مدیر کل ثبت احوال استان ایلام یادآور شد: در ۶ ماه نخست امسال ۵ هزار و ۳۲۰ واقعه ولادت و ۱ هزار و ۳۰۱ واقعه وفات داشتیم که در اینت مدت در مقابل هر ۱۰۰ دختر ۱۱۰ پسر متولد شده که در سال گذشته در مقابل هر ۱۰۰ دختر ۱۰۱ پسر تولد یافت.

تیموری میانگین سن ازدواج در سال گذشته را برای زوج ۲۸٫۵ سال و برای زوجه ۲۳٫۸ سال اعلام کرد و گفت: اسامی ائمه معصومین در بین مردم استان در صدر اسامی است که در ۶ ماهه نخست امسال در بین پسران امیرعلی، امیرحسین، حسین، ابوالفضل، محمدطاها و علی بیشترین فراوانی را دارند که در دختران نیز فاطمه، زهرا، باران، هانا، رها، فاطیما و نازنین‌زهرا بیشترین فراوانی را دارد.

وی به ۲ مجوز برای ارتقای ادارات ثبت احوال استان اشاره و اظهار کرد: در این راستا هلیلان از نمایندگی به اداره ارتقاء یافت و در چوار نیز نمایندگی ایجاد کردیم.

مدیر کل ثبت احوال استان ایلام در پایان با تاکید بر اینکه در بین ادارات کشور رتبه سوم عملکردی را کسب کردیم، افزود: در حوزه ارباب رجوع و تکریم امتیاز ۹۰ و در بخش سلامت اداری نیز امتیاز ۹۴ را کسب کردیم.

Print Friendly, PDF & Email
امتیاز:
اشتراک گذاری:
برچسب ها :
مطالب مرتبط
دیدگاه شما

Time limit is exhausted. Please reload CAPTCHA.