کدخبر : 2802
جمعه 17 ژوئن 2016 - 14:39
فاقددیدگاه

طرح پرورش ماهی در قفس در دریاچه سد سیمره آغاز شد

طرح پرورش ماهی در قفس در آیینی با حضور محمدرضا مروارید استاندار ایلام، شادمهر کاظم زاده نماینده مردم جنوب استان ایلام در مجلس شورای اسلامی، فرماندار و جمعی از مسئولان شهرستان بدره در دریاچه سد سیمره آغاز شد.

محمدرضا مروارید در حاشیه افتتاح این طرح گفت: این طرح برای نخستین بار در این استان در گستره ۲۰۰ متر مربعی و با ظرفیت ۲۰ تن در هر دوره پرورش در دریاچه سد سیمره شهرستان بدره افتتاح شد.

وی با اشاره به اینکه سد سیمره از نظر میزان ذخیره آب دومین سد کشور و اولین سد حوزه غرب کشور است، به ظرفیت بسیار بالای حاشیه دریاچه سد با طول ۶۵ کیلومتر اشاره کرد و آن را ظرفیت خوبی برای توسعه گردشگری و صیادی دانست.
مروارید افزود: اجرای آزمایشی این طرح در بدره گامی جهت افزایش اشتغال، پیشگیری از مهاجرت جوانان و در آینده نزدیک صادرات ماهی به کشور عراق است.
مدیرکل جهادکشاورزی استان ایلام نیز در سخنانی به ظرفیت ۴۰ تنی این طرح اشاره کرد و یادآور شد: طرح پرورش ماهی در قفس، در حال طی مراحل آزمایشی و کسب نظر مشاوره تخصصی است تا با نهایی شدن آن، قسمتی از نیاز بازار استان ایلام به ماهی تامین شود.
سیدمحمد تراب میری دورنمای این طرح را صادرات محصول تولیدی دانست و گفت: اجرای این طرح زمینه اشتغال تعدادی را به صورت مستقیم و غیر مستقیم فراهم کرده است.
مدیرکل شیلات استان ایلام نیز هزینه ایجاد هر واحد پرورش ماهی در قفس را حدود ۲۰۰ میلیون ریال اعلام کرد و افزود: با اجرای این طرح می توان در ۲ دوره شش ماهه به پرورش ماهیان گرم آبی همچون کپور و سردآبی همچون قزل آلا اقدام کرد.
رضا رستمی از آمادگی کامل شیلات استان ایلام برای اعطای تسهیلات از محل صندوق توسعه ملی و تسهیلات بخش کشاورزی به متقاضیان اجرای این طرح ها خبر داد.
مدیر جهاد کشاورزی شهرستان بدره نیز اعلام کرد: تولید ماهیان سردآبی در منطقه کلم با ۱۵ مزرعه به عنوان قطب تولید ماهی در استان ایلام شناخته می شود.
باباخانی گفت: همچنین اجرای پروژه کشت توام برنج و پرورش ماهی در روستای کلم زمینه موفقیت طرح آزمایشی پرورش ماهی در قفس را در دریاچه سد سیمره بدنبال داشته است.
به گزارش ایرنا، شیلات و آبزیان بخاطر نقش روز افزونی که در تغذیه مردم دارد و همچنین بخاطر دخالت موثر آن در اکوسیستم های جغرافیایی، نقش مهمی در جامعه دارد.
رتبه پایین سرانه مصرف آبزیان در کشور و به خصوص استان های دور از دریا از جمله ایلام، اهمیت این موضوع (طرح پرورش ماهی و تولید ماهی) را صد چندان کرده است.

منبع: ایرنا

Print Friendly, PDF & Email
امتیاز:
اشتراک گذاری:
برچسب ها :
مطالب مرتبط
دیدگاه شما

Time limit is exhausted. Please reload CAPTCHA.