کدخبر : 19459
یکشنبه 7 ژانویه 2024 - 7:33
فاقددیدگاه

کُشتی ایلام؛ نیازمند حمایت تمام‌قد مسئولان ارشد استانی

مسئولان، مربیان و کارشناسان کشتی ایلام بر این باورند که برای پویایی دوباره این رشته بانشاط که چندین سال است مغفول مانده، وجود اسپانسر و حمایت‌های مسئولان ارشد استانی لازم است تا شاهد شکوفایی دوباره و دیده شدن کُشتی استان در سطوح ملی و بین المللی باشیم.

کُشتی یکی از رشته‌های ورزشی جذاب و بانشاط در میان علاقه‌مندان به ویژه جوانان و نوجوانان در استان ایلام است و از دیرباز پهلوانان و قهرمانان نام‌آوری در این خطه به این رشته ورزشی پهلوانی روی آورده و درخشیده اند که همواره نامشان بر زبان‌ها جاری و هنوز هم هست.

این رشته ورزشی در استان مرزی ایلام در سال‌های نه چندان دور، دوران خوب را پشت سر گذاشته و پهلوانان افتخار آفرینی همچون “عالی پور”، “قربانی”، “اکبری”، “سهرابی”، “بلوچیان” و “احمدبیگی” را به سطح کشور معرفی کرده است.

کارشناسان کشتی بر این باور هستند که برای پویایی دوباره این رشته باید بر روی پایه‌های کشتی که چند سالی است مغفول مانده است، کار کرد تا شاهد شکوفایی دوباره آن و دیده شدن کشتی استان در سطح ملی و بین المللی باشیم، مربیان که سابقه ملی دارند و پیشکسوتانی که تعدادشان زیاد است بهترین ظرفیت برای رونق این رشته ورزشی محبوب ایلامی‌ها است تا با حمایت مسئولان استانی، کشتی ایلام سرو سامان گرفته و شاهد قهرمانی‌های دوباره در رده‌های مختلف سنی در سطح کشور باشیم که چند صباحی است دیگر نام این استان در پایه ها مطرح نیست.

باید بپذیریم که ورزش کشتی ایلام سال‌هاست آنطور که باید نتوانسته است موفقیت‌های خوبی را در سطوح مختلف ملی و بین المللی کسب کند، این در حالی است که روزگاری کشتی استان ایلام حرف‌های زیادی برای گفتن داشت، حالا سال‌هاست چهره کشتی در این استان مرزی حتی در حسرت مدال‌های ملی و بین المللی رنگ باخته و دیگر اثری از آن صلابت و اقتدار ملی و بین المللی در ویترین تاریخ افتخارهای این ورزش قدیمی استان دیده نمی‌شود.

خبرنگار ایرنا در خصوص مسائل و مشکلات کشتی استان نشستی را با چند تن از اعضا و پیشکسوتان این رشته ورزشی انجام داده است.

آموزش رکن اصلی در موفقیت رشته کشتی در استان محسوب می شود

رییس هیئت کشتی استان ایلام از فعال کردن کشتی در تمامی شهرستان‌ها خبر داد و گفت: با توجه به اینکه اکثر مربیان استان با مشکل به روزرسانی و تمدید کارت‌های خود مواجه هستند تلاش کردیم دوره استاژ مربیگری در استان برگزار شود تا نیروی جوان و با دانش و علم کشتی به کادر اجرایی و آموزشی استان اضافه شود.

“کاظم اسماعیلی” بیان کرد: درخواست برگزاری کلاس استاژ مربیگری از سوی هیئت کشتی به فدارسیون اعلام شد و این دوره طی هفته های آینده برگزار می گردد.

وی با اشاره به تفاهم نامه با فدراسیون کشتی، به برگزاری کلاس برای علم و دانش مربیان کشتی گیر در استان خبر داد و گفت: این مهم باعث پرورش کشتی گیران می شود.

رییس هیئت کشتی استان ایلام گفت: آموزش رکن اصلی در موفقیت رشته کشتی در استان محسوب می شود که با توجه به سرعت تولید علم در عرصه علوم ورزشی، توجه کردن به دانش به روز از ضرورت‌هاست که این مهم از نگاه هیئت کشتی استان به دور نبوده است و علاوه بر کلاس استاژ دوره مربیگری هم در دستور کار قرار دارد.

