کدخبر : 2580
شنبه 11 ژوئن 2016 - 13:17
فاقددیدگاه

مجازات کسانی که عمدا جنگل را آتش می‌زنند چیست؟

معاون پیشگیری از وقوع جرم دادگستری ایلام گفت: اگر شخصی به‌قصد عمدی جنگل و مراتع را آتش بزند به مجازات محاربه و اعدام محکوم خواهد شد.

«جعفر دارابخانی» با تأکید بر اینکه آتش زدن جنگل و مراتع به عمدی مجازات سنگینی برای مرتکب در پی دارد، اظهار کرد: اگر آتش‌سوزی به‌قصد مقابله با حاکمیت باشد یا این کار نوعاً باعث رعب و وحشت مردم شود شخص محارب بوده و به مجازات اعدام محکوم می‌شود.

وی افزود: اگر شخص آتش‌سوزی انجام دهد اما به‌قصد مقابله با حاکمیت و ایجاد رعب و وحشت در بین مردم نباشد طبق ماده ۶۷۵ قانون مجازات اسلامی در بخش تعزیرات ذکر کرده، مرتکب به تحمل حبس تا ۵ سال محکوم خواهد شد.

دارابخانی خاطرنشان کرد: مرتکب علاوه بر تحمل امور کیفری جرم باید خسارت وارده را هم جبران کند.

معاون پیشگیری از وقوع جرم دادگستری ایلام تصریح کرد: تخریب و آتش زدن جنگل‌ها به‌موجب قانون ممنوع است و برای مرتکبین آن مجازاتی در نظر گرفته‌شده است و مهم‌ترین ماده‌ای که در ارتباط با آتش زدن عمدی جنگل‌ها می‌توان به آن استناد کرد «ماده ۴۷ ‌قانون حفاظت و بهره‌برداری از جنگل‌ها و مراتع است» که مجازات سنگینی را برای مرتکبین این جرم تعیین کرده است.

وی اضافه کرد: ماده ۴۵ قانون مذکور نیز می‌گوید: ‌آتش زدن نباتات در مزارع و باغات داخل یا مجاور جنگل بدون اجازه و نظارت مأموران جنگلبانی ممنوع است و درصورتی‌که درنتیجه‌ بی‌مبالاتی، حریق در جنگل ایجاد شود مرتکب به حبس تأدیبی از دو ماه تا یک سال محکوم خواهد شد.

دارابخانی تأکید کرد: با مروری بر قوانین نشان می‌دهد در برخورد با عاملان آتش‌سوزی در جنگل‌ها خلأ قانونی چندانی وجود ندارد و ازاین‌رو، مسئولان حفاظت از جنگل‌ها و مراتع کشور باید باقدرت و جدیت به وظیفه خویش عمل کرده و درصورتی‌که افرادی را مشاهده کردند که به‌صورت عمدی جنگل‌ها را آتش می‌زنند، آنان را برای تنبیه و مجازات به مراجع قضایی معرفی کنند

منبع: ایسنا

Print Friendly, PDF & Email
امتیاز:
اشتراک گذاری:
برچسب ها :
مطالب مرتبط
دیدگاه شما

Time limit is exhausted. Please reload CAPTCHA.