کدخبر : 3421
چهارشنبه 10 آگوست 2016 - 11:37
فاقددیدگاه

سفیدرویی که به خاک سیاه می‌نشاند

سمیرا سارایی: چه قدرت ترسناکی دارد این سفید روی ریز جثه، با وجود ظاهر غلط ‌اندازش چنان توان مخربی دارد که بشر در توان تخریبی بمب اتم دچار شک و تردید است.

آن‌چنان وجودش با نفاق آمیخته ‌شده است که در عین تسکین گول زننده‌اش تو را ساعت‌ها مات و مبهوت خویش می‌کند و شریان‌های وجودت به بهای تسکین درد شفافیت خود را از دست می‌دهند.

می‌گویند انسداد مزمن ریوی یکی از معضلات همنشینی با اوست، همه این مسئولیت را سیگار به عهده دارد، مسئولیت سلب حیات از یک انسان.

آیا تسکین است یا خلاصی؟؟

نمی‌دانم تولیدکنندگان این ماده افیونی با خود چه فکری کرده‌اند که روی جلد پاکت سیگار خریدار را بر سر دو راهی مرگ و زندگی قرار می‌دهند و به او حق انتخاب داده‌اند!!! مگر نمی‌دانند سرطان یکی از تحفه‌های دود کردن آن است؟ آیا تولید نکردنش بهتر نیست؟

تصور دارند راننده‌ای که به امید نخوابیدن در جاده پول بی‌زبان خود را صرف این زیباروی وسوسه‌انگیز می‌کنند با دیدن جگرسوخته روی پاکتش منصرف می‌شوند؟ و سیگار را محکم‌تر به لب نمی‌گیرند و پک‌های عمیق نمی‌زنند و لذت گرمای آن را روی لبانشان که از فرط استفاده مکرر به زغال می‌نماید، از دست می‌دهند و یکی پس از دیگری کبریت نمی‌زنند به زندگی خود و اطرافیانشان؟؟ به بهای چه عشقی این آتش خانمان‌سوز را روشن می‌کنن..خودخواهی؟!؟

شاید فیلتر نیمه سوخته یکی از این نخ سیگارها که از کسی به یادگار مانده است جنگل‌های زاگرس‌مان را نیز به آتش کشیده باشد. جنگل‌هایی که با وجودشان عشق را به ما می‌آموزند.. همان‌هایی که به ریه‌های زمین مشهوراند.. همان‌هایی که عاشقانه با از خود گذشتگی دانه دانه سبزینه‌های وجودشان را به خاطر تولید اکسیژن و یا بهتر بگویم به خاطر رفاه ما روبه زردی می‌کشانند.

آیا این بهای عشقی که جنگل‌های چند هزار ساله زاگرس که دم و باز دم زمین‌اند این است که به پای خودخواهی ما بسوزند؟!

آیا این ظلمی بزرگ نیست در حق جنگل‌های بلوط؟ اینک دیگر با جگر سوخته روی پاکت‌های سیگار تفاوتی ندارد.

ای کاش ما انسان‌ها..عشق را از جنگل‌ها می‌آموختیم… عشقی که بر مبنای از خود گذشتگی باشد… نه خودخواهی.

اگر چنین بود دیگر نه دیدن تصویر سوخته لانه‌ی کبوتر کوهی که چیزی جز تخم‌های پخته‌شده از آن باقی نمانده بود دل هر انسانی را به درد می‌آورد و نه تصویر آن لاک‌پشتی که در دام آتش اسیر شده بود کسی را متأثر می‌کرد…

آری این‌گونه است که سیگار هم‌ نفس انسان را می‌گیرد و هم جنگل را به خاک سیاه می‌نشاند.

منبع: ایسنا

Print Friendly, PDF & Email
امتیاز:
اشتراک گذاری:
برچسب ها :
مطالب مرتبط
دیدگاه شما

Time limit is exhausted. Please reload CAPTCHA.