کدخبر : 18997
دوشنبه 6 نوامبر 2023 - 8:45
فاقددیدگاه
میزدگردی با صلح یاران ایلامی؛

حکایت کسب رضایت؛ وقتی بزرگان “صبر” را چاشنی صلح و سازش می کنند

بزرگان ایل و طایفه، همواره در استان های زاگرس نشین، مُصلح و ستون آرامش در این مناطق بوده اند، امروز نیز معتمدین و متنفذین در ردای "صلح یار" نقش مهمی در کاهش پرونده های ورودی به دستگاه قضا و صلح و سازش بین اقشار مختلف مردم دارند.

خبرگزاری ایرنا؛ استان ایلام دارای بافتی قومی و قبیله ای است که از گذشته تاکنون بزرگان و معتمدان، نقش مهمی در زندگی مردم به خصوص برای حل مشکلات و اختلافات، ایجاد وحدت و اخوت و ارتباطات بین اقوام و طوایف و امورات دیگری از جمله ازدواج و مراودات مردمی داشته اند.

امروزه هم بیش از یک هزار نفر از بزرگان، معتمدان، متنفذین، اساتید دانشگاه، روحانیت و افراد شاخص استان در قامت “صلح یار”( رسمی و غیر رسمی) به صورت سازماندهی شده در قالب ستاد” صبر” نقش مهمی در کاهش پرونده های کیفری و حل و فصل های قضایی دارند.

یکی از مهمترین نقش های “صلح یاران” رفع اختلافات بین “شاکی” و “متشاکی” با وساطت و پادرمیانی همراه با رضایت طرفین است که این امر موجب کاهش پرونده های ورودی به دادگاه ها و دادگستری ها برا صدور حکم می شود، اما شاید آنچه ما از “صلح یاران” در ذهنمان تصور داریم، کسب رضایت از خانواده های مقتول در جریان قتل ها ” بیشتر هم غیرعمد است” باشد که در سال های اخیر پرونده های زیادی از سوی صلح یاران استان منجر به کسب رضایت و رهایی زندانی از چوبه دار شده است.

در همین ارتباط با چند نفر از صلح یاران، بزرگان و متنفذین استان ایلام در مورد فعالیتشان در این عرصه به گفت و گو نشسته ایم، افرادی که به گفته خودشان، روزها و سال ها برای کسب رضایت خانواده های مقتول وقت می گذارند.

“صلح یاران” به صورت افتخاری و شبانه روزی برای آرامش اجتماعی مردم تلاش می کنند

یکی از صلح یاران ایلامی در گفت و گو با خبرنگار ایرنا اظهار کرد: بزرگان، ریش سفیدان و صلح یاران همواره نقش موثری در امنیت پایدار جامعه، امنیت اجتماعی دارند و برای ایجاد وحدت، برادری، اخوت در میان اقشار مختلف مردم، زندگی مسالمت آمیز و کاهش کدورت ها و اختلافات به صورت شبانه روزی از وقت و عمر خود، مال و آبروی خودشان مایه گذاشته و به صورت افتخاری، جهادی و برای قرب الهی تلاش می کنند.

منصور غلامی” ابراز کرد: در پیگیری امورات و رفع اختلافات، اگر هدف قرب الهی و اخلاص نباشد، شاید نتیجه ای که مد نظر همکاران “صلح یار” باشد، محقق نشود، برخی مواقع نزاع ها و اختلافاتی طایفه ای و فامیلی در منطقه ای ایجاد می شود، این عزیزان “صلح یار” شب را بر خود حرام می کنند و به صبح می رسانند تا آرامش در منطقه حاکم شود.

وی با اشاره به اینکه از دیرباز، مصلحین و بزرگان در بین “زاگرس نشینان” در موضوع صلح و سازش، ملموس بوده است و به صورت سنتی و خودجوش همواره نقش میانجی را برای ایجاد صلح و سازش ایفا کرده اند، گرچه باید گفت همواره بزرگان در این مناطق، به عنوان ستون اجتماعی نقش مهمی داشته اند.

