کدخبر : 2896
شنبه 25 ژوئن 2016 - 15:16
فاقددیدگاه

ایلام و بحران هویت شهری

دکتر علی مهرعلی‌زاده /موارد متعددى هویت یک شهر را شکل می‌دهند، درختان قدیمی، فضاى مصنوع شهرى ساختمان‌ها و راه‌ها ، سبک زندگى ساکنان یک شهر ساعات رفت‌وآمدشان ، محیط درونی و بیرونی زندگی‌شان ، تاریخ ان شهر و نمادهاى تاریخی‌اش ، تصویر شهر در ذهن ساکنین و غیربومیان و ارتباط همه‌ی این عناصر با یکدیگر اجزای این هویت هستند.

ناهمخوانی این عوامل در شهر ایلام با یکدیگر و شکل نگرفتن فرهنگ مشترک و یا خرده‌فرهنگ‌های منسجم و عدم ارتباط شهروندان ایلامی با محیط شهری می‌تواند به بحران هویت شهری در ایلام منجر شود .

پیامد بحران هویت احساس بی‌ریشگی در شهروند شهرنشین است ، افراد چون احساس تعلق به فضا ندارند به راحتى می‌توانند به شهر آسیب برسانند ، مشارکت نهادمند در امور شهرى غلبه بر بی‌تفاوتی احساسى و فعال بودن از یک‌طرف و از سوی دیگر هماهنگى محیط شهرى با فرد موجب وابستگى او با محیط خواهد شد و کیفیت زندگى ، سلامت جسم و روان و کارایى شهروندان را افزایش خواهد داد و ضرورت دارد تا این موضوع به صورت جدی در دستور کار قرار گیرد .

انسان به عنوان موجودى زیستى نیازمند هماهنگى میان نیازهای بدنی و محیط زندگى خود است. سازگارى با محیط در درازمدت و با محدودیت رخ می‌دهد.

رویکرد مکانیکی و عملکرد گرایى حاکم طی سه دهه گذشته فضای شهری ایلام را تهدید می‌کند.

تولید انبوه فضایى بی‌روح که بیش‌ترین سود اقتصادى را دارد و نیازهاى روح انسان در آن نادیده گرفته‌شده فضای شهر ایلام را فاقد معنا براى افراد ساخته و امروزه فضای شهر ایلام فضایی خنثى است که هیچ حسى را بر‌نمی‌انگیزد.

تخریب معابر قدیمی و خاطره‌انگیز در پی تعریض خیابان‌هایی که حجم بالاتری از حمل‌ونقل را ممکن سازد و قطع درختان برای روان‌تر شدن ترافیک به هویت شهری ایلام و شهروند ایلامی آسیب می‌رساند که این آسیب خود می‌تواند منشأ آسیب‌های اجتماعی عمده‌تری در فضای زیست شهر ایلام باشد.

Print Friendly, PDF & Email
امتیاز:
اشتراک گذاری:
برچسب ها :
مطالب مرتبط
دیدگاه شما

Time limit is exhausted. Please reload CAPTCHA.