کدخبر : 2265
یکشنبه 22 می 2016 - 21:19
فاقددیدگاه

برای گذشته پرافتخار مهران داد سخن می گوییم و برای آینده اش دست روی دست گذاشته ایم!

دلایل مخالفان لایحه مناطق آزاد، استدلال های متقن زیادی وجود دارد که هدف این یادداشت تبیین آنها نیست، که اگر بود همان بند 11 ابلاغ سیاست های اقتصاد مقاومتی از سوی رهبر معظم انقلاب به رؤسای قوای سه گانه و رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام، کافی است.

یاداشت مهمان- پایگاه خبری جامک: این روزها لایحه منطقه آزاد مهران به مجلس رفته و قرار است در صحن علنی به بحث و رای گذاشته شود. اما افسوس به محض تقدیم لایحه به مجلس شورای اسلامی، مخالفت ها از اطراف و اکناف آغاز شد. عده ای مناطق آزاد را دروازه واردات نامیده اند، عده ای دیگر آن را پروژه ای شکست خورده خواندند. برخی آن را مغایر با اقتصاد مقاومتی خواندند و برخی نیز با سعایت و سوءظن داد سخن می گویند. اما چشم بر محاسن آن بستند و ظرفیت ها آن را نادیده گرفتند و تجربه موفق دیگر مناطق آزاد را نادیده انگاشتند و فقط و فقط لب به انتقاد گشودند.

حالا که قرار است بعد از سالهای پرافتخار دوران دفاع مقدس و سال های سخت بعد از آن، مهران به دلیل مزیت های فراوان، منطقه آزاد شود؛ سکوتی بر ایلام حاکم شده است، سکوتی که حتی بر جامعه رسانه ای استان ایلام نیز مستولی شده است. این همه سکوت جای سوال و علامت تعجب دارد!؟ ظاهرا کسی یارای دفاع از آزاد شدن مهران نیست. در این میان برخی نیز علمدار مخالفت شده اند.

در رد دلایل مخالفان لایحه مناطق آزاد، استدلال های متقن زیادی وجود دارد که هدف این یادداشت تبیین آنها نیست، که اگر بود همان بند ۱۱ ابلاغ سیاست های اقتصاد مقاومتی از سوی رهبر معظم انقلاب به رؤسای قوای سه گانه و رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام، کافی است. هدف این یادداشت یادآوری این موضوع است که نباید بر سر این موضوع مهم استانی و ملی سکوت اختیار کرد. سالهاست که برچسب فقر و محرومیت، روح بلند ایلام و ایلامیان را آزار می دهد. اگر مهران آزاد شود گام بلندی به سوی توسعه برداشته خواهد شد و آغازی خواهد بود برای محرومیت زدایی از این استان. در این میان رسانه ها به عنوان چشم و گوش مردم و رکن چهارم دموکراسی نقش مهمی می توانند ایفا کنند. استان ایلام از رسانه های متعدد و البته پویایی برخوردار است، اما اگر آنها را در یک نگاه اجمالی مرور کنیم متوجه خواهیم شد که به ندرت در خصوص اهمیت منطقه آزاد مهران، مطلبی منتشر می  شود.

واقعیت این است که مهران مرزی امن است، امن امن، فاصله اش با عتبات عالیات نزدیک تر از همه جاست، عبور از این مرز برای زائران عتبات عالیات مزیت دارد، که اگر نداشت سالانه بیش از ۳ میلیون زائر عاشق از مهران گذر نمی کرد. سالهاست مردم استان در استقبال از زوار، خاک پای زائران سید و سالار شهیدان را همچون سرمه بر دیده خود کشیده اند و می کشند، بیشترین میزان صادرات در مهران انجام می شود، کمترین میزان واردات دارد، توسعه صنایع گاز، نفت و پتروشیمی استان در گرو تصویب لایحه منطقه آزاد مهران است، و از همه مهمتر مهران دیار جانفشانی  های ایثارگران، رزمندگان و شهدای گرانقدر است.

و حالا که بیش از چهار ماه به اربعین حسینی باقی مانده است؛ مردم استان ایلام از هم اکنون مشتاقانه چشم به راه زائران سید و سالار شهیدان هستد. انصاف دهیم که عبور سالانه ۳ میلیون زائر عاشق از این مرز، نیاز به توسعه امکانات و بسترهای مناسب دارد، امکاناتی که تنها با تصویب منطقه آزاد امکانش مهیا می شود.

بیاییم همزمان که به گذشته پرافتخار مهران می بالیم برای آینده این شهر سرافراز، سکوت نکنیم، قدمی برداریم؛ قلمی برداریم؛ تا که شاید فرجی رخ دهد و مهر مهران به دل مجلسیان بنشیند!

Print Friendly, PDF & Email
امتیاز:
اشتراک گذاری:
برچسب ها :
مطالب مرتبط
دیدگاه شما

Time limit is exhausted. Please reload CAPTCHA.