این “صلح یار” ایلامی با اشاره به نقش بزرگان در میان مردم جامعه، گفت: قوه قضائیه تقریبا از ۲ سال پیش ستادی با عنوان ستاد ملی صبر( صلح، بخشایش، رضایت) را تشکیل داد که به دنبال آن نیز این ستاد در استان نیز تشکیل شد بر این اساس که این ستادها با حضور اساتید، مشاهیر، متنفذین، علما، فرهیختگان، بزرگان، معتمدین و کسانی که در جامعه مقبولیت و وجاهت داشته و مورد اعتماد مردم هستند، شکل گرفته تا در مواقع ضروری از جمله در راستای حل اختلافات از وجود آنان استفاده شود.

غلامی با اشاره به اینکه در استان ایلام با توجه به پیشینه ای که بزرگان این منطقه در مناسبات اجتماعی داشته اند، این ستاد با استقبال بسیار خوبی مواجه و امروز بیش از ۷۲۳ نفر از بزرگان عضو ستاد “صبر” در استان هستند، با توجه نقش و قداست مساجد و همچنین پراکندگی در نقاط مختلف استان، امروز مساجد مکان استقرار هیئت های صلح هستند که معمولا سه نفر “صلح یار” در مساجد مستقر بوده و افراد محل می توانند به مساجد برای رفع اختلافات خود با صلح یاران ارتباط برقرار کنند، همچنین از سوی محاکم قضایی پرونده هایی را به “صلح یاران” ارجاع داده می شود.

این صلح یاری ایلامی با اشاره به اینکه تقریبا ۲ سال است که به عنوان “صلح یار” فعایت دارم ولی از ۲۰ سال گذشته تاکنون در زمینه صلح و سازش در بین مردم استان فعالیت داشته ام، ابراز کرد: باید گفت که بخش بزرگی از آرامش امروز در بین ایلات و طوایف ایلام مرهون تلاش صلح یاران است.

هر ماه یک مورد پرونده قتل عمد منجر به رضایت و گذشت شده است

غلامی بیان کرد: پرونده ها در همه زمینه های اختلافات خانوادگی، طلاق، ملکی، قتل، نزاع و…به صلح یاران ارجاع داده می شود و با وجود نوپا بودن مجموعه “صلح یاران”، نتایج بسیار خوبی در راستای کاهش پرونده های قضایی در استان حاصل شده و هدف اصلی ستاد صبر در واقع کاهش ورودی پرونده های قضایی به محاکم، هم افزایی و تعامل با دستگاه قضا، کاهش تعداد زندانیان در زندان ها، استفاده از ظرفیت نهادهای مردمی و بزرگان در راستای کاهش اختلافات است.

وی افزود: صلح یاران از طرفین دعوا(شاکی و متشاکی) دعوت می کنند و با فراخ بال بیشتر، با وقت بیشتر و گفت و گو تلاش می شود که مشکل و اختلاف بین طرفیت رفع شود، با توجه به اینکه این یک فعالیت مردمی است، خوشبختانه نتایج خوب و مثبتی حاصل شده و در این مدت ۲۰ ماه که ستاد صبر در استان به صورت رسمی شروع به فعالیت کرده، به طور میانگین هر ماه یک پرونده قتل، منتج به رضایت شده است.

غلامی تصریح کرد: بیشتر اعضای ستاد صبر قبل از تشکیل این ستاد، در وساطت و کاهش اختلافات در بین مردم فعالیت داشته و محل رجوع مردم بوده اند و با سبقه بیش از ۲۰ سال منشاء اثر در بین مردم بوده اند، البته این اثربخش بودن، نیازمند هم افزایی اعضای ستاد بوده و معمولا به صورت گروهی اعضای ستاد صبر برای کاهش اختلافات وارد کار می شوند.

گاهی با آجر و آب جوش پذیرایی می شویم

وی با اشاره به سختی کار صلح یاران برای صلح و سازش در پرونده ها به خصوص پرونده های قتل، افزود: در گذشته صلح و سازش بسیار آسان تر از جامعه امروزی صورت می گرفت، الان شرایط سخت است و همه اعضای خانواده در مورد گذشت و سازش تصمیم گیری می کنند.

غلامی بیان کرد: در پرونده های قضایی به خصوص قتل باید “صلح یاران” صبر بیشتری از خود نشان می دهند، گاهی اوقات خانواده های مقتول از ما با آجر و آب جوش پذیرایی می کنند و ما را اصلا به خانه راه نمی دهند، ولی ما صبر می کنیم و با حوصله کار را پیش می بریم.

