کدخبر : 2850
چهارشنبه 22 ژوئن 2016 - 15:17
فاقددیدگاه

برخی از شهروندان هنوز باور ندارند که وضعیت آب خوب نیست

«داراب بیرانوندی» در نشست خبری با اصحاب رسانه و مطبوعات با اشاره نامگذاری اول تا هفتم تیرماه به نام «هفته صرفه جویی در مصرف آب» بیان داشت: دومین روز این هفته به موضوع «آب، رسانه و مدیریت مصرف» اختصاص یافته است که ضرورت دارد رسانه ها به عنوان پیش قراولان آگاهی بخشی برای نهادینه کردن فرهنگ مصرف و صرفه جویی همچنان تلاش نمایند.

وی با اشاره به وضعیت بارش ها در سال آبی گذشته گفت: از ابتدای مهرسال ۹۴ آغاز و تا ۳۰ خرداد ۹۵ ادامه داشت، استان ایلام جزء سه استان برتر در بخش ریزش نزولات آسمانی قرار داشت.

وی با اشاره به میانگین بارش ها در سطح کشوری اضافه کرد: در مدت یاد شده کل بارش های کشور ۲۲۵ میلیمتر بوده که در مقایسه با مدت مشابه سال ماقبل ۲٫۵ درصد کاهش نشان می دهد و این امر نشان می دهد که در کشور ما همچنان در بخش آب نیازمند صرفه جویی و مدیریت مصرف می باشد.

مدیر عامل آبفا شهری استان اضافه کرد: رویکرد و وضعیت آبی ما جالب نیست و راهی جزء اینکه از منابع درست مصرف کنیم و مدیریت مصرف را جدی بگیریم، نداریم.

بیرانوندی با اشاره به میزان بارش های استانی در سال آبی گذشته اظهار داشت: در بین شهرستان های استان، ارکواز ملکشاهی با ۱۲۴۵ میلیمتر بیشترین و مهران با ۳۱۸ میلیمتر کمترین میزان ثبت شده می باشد.

این مسوول خاطر نشان کرد: هرچند با توجه به این شرایط در بخش تامین آب مورد نیاز شهرها مشکلی وجود ندارد اما این بدان معنا نیست که به مقوله صرفه جویی و مدیریت مصرف بی توجه باشیم. وی در همین خصوص ادامه داد: مردم ما بایستی باور کنند که وضعیت آب خوب نیست اما با این اوصاف مصرف مشترکین شهر ایلام نسبت به مدت مشابه سال قبل ۶ درصد رشد نشان می دهد.

مدیر عامل آب و فاضلاب شهری استان اضافه کرد: همچنین میزان مصرف آب در شهر ایلام طی ۳ ماهه اول امسال نسبت به مدت مشابه سال گذشته ۴ درصد افزایش دارد.

بیرانوندی با تاکید بر اینکه بالاترین قیمت آب شرب شهری در کشور مربوط به ایلام است، اظهار کرد: این افزایش قیمت به دلیل اختلاف ارتفاع است

وی تصریح کرد: در راستای کاهش پرت آب در شبکه‌های مصرف و جلوگیری از هدر رفت این نعمت در سال گذشته ۵۱ کیلومتر اصلاح شبکه داشتیم که البته هر ساله با وجود کمبود اعتبار حدود ۵۰ کیلومتر اصلاح شبکه را انجام می‌دهیم.

مدیر عامل آبفای شهری استان با اشاره به اینکه جمعیت تحت پوشش فاضلاب استان ۴۹ درصد است که ۵ تصفیه‌خانه را نیز در مدار داریم، اضافه کرد: قیمت تمام شده هر متر مکعب آب در سال گذشته ۱ هزار و ۴۹۰ تومان بود که این شرکت به ازای هر متر مکعب ۵۴۰ تومان از مشترکین دریافت می‌کرد یعنی به عبارتی ما ۳۶ درصد قیمت تمام شده آب را از مشترکین دریافت می‌کنیم.

وی با بیان اینکه در خصوص شعار سال «اقتصاد مقاومتی، اقدام و عمل» برنامه‌هایی تدوین کرده‌ایم چرا که بنای همه تولیدات ما آب است، اظهار کرد: باید گفت که هیچ درخواست کننده آبی از شبکه شهری وجود ندارد که به خاطر نبود آب به درخواستش رسیدگی نشده باشد که در این راستا مساعدت در واگذاری امکانات به مشتریان بخش خصوصی، BOT تصفیه‌خانه فاضلاب شهری ملکشاهی با ۱۷ میلیارد تومان اعتبار، فاینانس خط انتقال ارکواز ملکشاهی با ۸ میلیارد تومان اعتبار برای اولین بار در استان، BOT  ایوان با ۴۰ درصد پیشرفت فیزیکی که نیمه اول سال آینده به بهره‌برداری خواهد رسید، سرمایه‌گذاری مردم در بخش آب و فاضلاب استان از جمله این برنامه‌هاست.

وی یادآور شد: طرح BOO با سرمایه‌گذاری بخش خصوصی برای آب شیرین‌کن بخش صالح‌آباد را برای اولین بار در استان در برنامه داریم که قرارداد آن بسته شده و سرمایه‌گذار نیز فعالیت خود را در این بخش آغاز کرده است.

بیرانوندی با اشاره به اینکه بیش از ۷۰ کیلومتر در شهر ایلام شبکه فرسوده داریم، خاطرنشان کرد: متاسفانه بر برخی نقاط شاهد وجود انشعابات غیرمجاز هستیم که در سال گذشته ۹۵۰ انشعاب غیرمجاز را شناسایی و به مراجع قضایی معرفی کردیم چرا که رویکرد ما برخورد شدید با استفاده کنندگان غیرمجاز از آب شرب شهری است.

وی در ادامه با ابراز گلایه از اینکه در بحث استفاده از آب شرب برای آبیاری فضای سبز شهرداری باید تدابیری بیندیشد، گفت: شهرداری و شورای شهر باید آب آبیراری فضای شبز را از آب شهری جداسازی کنند.

بیرانوندی در پاسخ سوال خبرنگار «جامک» مبنی بر حمایت از تولیدات داخلی و توجه به مقوله اقتصاد مقاومتی برای حمایت از صنایع استان بیان داشت: مهمترین کالای مورد مصرف در بخش لوله های پلی اتیلن می باشد که در جهت حمایت از صنایع استان، تمام لوله‌های پلی‌اتیلن مورد نیاز از داخل استان تهیه می‌کنیم.

این مسوول اضافه کرد: قانون مشخص نکرده که حتما از محصولات داخلی در استان استفاده کنیم اما از آنجایی که صنایع استان معیارهای لازم در بخش رعایت استانداردهای لازم را داشته و از طرف دیگر به جهت حمایت از این گروه صنعتی سعی می کنیم نیازمندی های شرکت را از طریق واحدهای تولیدی استان تامین نماییم.

Print Friendly, PDF & Email
امتیاز:
اشتراک گذاری:
مطالب مرتبط
دیدگاه شما

Time limit is exhausted. Please reload CAPTCHA.