کدخبر : 19906
سه‌شنبه 9 آوریل 2024 - 8:06
فاقددیدگاه

«چمرگاه‌ها» یادمان‌های سنگ‌چین به‌جای مانده از گذشته‌

عضو هیئت علمی دانشگاه آزاد اسلامی ایلام گفت: «چمرگاه‌های» استان ایلام نماد مراسم آیینی چمر برای شخصیت‌های بزرگ ایل یا طایفه است که از گذشته تا اکنون برجای مانده است.

«حبیب‌الله محمودیان» بی بیان این مطلب اظهار کرد: «چمرگاه»، یادمان مراسم عزاداری برخی شخصیت‌های بزرگ و مورد احترام مردم است، در بخش غربی ایران و به ویژه در نقاط مختلف استان ایلام برای بزرگان این مراسم برگزار می‌شود.

وی در خصوص ویژگی‌های این مکان‌ها خاطرنشان کرد: چمرگاه، یادمان سنگ‌چین با مقطع‌های دایره‌ای است که از گذشته بر جای مانده است، آیین «چمر» در ایام عزاداری عاشورای حسینی (ع) نیز در نقاط مختلف استان ایلام برگزار می‌شود. چمر بسیار باشکوه برگزار می‌شود و هزینه سنگینی دارد البته هزینه این مراسم سنتی به و سیله مردم و بستگان متوفی تأمین می‌شود، در زمان برگزاری چنین مراسمی با بهره‌گیری از سنگ و ستونی به صورت خشکه چین ایجاد می‌کنند، این بنای یادمان در طول دوره‌های مختلف به عنوان موقوفه باقی می‌ماند.

این باستان‌شناس ایلامی در خصوص این مکان‌ها گفت: چمرگاه «کلنجی‌سان» در محدوده مرزی شهرستان مهران در مکانی به نام کلنجی‌سان از دوره اول پهلوی برجای مانده است. این چمرگاه متعلق به سه نفر از بزرگان ایل «دهبالایی» ساکن ایلام است.

محمودیان چمرگاه «سرنی» را از دیگر چمرگاه‌های برشمرد و افزود: در منطقه سرنی از توابع بخش «صالح‌آباد» شهرستان مهران یادمان مراسم چمر یکی از افراد سرشناس محلی از گذشت بر جای مانده است.

این عضو هیئت علمی دانشگاه آزاد اسلامی ایلام ادامه داد: چمرگاه «چم‌آب» در فاصله ۵۰۰ متری غرب روستای چم‌آب از توابع بخش صالح‌آباد آثار یادبود مراسم چمر یکی از اهالی آن روستاست.

وی چمرگاه «دره جابر» را یکی دیگر از این مکان‌ها در استان ذکر کرد: این چمرگاه در مسیر جاده ایلام به شهر بدره و در حاشیه دره جابر گورستانی از گذشته بر جای مانده استکه قدمت چندانی ندارد.

محمودیان اضافه کرد: چمرگاه «بدره» در بخش غربی جاده ایلام به دره‌شهر و در فاصله دو کلیلومتری روستای چنارباشی در محدوده گورستانی برجای مانده است.

وی عنوان کرد: در شهرستان «چوار» چند مورد از این یادمان‌ها به نام چمرگاه برخی افراد محلی ایجاد شده است از جمله این چمرگاه‌ها می توان به چمرگاه جغرافیایی «امروان» اشاره کرد.

محمودیان چمرگاه «علی‌محمد خلیلیان» را از مهم‌ترین چمرگاه‌های استان اعلام کرد و گفت: در روستای «کلک» ملکشاهی واقع شده است، زنده‌یاد علی‌محمد خلیلیان باستان‌شناس منطقه است که برای معرفی و مستندسازی آثار تاریخی و فرهنگی کشور تلاش‌های ارزنده‌ای کرده است به همین دلیل، مراسم چمر در این مکان برای وی برگزار شده است.

منبع: ایسنا

Print Friendly, PDF & Email
امتیاز:
اشتراک گذاری:
برچسب ها :
مطالب مرتبط
دیدگاه شما

Time limit is exhausted. Please reload CAPTCHA.