وی با اشاره به اینکه با تلاش “صلح یاران” یک فرد اعدامی، پنج ساعت قبل از اجرای قصاص را با جلب رضایت خانواده مقتول نجات یافت، خاطرنشان کرد: گذشت وجود دارد گاهی هم متاسفانه هر کاری می کنیم اما اولیای دم بر اساس حقی که دارند هم گذشت نمی کنند.

۲۵ درصد پرونده های ستاد صبر منجر به صلح می شود

غلامی بیان کرد: هدف اصلی ستاد صبر کاهش پرونده ها به محاکم قضایی، هم افزایی با دستگاه قضایی، کاهش زندانیان، استفاده از ظرفیت نهادهای مردمی و بزرگان است.

وی گفت: صلح و سازش یک کار جمعی است و همه صلح یاران به نوعی در پرونده ها فعالیت می کنند تا منجر به گذشت و صلح شود، اینجور نیست یک صلح یار به تنهایی یک پرونده را به نتیجه برساند، متناسب با ظرفیت هر “صلح یار” از آنها در پرونده ها استفاده می شود.

این صلح یار ایلامی با اشاره به ۲۵ درصد پرونده های ورودی به ستاد صبر استان در ۲ سال گذشته منجر به صلح و سازش می شود، افزود: تاکنون ۲۰ پرونده قتل در استان ایلام طی ۲ سال گذشته منجر به صلح و گذشت شده است.

صلح و سازش فنون خود را دارد

یکی دیگر از صلح یاران ایلامی در گفت و گو با ایرنا افزود: از سال ۱۳۷۵ در راستای حل اختلاف ملکی بین ۲ طایفه از شهرستان ایلام به سفارش یکی از بزرگان منطقه در زمینه صلح و سازش صورت خودجوش و از سال ۱۳۸۵ به صورت رسمی در هیات های صلح عضو بوده و فعالیت دارم.

محمدنبی صداقت” با بیان اینکه صلح یاران در واقع سفیران امنیت و صلح و سازش هستند، بیان کرد: صلح و سازش در استان ایلام پیشینه درازی دارد، با همت متنفذین، بزرگان، معتمدان و خیراندیشان استان صلح و سازش در ایلات استان وجود داشته است، ایلام یک استانی ایلیاتی، قومی و طایفه ای است و صلح و سازش در تمامی مناطق استان از زمان های گذشته تا کنون با وساطت بزرگان و ریش سفیدان استان و منطقه ایجاد می شده است.

وی با اشاره به اینکه در سال ۹۸ به عنوان دبیر معتمد پلیس ایلام معرفی شده ام، تصریح کرد: صلح و سازش، یک جریان مردمی و خودجوش است که البته فنون لازم خود را دارد و کار بزرگانی است که بنده به عنوان سرباز در خدمت این عزیزان بوده ام، در ۹۹ درصد پرونده های قتل برای کسب رضایت حضور داشته ام، در یک پرونده ۱۵ بار به شهرستان دره شهر مراجعه و تا چهار صبح برای کسب رضایت با حضور بیش از ۱۵ نفر از صلح یاران تلاش کردیم.

این صلح یار ایلامی با اشاره به اینکه حضور “صلح یاران” فقط برای صلح و سازش در پرونده های قتل نیست، تصریح کرد: در مسایل قومی و قبیله ای، مسائل مربوط به مهریه، حدودات ارضی، اختلافات قوی و قبیله ای، بین استانی و حتی ملی، طلاق و… مجموعه صلح یاران استان همواره حضوری پررنگ دارند که البته صبر، بزرگی و بخشایش در سرلوحه کار همه عزیزان صلح یار قرار دارد.

وی با اشاره به اینکه از زمان فعالیت ستاد صبر در استان ۲۵ تا ۳۰ درصد کاهش ورودی پرونده با محاکم قضایی در استان داشته ایم، ابراز کرد: اگر تلاش و از خودگذشتگی این عزیزان نبود، بسیاری از پرونده ها موجب ایجاد اختلافات طولانی می شد و همین بزرگان در جریان اغتشاشات نیز در بین مردم و در کنار مسئولان بودند تا جامعه ما دچار تنش نشود.