رشد کشتی ایلام نیازمند توجه به رده های پایه است

اسماعیلی گفت: برنامه‌های زیادی برای رشته‌های پایه در دستور کار هیئت است و با برنامه‌ریزی های صورت گرفته قهرمانان زیادی به جامعه تحویل داده خواهد شد.

وی افزود: برای رشد کشتی باید به ردههایی پایه توجه شود و بهترین مربیان و باسوادترین آنان در رده های پایه کشتی به کار گرفته شوند.

اسماعیلی بیان کرد: مهم‌ترین شاخصه برای توسعه کشتی استان، انتخاب یک هیات رییسه توانمند و قوی، برگزاری دوره‌های آموزشی، تمرکززدایی و میزبانی از اردوهای مختلف و اعزام منظم کشتی گیران به مسابقات کشوری است که با تدوین برنامه و بهره‌گیری از خرد جمعی در این زمینه اقدام خواهیم کرد.

رییس هیات کشتی استان ایلام بیان کرد: مهیا کردن زیرساخت‌ها، برگزای کلاس‌های آموزشی برای مربیان و داوران جهت ارتقای سطح دانش آنها، برگزاری منظم مسابقات در رده‌های سنی مختلف برای آقایان و بانوان، به کارگیری مربیان جوان و آینده ساز و استفاده از تمامی ظرفیت‌ها و تجربیات پیشکسوتان کشتی و ایجاد همدلی و تعامل و همکاری با فدراسیون و اداره کل ورزش و جوانان استان را از دیگر برنامه‌های این هیات در آینده ذکر کرد.

زمینه برای پرورش قهرمانان در سطح جهانی و بین‌المللی کاملا فراهم است/ کشتی استان نیازمند حمایت مسوولان است

اسماعیلی تاکید کرد: استعدادیابی و استفاده مطلوب از پایگاه‌های استعدادیابی، بها دادن به ورزشکاران و تجلیل از قهرمانان ملی، استفاده از تمامی ظرفیت‌های استانی، تلاش برای ایجاد شرایط اقتصادی پایدار و برگزاری مسابقات کشتی از جمله اهداف و برنامه های آینده این هیات است.

وی اضافه کرد: در دوره جدید هیات کشتی نگاه ویژه‌ای به مسأله تغذیه، آمادگی بدنی، بهداشت و روانشناسی ورزشکاران کشتی خواهد شد.

رییس هیات کشتی استان ایلام، افزایش توانمندی فنی کشتی گیران و کسب سهمیه‌های بیشتر را جزء اهداف اصلی این هیات ورزشی در دوره جدید دانست و افزود: با توجه به ظرفیت‌های موجود در این استان، زمینه برای پرورش قهرمانان در سطح جهانی و بین‌المللی کاملا فراهم است.

اسماعیلی خاطرنشان کرد: حجم فعالیت‌های رشته کشتی در ایران بسیار بالا بوده از این رو باید از افراد توانمندی برای پیشبرد اهداف و سربلندی کشتی استفاده کرد، کشتی جزء رشته های مهم و مدال آور المپیکی هستند که امیدواریم با تقویت این رشته ها در استان شاهد دست‌یابی به آرزوی دیرینه ورزش استان و کسب مدال طلای المپیک توسط ورزشکاران استان باشیم.

وی تاکید کرد: مسئولان باید بیش از پیش از رشته ورزشی کشتی حمایت کنند چرا که موفقیت کشتی‌گیران در میادین بین المللی و جهانی علاوه بر خوشحالی مردم، ریشه در مذهب و فرهنگ این سرزمین دارد.

رییس هیات کشتی استان ایلام ابراز کرد: کشتی به عنوان ورزش اول کشور در میادین و بزنگاه‌های مختلف برای ایران اسلامی افتخار آفرینی کرده و باعث افزایش غرور ملی شده است.

هیچ حمایتی از ورزش کشتی در ایلام نمی شود

رییس هیات کشتی استان ایلام بیان کرد: مبنای حضور تیم کشتی در لیگ تامین منابع مالی از طریق جذب اسپانسر و حمایت مسئولان استان است که در این زمینه جلسه های مختلفی با مسئولان شهری و ورزشی استان انجام شده است.

اسماعیلی افزود: ورزش کشتی در استان ایلام امروز از هیچ گونه حمایت‌ی توسط مسئولان برخوردار نیست و این بزرگترین ضربه را به این رشته در استان زده است.

