کدخبر : 19009
سه‌شنبه 7 نوامبر 2023 - 7:47
فاقددیدگاه

روستاهای هدف گردشگری ایلام افزایش می یابند

مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی ایلام گفت: اسامی هفت روستای استان برای تبدیل به هدف گردشگری در سامانه وزارتخانه بارگذاری شده که در صورت تصویب و تایید نهایی جمع روستاهای هدف گردشگری استان به ۱۳ مورد افزایش می یابد.

فرزاد شریفی اظهار کرد: تصویب همه یا تعدادی از این روستاها بعد از بررسی میدانی و ارزیابی توسط کارشناسان وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی انجام می شود.

وی افزود: استان ایلام در حال حاضر تعداد ۶ روستای “حیدرآباد” بخش سیوان از توابع ایلام، روستای “پشت قلعه آبدانان”، “کُلم” بدره، “زنجیره علیا و سنگ سفید” چرداول و “سراب کَلان” سیروان به عنوان روستای هدف گردشگری دارد که در دولت سیزدهم اعتباری بالغ بر ۲۷ میلیارد و ۳۰۰ میلیون ریال جهت عمران، آبادی و توسعه زیرساخت های این روستاها هزینه شده است.

شریفی یادآور شد: با افزایش تعداد روستاهای هدف گردشگری استان، هفت روستای دیگر بر اساس شاخص های وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی، معرفی و در سامانه بارگزاری شده است که منتظر نتیجه بررسی تایید این روستاها هستیم.

وی ادامه داد: روستاهای “خوران” ایوان، “بیشه دراز” دهلران، “بان سَرو” چوار و چهار روستای “زید”، “شیخ مکان”، “هاشم آباد” و “اَرمو” در شهرستان دره شهر جهت تبدیل به روستاهای هدف گردشگری در سامانه وزارتخانه ثبت شده اند.

شریفی در مورد مزایای تبدیل روستاها به هدف گردشگری توضیح داد: امکان جذب اعتبار برای توسعه و عمران این روستاها وجود دارد و بر اساس اِلمان های گردشگری، تاریخی، مذهبی یا طبیعی خاص آن روستا طرح های هادی با نظارت کارشناسان اداره کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی استان اجرا می شود.

مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی ایلام اضافه کرد: روستاهای هدف گردشگری استان ایلام علاوه بر منظر کشاورزی، از لحاظ جاذبه های طبیعی و تاریخی هم پتانسیل جذب گردشگران را دارند.

وی یادآور شد: طی سال های اخیر در کنار روستاهای هدف گردشگری، توریسم روستایی در استان نیز به طور چشمگیری در حال رشد است و با توجه به وجود این گونه ظرفیت های جذب مسافر برای روستاها، برنامه هایی با رویکرد توسعه گردشگری کشاورزی و روستایی مد نظر قرار دارد.

مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی استان ایلام گفت: نقطه قوت روستاهای استان نزدیکی به جاذبه های شاخص تاریخی، طبیعی و مذهبی، علاقمندی جوامع محلی جهت مشارکت در طرح های گردشگری است و عمده ضعف نیز عدم آشنایی جوامع محلی از رویدادها و فعالیت های گردشگری روستایی است.

شریفی با بیان اینکه بافت روستاهای استان کشاورزی، دامپروری و صنایع دستی است، اظهار کرد: گردشگران با اقامت در روستاها از خوراکی های محلی و سنتی خاص استان پذیرایی می شوند که برای توسعه و رونق گردشگری روستایی باید جوامع محلی این مناطق آموزش های لازم در حوزه توریسم روستایی را فرا گیرند.

Print Friendly, PDF & Email
امتیاز:
اشتراک گذاری:
برچسب ها :
مطالب مرتبط
دیدگاه شما

Time limit is exhausted. Please reload CAPTCHA.