کدخبر : 3223
شنبه 16 جولای 2016 - 13:08
فاقددیدگاه

اختصاص اعتبارات گزینشی حوزه راه سازی به مناطق خاص

مهدی کاکاخانی: پایگاه خبری جامک / چند سالی هست که بنا به دلایلی اختصاص اعتبارات زیرساختی و توسعه ای بخش راه سازی به مناطق و شهرستان های خاصی که وابستگان آنها در بخش تصمیم گیری هستند اختصاص می یابد و برخی پروژه ها با وجود اهمیت موضوع و نیاز منطقه به فراموشی سپرده شده اند.

از جمله پروژه های مغفول مانده که در حوزه استحفاظی بخش چوار قرار دارند و نیازمند توجه جدی هست؛ مسیر حد فاصل بین سد گلال تا روستای انارگ و ادامه آن به مناطق پیرامونی حوزه دهستان گنجوان و دیگری نیز تکمیل مسیر روستای چنان به امامزاده حاج بختیار می باشند. البته وضعیت سایر راههای مواصلاتی بخش چوار چندان مورد رضایت نمی باشد.

حال سوال اینجاست؛ چرا این پروژه ها  بعد از گذشت سال ها به سرانجام نمی رسند؟ تعلل برخی مسوولان و بی توجهی آنها به این مناطق برای چیست؟!

این در حالی است که به صورت متناوب اخبار مربوط به اختصاص قیر مجانی، بهسازی، روکش، توسعه و تکمیل راههای فرعی برخی شهرستان ها و روستاهای خاص توسط مدیران سازمان متولی از طریق رسانه های گروهی اطلاع رسانی می شود.

متاسفانه برخی ها چنین می پندارند که قرار گیری پالایشگاه گاز و یا پتروشیمی در بخش چوار فواید زیادی را نصیب مردم این منطقه نموده است، در حالی که واقعا اینچنین نیست. هم اکنون بیشترین نرخ بیکاری جوانان تحصیل کرده  و محرومیت از امکانات زندگی مربوط به بخش چوار و روستاهای تابعه می باشد.

شاید قابل باور نباشد که بیشتر روستاهای پیرامون پالایشگاه گاز که بعضا در فاصله های ۳ تا ۵ کیلومتری این واحد قرار دارند از نعمت گاز شهری محروم می باشند در حالی که خیلی از روستاها و مناطق دوردست که هم فاصله زیادی  با پالایشگاه دارند و هم در مسیرهای غیر فرعی خطوط انتقال قرار دارند اما به شبکه گاز شهری متصل شده اند و با بررسی و کنکاش بیشتر می توان به دلایل بهره مندی آنان پی برد!

بنابراین با توجه به وضعیت حاکم بر نحوه اجرای پروژه های توسعه ای و زیرساختی؛ در بین مردم بخش چنین استنباط می شود که نگاه منطقه ای و قوم گرایی بر مدیریت و مراکز تصمیم گیر استان سایه انداخته است. هرچند به واقع ممکن است چنین پنداری درست نباشد اما نوع رفتارها، انتصاب افراد هم طایفه ای در پست های مربوطه و نتایج حاصل از عملکردها به تقویت این نگرش کمک زیادی نموده است.

مردم انتظار دارند در این گونه موارد فرماندار ایلام توان و انرژی بیشتری صرف پیگیری طرح های توسعه ای حوزه استحفاظی خود نماید. متاسفانه فرماندار ایلام بیشتر در اندیشه مدیریت بر امور مرکز استان بوده و به نظر نمی رسد دغدغه ی رفع مشکلات بخش ها و مناطق حومه شهر ایلام را داشته باشد.

با توجه به عضویت هر دو نماینده بخش شمالی در کمیسیون انرژی مجلس شورای اسلامی که این روز ها به طرز محسوس و پررنگی اخبار و گزارش های متنوعی در خصوص نقش آفرینی آنان برای تسریع در پروژه های حوزه نفت و گاز، عودت نیروهای اخراج شده به محل کار، تشکیل کارگروههای تخصصی و.. در سطح جامعه باز نشر می شود؛ توقعات مردم بیشتر شده و امید دارند وزارت نفت و صنایع وابسته را برای توسعه پروژه های زیرساختی و مشارکت در فعالیت های اجتماعی و فرهنگی مجاب نمایند.

از همه مهمتر این که نمایندگان مردم بایستی مقوله نظارت بر نحوه توزیع عادلانه اعتبارات عمرانی و زیرساختی هر منطقه را به درستی تقویت نمایند و اجازه ندهند برخی ها با رفتارهای معنادار، شائبه بخشی نگری و قوم گرایی توسط مسوولان در بین مردم شکل بگیرد که بدون شک این اقدامات نابجا آثار و تبعات زیانباری به جامعه تحمیل می نماید.

Print Friendly, PDF & Email
امتیاز:
اشتراک گذاری:
مطالب مرتبط
دیدگاه شما

Time limit is exhausted. Please reload CAPTCHA.