وی تاکید کرد: هیات کشتی ایلام بدون پشتوانه مالی، کمک‌های دولتی و غیردولتی و با دست خالی به رقابت‌های اعزام می شود و با هدف معرفی جوانان به دنیای بزرگ کشتی کشور تلاش می کند.

رییس هیات کشتی استان ایلام با اشاره به اینکه کشتی ایلام ظرفیت و توان بالایی دارد، گفت: توجه به این رشته ورزشی می تواند همانند گذشته این استان را به استان‌های که حرفی برای گفتن داشته باشد تبدیل کند.

اداره ورزش و جوانان ایلام هیچ حمایتی مالی از کشتی نمی کند

رییس هیات کشتی استان ایلام بیان کرد: انتظار داریم که مجموعه ورزش استان بیش از پیش مانند سال‌های گذشته در کنار کشتی باشد و ضمن استمرار حمایت های مادی، حمایت معنوی را نیز داشته باشد.

اسماعیلی تاکید کرد: کشتی نیازمند آرامش و حمایت است و دست تمامی کسانی که دلسوزانه و خالصانه در مسیر کسب موفقیت ما را یاری کنند، می‌فشاریم.

وی ضمن حمایت از مربیان سازنده کشتی یادآور شد: ارزش زحمات و تلاش این دسته از مربیان ستودنی است و به طور قطع باید جایگاه مناسب در هیات کشتی داشته باشند چرا که یکی از مهمترین اهداف ما پشتوانه‌سازی است.

رییس هیات کشتی استان ایلام خاطرنشان کرد: هیات کشتی انتظار وجود تعامل و همگرایی بین مربیان و قهرمانان سابق کشتی را دارد تا با عزم همه جانبه زمینه برای اعتلا و موفقیت کشتی استان فراهم شود.

اسماعیلی افزود: کشتی ایلام هیچ گونه منبع درآمدی ندارد، بنده و با هزینه شخصی تا جایی که امکان داشت تلاش کرده‌ام مشکلات موجود کشتی استان را برطرف کنم و این تنها به دلیل علاقه وافر خود به این رشته ورزشی است، فدراسیون و اداره ورزش و جوانان استان ایلام به عنوان متولی اصلی کشتی استان را کمک کنند.

کُشتی ایلام از نبود حامی مالی(اسپانسر) رنج می‌برد

پیشکسوت کشتی ایلام گفت: برای موفقیت در کشتی عواملی چون مدیریت، تخصص و منابع مالی تاثیرگذار است و هر سه باید همزمان با هم مورد توجه قرار گیرد.

ماشاالله عالی پور بیان کرد: سال ۴۶ کشتی وارد استان ایلام شد و با حضور بزرگانی چون “بهزاد قربانی”، “علی اکبر سهرابی”، “کیومرث بلوچیان”، “یدالله احمد بیگی”، “حبیب الله عالی”، ” عبدی”، “الهی فر”، “برادران امیدی” ، “شیرمحمدکریمی”،”شمالی”،”سوخته زاری” کشتی ایلام در یک اتاق کوچک در محل پارک کودک شروع شد و با توجه به شرایط زمان، تابستان‌ها در فضای باز کشتی می گرفتیم و مربی ما غیر بومی بود.

وی یادآور شد: آن زمان رفتن روی تشک برای ما، مقدس بود، حرمت و ادب وجود داشت، ورزش کشتی ورزش ملی ما است، علاوه بر قهرمانی، پهلوانی ماندگار دارد، ما باید یک الگو برای نسل جوان باشیم.

پیشکسوت کشتی ایلام تاکید کرد: خواسته اهالی کشتی تشکیل هیئت قدرتمند در راس این ورزش است تا با برنامه‌ریزی هدفمند بتوان شرایط را رو به بهبودی و رسیدن به صف اول کشور تغییر داد که خوشبختانه این مهم طی یک سال اخیر، روندی مناسب و مطلوبی را دنبال کرده است.

عالی پور بیان کرد: مشکلات کشتی را به خوبی درک می‌کنم چرا که از جنس ورزش هستم و با سال‌ها خدمت و تجربه در این رشته، این رشته ورزشی را به خوبی می‌شناسم.