زیربنای صلح و سازش در استان ایلام توجه به موضوع پیشگیری است

صداقت با اشاره به اینکه هیات صلح استان ایلام در رتبه های برتر کشور در زمینه ایجاد صلح و سازش قرار دارند، تصریح کرد: خیلی از اختلافات با حضور معتمدان و بزرگان به راحتی قابل حل است و امروز باید گفت که تعداد صلح یاران در سطح استان بیش از یک هزار نفر به صورت رسمی و غیر رسمی است.

وی بیان کرد: یک زندانی در زندان های استان، در حبس بود که ۱۹ شاکی مربوط به پرونده مالی داشت، با کمک همین صلح یاران رضایت وی را از ۱۹ شاکی که در ایلام و سایر شهرهای کشور از جمله شیراز و ملارد و برخی شهرهای دیگر بودند، اخذ شد و برای این موضوع هم سفرهایی به این شهرها انجام و با شاکیان دیدار و گفت و گو شد، البته همه هزینه ها، به صورت شخصی انجام شد.

این صلح یار ایلامی اظهار کرد: نه تنها در ایلام برای صلح و سازش تلاش کرده ایم بلکه گاهی اوقات فراتر از استان برای دیگر مناطق کشور برای صلح و سازش نیز حضور پیدا کرده و از ظرفیت همکاران صلح یار برای حل اختلافات بین مردم استفاده شده است.

صداقت با بیان اینکه امروز مساجد با حضور صلح یاران، سکاندار صلح و سازش در بین مردم هستند، گفت: اختلافات ملکی، اختلافات اقتصادی و مالی و عدم نهادینه شدن زیربنای پیشگیری از جرائم را می توان از مهم ترین ریشه های اختلافات در استان برشمرد، البته باید در خصوص آستانه تحمل و صبر مردم نیز فرهنگ سازی کرد.

وی با تاکید بر اینکه باید به مقوله پیشگیری توجه بیشتری شده و این مهم در سطح استان فرهنگ سازی شود، یادآور شد: مشکلات اقتصادی حرف اول اختلافات را در استان می زند، بسیاری از قتل ها هم ریشه احساسی دارد و آنی اتقاق می افتد و البته بایستی نهادهای فرهنگی و رسانه ها، فضای مجازی و صدا و سیما در راستای آگاهی بخشی به جامعه وارد میدان شوند و در زمینه آگاه سازی اقشار مختلف جامعه از حقوق شهروندی فعالیت کنند.

اختلافات در سطح جامعه هر روز بالا می رود

یکی دیگر از صلح یاران ایلامی در گفت و گو با خبرنگار ایرنا با اشاره به اینکه از سال ۱۳۶۳ به تبعیت از دایی ام، در امر صلح و سازش فعالیت کرده ام، بیان کرد: در چند مورد از فعالیت های وی که در راستای صلح و سازش شود وقتی با صبر و حوصله شان مواجه شدم، به صلح و سازش علاه مند شدم.

کمر وطنی” تصریح کرد: صبر و حوصله اولین و بارزترین ویژگی “صلح یاران” است و برای تحقق این کار خطیر، در مساجد و مکان های دیگر و حتی شهرهایی که با محل سکونت ما فاصله ای زیاد دارند، برای صلح و سازش حضور پیدا می کنیم.

وی با اشاره به اینکه تعداد زیادی از پرونده های شورای حل اختلاف به ستاد صبر ارجاع داده می شود، بیان کرد: کار ما تعطیلی و صبح و شب ندارد، با تلاش شبانه روزی درصد بالایی از پرونده های ارجاعی را قبل از رسیدگی در چرخه قضایی به صلح و سازش ختم کرده و تحقق آن نیازمند صبر است.

این صلح یار ایلامی با اشاره به اینکه همکاری بسیار خوبی با دادگستری استان در زمینه صلح و سازش در پرونده ها داریم، افزود: پرونده های صلح و سازش در گذشته بسیار کم بوده ولی در حال حاضر آمارها بسیار بالا رفته است، اختلافات در سطح جامعه هر روز بالا می رود که البته ریشه هایی دارد که باید بررسی شود.

