کدخبر : 3759
پنج‌شنبه 8 سپتامبر 2016 - 15:15
فاقددیدگاه

برگزاری همایش محمد رحیم خان کُرد آغازی برای تقویت هویت و همگرایی در منطقه است

همایش بزرگداشت شخصیت تاریخی محمد رحیم خان کُرد فرصتی برای تقویت هویت ، همبستگی و همگرایی بیشتر اهالی منطقه است.

photo_2016-09-08_14-58-08
 محمد رحیم خان کُرد شاعر، کاتب و خوشنویس برجسته منطقه در دوره زند – قاجار است که افزون بر چهره فرهنگی ، نام وی به عنوان حکمرانی دادگر و مرزداری غیور در حافظه تاریخی اهالی غرب و جنوب غربی کشور ثبت شده است.

استاندار ایلام در آیین پایانی این همایش با اشاره به اینکه فرهنگ و اندیشه هر منطقه منشا تاریخی دارد، گفت: محمد رحیم خان کُرد به عنوان یکی از ادبا و مفاخر بخشی از تاریخ و پیشینه ذهنی، فرهنگی و تاریخی این منطقه محسوب می شود.
محمدرضا مروارید با اشاره به فضای فرهنگی فرهیخته آبدانان افزود: این شهرستان از گذشته تاکنون در زمینه های علمی، ادبی، فرهنگی و هنری مفاخرو چهره های ارزشمندی داشته که شناسایی و بزرگداشت آنان ضمن تقویت روحیه ملی و مذهبی ، زمینه همبستگی و اتحاد استانی و ملی را فراهم می کند.
وی یادآوری کرد: از دیرباز تا کنون مردم آبدانان بیشترین ارتباط را با اهالی دیگر مناطق ایلام و به خصوص مرکز استان داشته اند به نحویکه بسیاری از بزرگان محلات شهر ایلام از سران طوایف آبدانان بوده اند.
وی با انتقاد از واگرایی های منطقه ای به عللی چون نقص زیرساخت های ارتباطی تاکید کرد: باید با برگزاری چنین همایش هایی که موجب افزایش همبستگی و همگرایی استانی و منطقه ای می شود زمینه واگرایی قومی و منطقه ای به علت مشکلات زیر ساختی همچون نامناسب بودن راه از بین می برد.
استاندار ایلام همچنین از نبود و یا نابودی آثار و متن های ادبی شخصیت های برجسته ای همچون محمدرحیم خان کُرد ابراز تاسف کرد و درعین حال گفت: در شرایطی که آفرینش های هنری و ادبی این بزرگان در دسترس نیست می توان کارهای عام المنفعه و خدمات ارزنده آنان را بازگو و ثبت کرد تا غبار فراموشی بر چهره مفاخر منطقه ننشیند.
استاندار ایلام ابراز امیدواری کرد: با تداوم طرح های شناسایی و اجرای آیین های بزرگداشت مفاخر فضای همبستگی فرهنگی و اجتماعی استان تقویت شود.
برنامه پایانی این جشنواره که با حضور جمعی از فرهیختگان، نویسندگان و پژوهشگران از استان های ایلام، خوزستان، کردستان، لرستان، کرمانشاه و همدان در سالن اجتماعات اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی آبدانان برگزار شد معرفی و تجلیل از اثار و افراد برگزیده بشرح زیر بود.
در بخش مقالات ادبی؛ محمد سلیمان خانی و یاسر سهرابی از استان ایلام (آبدانان) با ۲ مقاله پژوهشی در خصوص اشعار و مکاتب ادبی و مقایسه شعر مولوی و محمد رحیم خان کُرد به عنوان نفرات برتر این بخش انتخاب شدند.
در بخش مقالات هنری؛ فرامرز پالیزبان با اثری با عنوان تحلیل و بررسی خوشنویسی کُرد پشت کوه از استان خوزستان(اندیمشک) به عنوان تنها فرد این بخش انتخاب شد.
در بخش شعر؛ غلامرضا خدارحمی، حشمت بارانی، کیمیا حاصلی و تورج حاصلی از استان ایلام (آبدانان) و جواد محمدی از شهر ایلام به عنوان نفرات برتر این بخش شناسایی شدند.
در بخش مقالات تاریخی؛ مراد مرادی مقدم و کیومرث شفیعی با آثاری در خصوص تاریخ سیاسی لرستان و ایلام در عصر محمد رحیم خان کُرد به ترتیب از استان های ایلام(آبدانان) و کردستان(سنندج)، محمد رمضانی با اثر پژوهش مختصر در خصوص شخصیت و ابعاد شخصیتی محمد رحیم خان کُرد از استان همدان(شهر همدان) و ابراهیم حافظ نژاد با اثر تاریخ زندگی سیاسی و اجتماعی محمد رحیم خان کُرد در این بخش انتخاب شدند.
به گفته دکتر یحیی حافظ نژاد دبیر همایش، در نخستین همایش منطقه ای محمد رحیم خان کُرد، تعداد ۳۳ اثر علمی اعم از مقالات ادبی، هنری و تاریخی و بخش شعر از محققان و پژوهشگران و همچنین شاعران شش استان کشور به دبیرخانه این همایش ارسال شد که تعداد ۱۲ نفر به عنوان افراد برگزیده این همایش منطقه ای انتخاب شدند.

منبع: ایرنا

Print Friendly, PDF & Email
امتیاز:
اشتراک گذاری:
برچسب ها :
مطالب مرتبط
دیدگاه شما

Time limit is exhausted. Please reload CAPTCHA.