وی ادامه داد: کشتی از رشته‌های مهم استان ایلام به شمار می‌رود و برای ما از اهمیت ویژه برخوردار است، امروزه کشتی استان ایلام نیاز به تحول اساسی دارد، هدف ما رشد و بازگشت کشتی استان به روزهای اوج است و انتظار داریم همه دست اندرکاران کشتی چون اداره کل ورزش و جوانان و به ویژه فدراسیون کمک کنند.

کشتی ایلام طی یکسال اخیر حرکت مثبتی را آغاز کرده است

پیشکسوت کشتی استان ایلام بیان کرد: با انتخاب رییس هیات جدید و حمایت های مالی شخصی ایشان یک حرکت جدید و مثبتی در کشتی استان آغاز شده است.

عالی پور افزود: دغدغه ما این است که امکانات الان واقعا جوابگوی توسعه کشتی استان را به هیچ عنوان ندارد و باید فکری اساسی براین مهم اندیشیده شود.

وی با بیان اینکه کشتی استان ایلام دارای استعدادهای خاص و بی نظیری است، گفت: کُشتی ایلام از نبود حامی مالی(اسپانسر) رنج می‌برد و کمبود مربی نیز به این مشکلات افزوده است.

این پیشکسوت کشتی یادآور شد: برای هر نسل جوانی باتوجه به شرایط زمان و مکان باید امکانات فراهم شود، چرا شهرستان‌های همجوار ما باید خانه کشتی داشته باشند و مسئولان حمایت تمام قد از این رشته ملی کنند اما در استان ما حتی مرکز استان هیچ گونه حمایت نه مالی و نه در بخش زیرساختی وجود ندارد و این جای تاسف دارد.

رییس جدید هیئت با هزینه شخصی برای توسعه کشتی استان تلاش می کند

عالی پور با بیان اینکه توجه مسئولان به رشته جذاب کشتی جهت توسعه و دیدن شدن استان در سطوح ملی و بین المللی بسیار مهم است، افزود: ما الان خواهان کمک به کشتی استان هستیم، آقای اسماعیلی به عنوان رییس هیئت که با هزینه شخصی خود جهت توسعه کشتی استان تلاش میکند و این جای تقدیر را دارد، هیچ کس از روسای هیئت‌های قبلی یکبار هم از ما درخواست کمک یا حتی دعوت برای مسابقات را نداشتند.

وی با بیان اینکه ما خواستار این هستیم که مسئولان مانند شهرستان‌های درجه و سوم به کشتی استان توجه کنند، گفت: کشتی گیران ایلامی در ورزش کشتی از نظر قدرت بدنی همیشه حرف اول را می زنند با توجه به انتخاب رییس هیئت جدید کشتی و مجموعه جدید امیدواریم که تحولی خاص برای دیده شدن این رشته در استان ایجاد شود و در این راه نباید مقطعی عمل کرد و این کار نیازمند حمایت همه جانبه مسئولان ارشد استانی است.

کشتی ایلام با مدیریت جدید هیات هویت دوباره خود را پیدا کرده است

دبیر هیات کشتی استان ایلام گفت: کشتی رشته سنگین و پرکاری است و همه همواره تلاش می کنند تا با زمینه‌سازی برای استعدادهای خود، کشتی گیران قوی و حرفه‌ای پرورش دهند.

“عبدالله رستمیان” افزود: سختی کشتی زمانی نمایان می شود که ما از رده پایه و سپس سنی نونهالان و نوجوانان به سمت جوانان پیش می رویم و در این گذار با ریزش‌های فراوانی همراه هستیم که عملی کردن این کار نیازمند حمایت های مالی و وجود اسپانسر است.

وی تاکید کرد: هیئت کشتی استان ایلام قبل از انتخاب هیئت جدید اصلا در شان استان نبود، امروز با انتخاب آقای اسماعیلی که با دل و جان و هزینه شخصی خود تلاش می کند این رشته را در استان فعال و توسعه دهد تا حدودی می توان گفت کشتی ایلام هویت خود را پیدا کرده است.

دبیر هیئت کشتی استان ایلام ادامه داد: امیدارویم کشتی گیران، داوران، مربیان قدران این موقعیت پیش آمده باشند و از این موقعیت نهایت استفاده را با همدلی و همفکری خاص خود برای دیده شدن کشتی استان در سطح ملی داشته باشند.

