کدخبر : 2662
شنبه 11 ژوئن 2016 - 16:34
فاقددیدگاه

ایلام می تواند در اقتصاد ملی نقش برجسته ای ایفا کند

استاندار ایلام با اشاره به توانمندی هایی این استان در زمینه نفت و گاز و کشاورزی، گفت: می توانیم با تکیه بر این ظرفیت ها در اقتصاد ملی نقش برجسته و تاثیرگزاری ایفا کنیم.

 به گزارش جامک به نقل از ایرنا، محمدرضا مروارید، روز شنبه در شورای اداری استان اظهار کرد: این ظرفیت ها و توانمندی ها به ما کمک می کند از یک استان محروم و توسعه نیافته و نیازمند به کمک خارج شویم.

وی با بیان اینکه قدم های بسیار خوبی برای توسعه استان در سال های قبل برداشته شده که نیازمند پیگیری و به سرانجام رسیدن است، افزود: هر چند ایلام در امور زیربنایی دیر شروع کرد و همین عامل موجب عقب ماندگی استان از توسعه شد اما می توان با همدلی و همراهی و به سرانجام رساندن طرح های زیربنایی، این استان را به توسعه واقعی رساند.
مروارید با تاکید بر اینکه در حوزه ذخایر آب از استان های پیش رو کشور هستیم، یادآور شد: اکنون به جز یکی دو استان هیچ استانی به اندازه ایلام ذخیره آب ندارد که این شاخص یکی از نقاط قوت استان بشمار می رود.
وی تاکید کرد: در آخرین آمار ارائه شده توسط سازمان مدیریت و برنامه ریزی که تحت عنوان کتابی از شاخص های اقتصادی استان منتشر هم شده است جز در چند مورد، استان ایلام در بسیاری از شاخص ها جایگاه مطلوبی دارد.
استاندار ایلام گفت: همه باید برای توسعه استان نقش خود را به خوبی ایفا کنیم و نقاط ضعف را با همکاری و همدلی به نقطه قوت و مثبت تبدیل کنیم.
وی افزود: بر اساس اعلام بودجه در سال جاری بیش از شش هزار و ۸۲۰ میلیارد ریال بودجه کشور در اختیار شرکت های دولتی و بانک هاست که می توان از این ظرفیت ها در جهت دهی به ایجاد اشتغال بهره برد.
مروارید اضافه کرد: در سفر اخیر رئیس ستاد اجرایی فرمان امام به استان رقم ۵۰۰ میلیارد ریال مصوب شد که صرف امور مرتبط با آموزش، فرهنگ و ایجاد کتابخانه شود همین رقم معادل یک سوم بودجه ل استان ایلام است.
وی یادآور شد: این در حالیست که برای احیای واحدهای مشکل دار صنعتی نیز قرار شد مبلغ دو هزار میلیارد ریال از سوی ستاد اجرایی و بنیاد برکت اختصاص یابد که با هزینه کرد به موقع آن و رفع مشکل واحدهای صنعتی می توان اشتغال در استان را به وضعیت مناسبی رساند.
وی در خصوص پروژه های وزارت نیرو نیز گفت: اختلاف نظرهایی بر روی پروژه های جدید سد سازی در استان وجود داشت که با رایزنی های انجام گرفته با وزیر نیرو مشکل چند سد از جمله چناره، گذار خوش و تا حدی میمه بر طرف شد اما برای اجرای سد گاوی و سیکان همچنان پیگیری و مذاکره با مسئولان مرتبط باید انجام گیرد.
استاندار ایلام اظهار کرد: وزارت نیرو کارهای بسیار بزرگی در استان ایلام انجام داده و با هزینه کرد ۲۶ هزار میلیارد ریالی قرار است ۱۰۰ هزار هکتار از اراضی استان آبی شود در حالیکه استان ایلام تنها ۷۰ هزار هکتار اراضی آبی داشته ولی با این اقدام جهش فوق العاده ای در بخش کشاورزی آبی ایجاد می شود.
مروارید تخصیص ۵۰۰ میلیون دلار تسهیلات از محل صندوق توسعه ملی برای آبیاری بارانی را از دیگر اقدام های اساسی در راستای تقویت بخش کشاورزی استان ایلام برشمرد.
وی تاکید کرد: با دعوت از سرمایه گذاران داخلی و خارجی در ۲ سال اخیر و امضا تفاهم نامه با آنها شرایط خوبی برای سرمایه گذاری در بخش های مختلف ایجاد شده که بزودی شاهد اجرایی شدن آنها خواهیم بود.
وی افزود: اکنون برای راه اندازی پتروشیمی و توسعه صنایع پایین دست آن با وزارت نفت در حال پیگیری و مذاکره هستیم و با توجه به اعتبار خوبی که میدان نفتی آذر گرفته می توان به فعالیت چشمگیر این میدان تا پایان سال جاری نیز امیدوار بود.
به گفته مروارید، همه این اقدامات اثرات زیادی دارد که می تواند در خلق ثروت در استان تاثیر گذار شود و استان ایلام را به جایگاه مناسبی از نظر توسعه برساند.
مروارید در ادامه به اجرای بزرگ راه ۴۰۰ کیلومتری کرمانشاه – حمیل – ایلام – مهران – دهلران – اندیشمک اشاره کرد و گفت: وزارت نفت ۲۵ درصد اجرای این پروژه بزرگ را تقبل کرده و مابقی آن از طریق اوراق قرضه و ملی تامین خواهد شد.
وی تاکید کرد: همچنین پروژه پلدختر – دهلران – کبیرکوه نیز یکی دیگر از طرح های بزرگی است که قرار است استان ایلام را از سمت دیگر به مرکز متصل کند.
وی در ادامه به پیگیری برای اجرایی شدن طرح راه آهن ایلام به طول ۷۰ کیلومتر اشاره کرد و گفت: قرار است با توجه به قول های مساعدی که داده شده این طرح نیز بزودی وارد مرحله اجرا شود.
استاندار ایلام در ادامه از همه دستگاه های اجرایی خواست که خودروهای کمک دار خود را با سه نفر نیرو به منظور مقابله با آتش سوزی های احتمالی در جنگل ها و مراتع استان آماده کنند تا در مواقع لزوم در کوتاهترین زمان ممکن آتش را مهار کنند.
مراورید همچنین خواستار تجهیز و توسعه مکان های یادمان های شهدا در استان با توجه به سفر کاروان های راهیان نور شد و افزود: با توجه به برگزاری عملیات فتح المبین در استان باید ۲ یادمان دیگر در استان ایلام ایجاد شود تا کاروان های راهیان نور علاوه بر برخورداری از امکانات این یادمان ها با توجه به قرار داشتن در مناطق گرمسیری با فرهنگ ایثار و شهادت بیشتر آشنا شوند.
وی در ادامه از دستگاه های اجرایی استان خواست با همکاری بیشتر با نمایندگان مجلس علاوه بر جذب اعتبار بیشتر پیگیر رفع مشکلات طرح های خود در وزارتخانه ها شوند.

منبع: ایرنا

Print Friendly, PDF & Email
امتیاز:
اشتراک گذاری:
برچسب ها :
مطالب مرتبط
دیدگاه شما

Time limit is exhausted. Please reload CAPTCHA.