وطنی با اشاره به اینکه مردم استان ایلام یک دست شیعه هستند و از ظرفیت های بالایی در بحث صلح و سازش برخوردار هستند، بعضی از خلاء های قانونی و عدم پاسخگویی به نیازهای جامعه بر اساس الزام های روز از جمله دلایلی است که می توان نیز برای افزایش پرونده های قضایی برشمرد، بعضی از دستگاه های اجرایی در موضوعاتی از قبیل اختلافات ملکی و زمین هنوز به لحاظ مسائل قانونی و هماهنگی های بین بخشی مشکل دارند.

وی با اشاره به اینکه دلایل مختلفی را می توان برای ایجاد اختلافات برشمرد، گفت: برخی قوانین و ضوابط اداری در دستگاه های اجرایی مربوط سالیان گذشته است و جوابگوی نوع نیازهای امروز نیست از جمله این قوانین می توان به ضوابط حاکم بر شهرداری ها است و از طرفی دیگر ضمانت اجرای قوانین نیز باید در سطح جامعه بسیار قوی باشد.

وطنی یادآور شد: امروز بعضی از پرونده هایی که در هیات های صلح و سازش مطرح می شود، ریشه آن در فضای مجازی است که خانواده ها که بنیاد و اساس جامعه به شمار می روند، باید در این مقوله حتما مراقب فرزندان خود باشند، از طرفی باید مدیریت فضای مجازی نیز نیازمند توجه ویژه است.

این صلح یار ایلامی با اشاره به اینکه بخشی از اختلافات نیز ناشی از پرونده های مربوط به اراضی است که البته دستگاه های اجرایی مختلفی در حوزه اراضی و زمین مسئول هستند و همین امر بر دایره اختلافات می افزاید، یادآور شد: پیشگیری اجتماعی یکی از مهمترین نیازهای جامعه امروزی جامعه ما است، اگر پیشگیری اجتماعی فرهنگ سازی شود بسیاری از جرم ها و اختلافات در جامعه رخ نمی دهد.

وی با تاکید بر اینکه پیشگیری وضعی نقش مهمی در کاهش جرائم دارد، توضیح داد: حضور نیروهای انتظامی و کلانتری ها در مناطق جرم خیز یکی از همین مصادیق پیشگیری موضعی است که باید مورد توجه مسئولان قرار گیرد.

ریشه بسیاری از مشکلات عدم آگاهی فرهنگی است

یکی دیگر از صلح یاران ایلامی که از اساتید دانشگاه در رشته جامعه شناسی است، در گفت و گو با خبرنگار ایرنا بیان کرد: در جامعه شناسی، مبحثی به عنوان حقوق و انتظارات وجود دارد بر این اساس که شهروند حقوق خود را می داند و در طرف دیگر جامعه نیز انتظاراتی هم از شهروند دارد، اگر شهروند حق خود را در جامعه بشناسد و حقوق دیگر شهروندان را رعایت کند، شهروندان کمترین اختلاف را خواهند داشت.

نصرت الله جلالیان” افزود: به اعتقاد بنده، ریشه بسیاری مشکلات، جرم ها و بزها در جامعه عدم آگاهی فرهنگی است، فقر فرهنگی و ضعف فرهنگی موجب می شود که یک شهروند متعرض حریم شهروندان دیگر شود،بسیاری از نهادها در تربیت و آگاهی شهروندان مسئولیت دارند، اگر این نهادها خوب عمل کنند، مشکلات اجتماعی قطعا کاهش پیدا خواهد کرد.

وی تصریح کرد: باید انتظارات خود را از دیگران معقول کنیم، نهادهای نیز مسئول باید در آموزش “شهروند متعادل” حرکت کنند تا بسیاری از اختلافات کم شود، حضرت علی(ع) در مورد یک انسان متعادل سخنان نیکویی دارد که اگر مورد توجه افراد جامعه قرار گیرد، ریشه بسیاری از مشکلات در جامعه خشک خواهد شد.

جلالیان افزود: منطق حرف زدن، منطق رفتار کردن و منطق الزام به قانون در جامعه باید ترویج داده شود، اگر این جمله” هر آنچه که برای خود می پسندی برای دیگران هم بپسند” در جامعه نهادینه و الگو باشد، بسیاری از مشکلات و جرائم در سطح جامعه کاهش خواهد یافت.

این صلح یار و استاد دانشگاه با تاکید بر اینکه باید رفتارمان باید بر اساس فرهنگمان باشد، گفت: کار ما در جامعه باید امر به معروف و نهی از منکر برای پیشگیری از جرم باشد، حضرت امام علی(ع) می فرماید که امر به معروف و نهی از منکر راه انبیاء است، اگر این فریضه در زمین حاکم شود، امنیت در جامعه ایجاد می شود.

