کدخبر : 19798
چهارشنبه 13 مارس 2024 - 9:29
فاقددیدگاه

علائم خستگی روانی چیست؟ ‌

یک روانشناس به تشریح خستگی روانی پرداخت و گفت: لازم است بدانید که در صورتی که خستگی روانی درمان نشود در طول مدت تبدیل به افسردگی و خستگی فیزیکی می شود و تمامی جنبه‌های زندگی شما را تحت تاثیر قرار می دهد.

دکتر «سارا آزادی» اظهار کرد: اگر فرد بصورت طولانی در معرض تنش‌زاها قرار گیرد برای سازگار شدن با این وضع، انرژی زیادی مصرف می‌کند و ممکن است انرژی ذخیره‌ای او برای پاسخگویی به نیازهایش کافی نباشد، در نتیجه فرد در معرض بیماری و برهم خوردن تعادل روانی قرار می‌گیرد و فرد به ستوه می‌آید.

این روانشناس ادامه داد: خستگی روانی یکی از موضوعاتی است که همواره مورد توجه بسیاری از صاحب‌نظران و پژوهشگران بوده و دارای پیامدهای منفی و آسیب شناختی متعددی است.

آزادی گفت: نتایج مطالعات نشان داده که خستگی روانی می تواند به صورت غیبت از کار، فقدان رضایت، افزایش تصادفات، کاهش عملکرد در کارهای سخت و تغییرات سطوح عملکرد بروز کند.

وی تصریح کرد: خستگی روانی یک حالت جدایی و اجتناب ناپذیری از کارها را در شما ایجاد می کند و اجازه انجام مسئولیت‌ها و کارها را به شما نمی دهد، لازم است بدانید که در صورتی که خستگی روانی درمان نشود در طول مدت تبدیل به افسردگی و خستگی فیزیکی می شود و تمامی جنبه‌های زندگی شما را تحت تاثیر قرار می دهد.

این روانشناس افزود: هرکسی ممکن است در دوره‌ای از زندگی دچار خستگی روانی شود. خستگی روانی باعث تخلیه شدن انرژی فیزیکی و روانی شده و کاری می‌کند که مسئولیت‌ها غیرقابل اجرا به نظر برسند. هرچقدر از لحاظ  روانی خسته‌تر باشید، کمتر قادر به انجام دادن کارهای روزانه‌ هستید و با دشواری در تصمیم‌گیری، تمرکز کردن و حفظ آرامش روبرو می‌شوید.

وی گفت: خستگی روانی تمام جنبه‌های زندگی را تحت تاثیر قرار می دهد و به علت نداشتن انرژی کافی توانایی انجام هیچ کاری را ندارید.

آزادی در خصوص درمان خستگی روانی گفت: استراحت و خواب کافی داشته باشید و از استفاده زیاد از گوشی و فضای مجازی خودداری کنید. مدیریت استرس را یاد بگیرید، ورزش‌های هوازی و به خصوص پیاده روی را در برنامه روزانه خود قرار دهید. تغذیه مناسب و مصرف میوه و سبزیجات و ویتامین‌ها را فراموش نکنید، از تکنیک های ریلکسیشن استفاده کنید و در آخر با مراجعه به روانشناس کمک دریافت کنید.

آزادی در خصوص علائم خستگی روانی نیز گفت: فقدان انرژی، احساس نیاز به تنهایی، دشواری در صحبت کردن با دیگران و ادامه مکالمه، مشکل در تمرکز، زودرنج بودن، از دست دادن اعتماد به نفس، دوری از محیط کار و اجتماع و انزواگزینی، لذت نبردن از زندگی و … از علائم خستگی روانی هستند.

وی در پایان در خصوص استراحت ذهنی نیز گفت: به طبیعت بروید، مدیتیشن(‌ تمرین تمرکز یا پاکسازی ذهن با استفاده از یکسری تکنیک های ذهنی و جسمی) کنید و زمانی را با خود تنها باشید.

Print Friendly, PDF & Email
امتیاز:
اشتراک گذاری:
برچسب ها :
مطالب مرتبط
دیدگاه شما

Time limit is exhausted. Please reload CAPTCHA.