مسائل اقتصادی و اجتماعی به ریزش استعدادهای کشتی در سنین بالا منجر می شود

دبیر هیئت کشتی استان ایلام بیان کرد: بسیاری از نوجوانان ما با این که استعداد خوبی در رشته کشتی دارند، اما به محض ورود به مقطع تحصیلی دبیرستان، دانشگاه و خدمت سربازی، از این رشته فاصله می گیرند و وارد بازار کار می شوند.

رستمیان افزود: شرایط اجتماعی و اقتصادی خانواده‌ها یکی از عوامل مهم در ریزش استعدادهای کشتی است و شاید عامل اساسی در غربال استعدادهای کشتی به شمار می رود.

دبیر هیئت کشتی استان ایلام ادامه داد: خدا را شاکریم که پس از مدت ها کشتی ایلام که بدون صاحب بود الان متولی خاص خود را دارد که با جدیت و تلاش و از خودگذشتگی تلاش می کند چهره فراموش شده کشتی استان را احیا کند.

وی با بیان اینکه سالن های کشتی استان نسبت به گذشته با استقبال کشتی گیران بیشتر مواجه شده است، اضافه کرد: برنامه های خوبی را در دست اجرا داریم، در هفته های آینده با همکاری و هماهنگی تمامی کمیته‌ها هرچه به سمت جلو حرکت کنیم، به طور قطع روند روبه رشدی را خواهیم داشت، انتظار داریم پیشکسوتان ورزش استان هم و مربیان با هماهنگی با هم و کمیته پیشکسوتان که تشکیل شده، بتوانیم کشتی استان را زنده کنیم چرا که این استان ظرفیت‌های خاص و بی نظیری در این رشته ورزشی دارد.

رسانه ها ورزش کشتی استان را حمایت کنند

دبیر هیئت ورزش استان ایلام با بیان اینکه انتظار داریم رسانه‌ها از ورزش کشتی ایلام حمایت کنند، گفت: به منظور حمایت ورزش کشتی استان که سال های سال است به فراموشی سپرده شده و جهت ایجاد فضای مناسب جهت تقویت روحیه ورزشکاران استان و موفقیت های پیش رو در راستای رسالت خطیر رسانه ای، همکاری و مساعدت شایسته را انجام دهند.

کشتی گیر نباید جز تمرین دغدغه دیگری داشته باشد

یکی از کشتی گیران نوجوان ایلام گفت: استان ایلام در حوزه ورزش کشتی استعدادهای ناب و درخشانی دارد و در این راه تنها نیازمند حمایت های مسئولان است.

“کیان اسماعیلی” افزود: بنده به همراه “معین حیدرزاده” در رده جوانان و نوجوانان طی سال گذشته توانستیم در سطح ملی مدال کسب کنیم و در این مسابقات تنها با حمایت خانواده خود و بدون کوچکترین حمایت مسئولان ذی ربط به این مسابقات اعزام شدیم و توانستیم برای استان خود افتخار کسب کنیم.

وی بیان کرد: معمولا یک کشتی گیر در سن پایه و نوجوانانی می تواند رشد کند و موفق شود، از مسئولان ارشد و مجموعه ورزش استان خواهش می کنم به کشتی استان که دارای استعدادهای خاصی است و می تواند برای استان و کشور افتخار آفرینی کسب کنند توجه کافی را داشته باشند.

با این اوصاف می توان گفت که اگر ریشه مشکلات ورزش استان ایلام را بررسی کنیم، متوجه می‌شویم که اکثر هیئت‌های ورزشی ایلام با مشکلات متعدد از جمله مسائل مالی و حمایتی دست و پنجه نرم می‌کنند.

هیئت کشتی نیز یکی از همین هیئت‌هاست که با وجود اینکه می تواند شروع یک مسیر درست و حساب شده را دنبال کند، اما مشکلات مالی و نبود حامی مالی( اسپانسر) باعث مشکلات خاصی برای این رشته جذاب و قهرمان پرور در استان شده است.

با توجه به ظرفیت بالای کشتی و استقبال از این رشته ورزشی در استان ایلام باید زمینه مناسبی فراهم شود تا این استعدادها بتوانند در میادین کشوری و حتی در آینده آوردگاه‌های بین‌المللی بدرخشند، قطعا با دست خالی ادامه مسیر امکان‌پذیر نیست.

Print Friendly, PDF & Email
امتیاز:
اشتراک گذاری:
برچسب ها :
مطالب مرتبط
دیدگاه شما

Time limit is exhausted. Please reload CAPTCHA.