وی با اشاره به اینکه اگر بزه در جامعه زیاد شده، بدانید که حاصل ضعف فرهنگی است، گفت: امام علی(ع) می فرماید که موعظه اگر صحیح و به موقع باشد اثرگذار خواهد بود، به این معنا اگر نصیحت و موعظه درست به جامعه القا شود در افراد جامعه درونی خواهد شد، کار فرهنگی باید در جامعه تقویت شود و امروز با توجه به هجمه های فرهنگی، یکی از نیازهای امروز جامعه است.

جلالیان با اشاره به بخش از خاطرات خود در راستای اجرای صلح و سازش، خاطرنشان کرد: در یک پرونده قتل که با تلاش و هم افزایی همکاران صلح یار، منجر به صلح و سازش شده بود، در حالی که خانواده مقتول بسیار فقیر بودند، حتی حاضر نبودند هیچ مبلغی بابت رضایت بگیرند که برای بنده بسیار “درس آموز” بود.

برای صلح و سازش در پرونده ها گاهی اوقات ناسزا می شویم

یکی دیگر از صلح یاران ایلام در گفت و گو با خبرنگار ایرنا با بیان اینکه بیش از ۲۲ سال است که در زمینه صلح و سازش فعالیت دارم، اظهار کرد: صداقت، امانت داری، حق گویی، حق جویی از ویژگی های صلح یاران است.

صلاح الدین محمدحسینی” با بیان اینکه عدم آگاهی به حقوق اجتماعی و قضایی خود از مهمترین ریشه های اختلافات در سطح جامعه است، افزود: رجوع به دین یکی از عامل های مهم برای حل اختلافات و تحقق جامعه ای آرام و آرمانی است چرا که وقتی که افراد جامعه از دین فاصله گرفتند، از راه صلحا و انبیاء دور می شوند.

وی با اشاره به اینکه “صلح یاران” بدون هیچ چشم داشتی برای صلح و سازش در پرونده ها گاهی اوقات ناسزا می شوند، خاطرنشان کرد: صلح یاران با صبر و حوصله به استقبال رفع اختلافات و مشکلات بین مردم می روند تا آرامش و صلح و سازش در پرونده ها را برقرار کنند.

محمدحسینی تصریح کرد: گاهی اوقات مردم با خانواده خود “راز دل” خود را مطرح نمی کنند ولی “راز دل” خود را صلح یاران در میان می گذارند، صلح یاران و بزرگان، جایگاه بسیار بالا نزد مردم دارند و همین عامل باعث صلح و سازش در بسیاری از پرونده های ارجاعی می شود.

وی گفت: طلاق و اختلافات ملکی از مهمترین پرونده هایی مطرح شده در هیات های صلح و سازش است که بسیاری از آنها نیازمند فرهنگ سازی است، برای بعضی از پرونده ها شبانه روز تلاش می کنیم تا منجر به صلح و سازش شود، توجه به نوع و نحوه ازدواج ها بسیار مهم است، بایستی برای نسل جوان امروز شرایطی فراهم کرد که با آگاهی وارد عرصه ازدواج شوند.

محمدحسینی با بیان اینکه گاهی اوقات برای حل اختلاف در یک پرونده بیش از چند سال وقت گذاشته می شود، تصریح کرد: در یکی از مناطق استان ایلام سه نفر را که قصد خودکشی داشتند از مرگ حتمی نجات دادم، فقط با حرف زدن و متقاعد کردن این افراد از خودکشی منصرف شدند.

وی با اشاره به اینکه پرونده های ارث نیز در هیات های صلح و سازش زیادی دیده می شود که آشنایی با قوانین باعث کاهش این پرونده ها می شود، افزود: افرادی که در هیات های صلح و سازش حضور دارند باید به افراد شاخص هر منطقه باشند.

بزرگترین مشکل در استان ایلام مشکل فرهنگی است

عظیم رئیسی” دیگر صلح یار ایلامی است که در این خصوص در گفت و گو با خبرنگار ایرنا، اظهار کرد: نزدیک به ۵۳ سال سن دارم، از سال ۶۳ در محضر مرحوم پدر، فعالیت در حوزه صلح و سازش در آغاز کردم، نزدیک به ۲ سال است که عضو ستاد صبر استان هستم.

