کدخبر : 331
دوشنبه 7 دسامبر 2015 - 5:55
فاقددیدگاه

لزوم احیا حقوق شهروندی معلولان ایلام

مدیر کل بهزیستی ایلام گفت: معلولان نه به ترحم بلکه به دیده شدن در جامعه نیاز داشته و حقوق شهروندی آنها در جامعه باید رعایت شود.

81865634-70352086

به گزارش جامک به نقل از ایرنا، فرهاد قیصربیگی به مناسبت هفته معلولان در نشست خبری با رسانه های ایلام بیان کرد: معلولان شرایط برابری با سایر افراد در جامعه نداشته و مهمترین نیاز آنها دیده شدن در جامعه است که باید این تفکر در جامعه اصلاح شود.

وی مناسب سازی اماکن عمومی و اختصاص سه درصد سهمیه اشتغال برای معلولان را یکی از نیازهای مهم این افراد دانست که در جامعه اجرا نمی شود.
وی همچنین به موضوع اعتیاد از نوع صنعتی در جامعه اشاره کرد و گفت: چنانچه آسیب های اجتماعی نظیر اعتیاد در جامعه کنترل نشود وضعیت امروز جامعه پایدار نخواهد ماند.
وی بیان کرد: بهزیستی به عنوان عضو شورای مبارزه با مواد مخدر استان عمده وظیفه اش در حوزه اعتیاد علاوه بر ارایه آموزشهای پیشگیری، نظارت بر کمپهای ترک اعتیاد است.
*** نبود اقامتگاه برای نگهداری متکدیان در ایلام
وی تکدیگری را از دیگر آسیبهای اجتماعی دانست و گفت: یکی از ضعفهای این استان برای ساماندهی مطلوب متکدیان نبود اقامتگاه برای نگهداری این افراد است.
وی با اشاره به اینکه بیش از ۹۰متکدی در شهر ایلام وجود داشته که ۹۵درصد آنها غیر بومی است گفت: چنانچه اراده جمعی در این زمینه وجود داشته باشد این معضل در استان رفع خواهد شد.
*** استاندارد سازی مهدهای کودک در اولویت
وی گفت: اکنون ۱۰هزار کودک ایلامی در ۳۰۰ مهد کودک این سازمان نگهداری و ارتقا سطح استاندارد این مراکز در دستور کار بهزیستی قرار دارد چراکه اگر آموزش در مهدها در سطح عالی ارایه شود نقش مهمی در تربیت و آموزش نسل های آینده خواهند داشت.
*** مراجعه ۱۱هزار ایلامی به مراکز اورژانس اجتماعی
وی بر معرفی بیشتر خدمات اورژانس اجتماعی این سازمان تاکید کرد و با اشاره به مراجعه ۱۱هزار نفر در سال جاری به این مراکز گفت: با حمایت بیشتر سازمانهای مرتبط باید نقش این مراکز در جامعه پررنگ تر و مردم بیشتر در جریان خدمات آنها قرار گیرند.
وی پیشگیری از معلولیت ها و آسیب های اجتماعی و توانمندسازی جامعه هدف را اولویت کاری این سازمان دانست و گفت: از تمامی ظرفیتهای سازمان برای تحقق این هدف استفاده خواهد شد.
*** تحویل ۴۵زائر گمشده به خانواده هایشان
وی همچنین به خدمات این سازمان به زوار اربعین حسینی اشاره کرد و گفت: این اداره با راه اندازی میز خدمت در بهزیستی علاوه بر ارایه خدمات توانبخشی و اورژانس اجتماعی به ۲۵۰ زائر، مسوولیت ستاد ساماندهی گمشدگان را نیز بر عهده داشت.
قیصربیگی بیان کرد: در مجموع تا امروز ۴۵ زائر گمشده توسط ستاد این اداره مستقر در مرز مهران تحویل خانواده هایشان شده و یک کودک چهار ساله گمشده نیزتحویل شیرخوارگاه شده است.
وی گفت: در سیل اخیر ایلام در مرحله نخست کمک به این افراد سبدهای کالا به ارزش یک میلیارد ریال از سوی بهزیستی کشور بین ۵۰۰مددجوی زیر پوشش توزیع شد.
وی با اشاره به اینکه واحد مسکونی ۳۵۰مددجوی زیر پوشش در اثر سیل اخیر دچار آسیب شده افزود: ۶۰۰میلیون ریال از طریق معاونت اجتماعی کشور برای پرداخت کمک هزینه تامین لوازم ضروری زندگی به این مددجویان اختصاص که به آنها پرداخت می شود.
*** خبرنگاران نقش ناظر و بازرس در سازمان ها دارند
وی خبرنگاران را چشم و گوش جامعه دانست و گفت: این قشر نقش ناظر و بازرس در همه سازمان ها داشته و در آگاهی بخشی مردم نقشی اساسی ایفا می کنند.
وی گفت: نگاه جامعه به بهزیستی از گذشته تاکنون سنتی و حمایتی بوده در صورتی که حمایت بخش اندکی از رسالت این سازمان است که باید این دیدگاه در جامعه اصلاح شود.
*** رواج معلولیت ها در ایلام بین فرزندان دوم خانواده ها
معاون توانبخشی اداره کل بهزیستی ایلام نیز در این نشست با بیان اینکه تاکنون ۱۱هزار و ۱۲۶معلول در استان ایلام شناسایی شده اند گفت: از این تعداد شش هزار و ۲۷۰نفر از خدمات مستمر و مابقی از خدمات غیر مستمر این اداره کل برخوردارند.
فرمان عزیزنیا عمده علت معلولیت در استان ایلام را مسایل ژنتیکی و بیشترین نوع معلولیت را جسمی، حرکتی اعلام کرد و گفت: چهار هزار و ۲۳۶ نفر از مجموع معلولان استان دچار این نوع نقص عضو هستند.
به گفته وی، بر اساس بررسیهای به عمل آمده در این استان رواج معلولیت بین فرزندان دوم خانواده ها بیشتر از فرزندان اول و سایر است.
*** افزایش ۶۰ درصدی مشارکتهای مردمی بهزیستی ایلام
سرپرست اداره اشتغال، مشارکتهای مردمی و موسسات خیریه اداره کل بهزیستی ایلام نیز در این نشست از پرداخت تسهیلات اشتغال به ۳۵۰مددجوی زیر پوشش در سال جاری خبر داد و گفت: پرداخت این تسهیلات نسبت به پارسال ۳۰۰درصد رشد داشته است.
نعمت الله خدامرادی بیان کرد: امسال ۲۰میلیارد ریال مشارکت مردمی در بهزیستی جمع آوری که نسبت به پارسال افزایش ۶۰درصدی داشته است.
وی همچنین از اتمام عملیات ساخت شیرخوارگاه حضرت علی اصغر(ع) بهزیستی خبر داد و گفت: این مرکز با مشارکت ۱۰۰درصدی افراد خیر پارسال آغاز و اکنون آماده بهره برداری است.
۱۲تا ۱۷آذرماه به عنوان هفته معلولان نامگذاری شده است.

منبع: ایرنا

Print Friendly, PDF & Email
امتیاز:
اشتراک گذاری:
مطالب مرتبط
دیدگاه شما

Time limit is exhausted. Please reload CAPTCHA.