وی با تاکید بر اینکه مشکلات فرهنگی نقش مهمی در بروز اختلافات دارد، بیان کرد: دستگاه های فرهنگی باید برای پیشگیری وقوع جرائم فعالیت های جدی داشته باشند، رسانه ها باید پای کار باشند.

این صلح یار ایلامی تصریح کرد: در طول این مدت بیش از ۳۰۰ پرونده به ما ارجاع داده شده که بیش از ۲۵ درصد آن به صلح و سازش ختم شده است، بیشترین این پرونده ها مربوط به مشکلات حقوقی و کیفری بوده است.

رئیسی بیان کرد: اگر پرونده ای به صلح و سازش ختم شود بسیار خوشحال می شوم، یک زندانی بعد از ۱۷ سال با تلاش و تعامل همکاران صلح یار از قصاص نجات یافت، بسیار تلاش و رفت و آمد شد که این پرونده ختم به گذشت شد.

یکی دیگر از صلح یاران ایلامی در گفت و گو با خبرنگار ایرنا اظهار کرد: از سال ۱۳۷۲ در زمینه صلح و سازش فعالیت دارم، از زمانی که جوان بودم در کنار بزرگان در فعالیت های صلح و سازش شرکت داشتم.

روح الله کریمیان” با اشاره به اینکه این کار، سختی های زیادی دارد و باید خود صلح یار صبر و حوصله زیادی داشته باشد، بیان کرد: بیش از ۶۰ درصد پرونده هایی که بنده حضور داشته ام منجر به صلح و سازش شده است.

وی با بیان اینکه همانطور که همکاران هم عرض کردند یکی از بزرگترین مشکل ها در استان در حوزه اختلافات، موضوع فرهنگی است، گفت: اینکه کسی از حق خود در جریان پروند قتل گذشت می کند، نشان دهنده بزرگی و بخشایش او است که این بخشایش برای ما خوشحال کننده است، اما چیزی که بیشتر ما را خوشحال می کند کمک به افرادی است که قصد خودکشی داشته اند و با کمک همکاران صلح یار، از تصمیم خود برگشته و امروز زندگی خوبی دارند.

کریمیان با اشاره به اینکه برای کاهش پرونده های قضایی باید کارهای فرهنگی زیادی انجام شود، افزود: در بحث صلح و سازش خاطرات شیرین زیادی وجود دارد، برای کسب رضایت به خصوص در پرونده های قتل ساعت و روزها وقت می گذاریم.

وی تصریح کرد: ورود به خانه خانواده هایی که یکی از اعضای را بر اثر قتل از دست داده بسیار سخت است، ما این سختی ها و گاهی برخوردهای بد و بی احترامی را تحمل می کنیم تا رضایت را کسب کنیم و البته تلاش می کنیم که نتیجه این سختی ها شیرین و موجب صلح و سازش بین آحاد جامعه شود.

کریمیان با اشاره به اینکه در پرونده های قتل تمامی هزینه های رفت و آمد را خودمات تقبل می کنیم، خاطرنشان کرد: همه این سختی ها را همکاران صلح یار به جان و دل می خرند چرا که این سختی ها را در راستای کسب رضایت الهی می دانیم.

به گزارش ایرنا، به گفته رییس کل دادگستری استان ایلام، هیات های صلح در اقصی نقاط استان با جمعیتی بالغ بر بیش از ۷۲۳ نفر صلح یار از بزرگان، خیرین و معتمدین استان با سعی و تلاش بدون هیچ گونه چشمداشت یا پاداشی باعث صلح و سازش بین اصحاب دعوا می شوند که در کاهش ورودی پرونده ها به محاکم قضایی نقش تاثیرگذاری دارند.

“عمران علیمحمدی” در این خصوص گفت: در جامعه امروز از صلح و سازش به عنوان یک نظریه عدالت ترمیمی بین خواهان، خوانده و نماینده جامعه تعبیر می شود که با طرح نظریات و اختلافات طرفین دعوا اختلافات را به حداقل می رسانند و پرونده به صلح و سازش ختم می شود و با رفع خصومت شرایط برای جبران خسارت و بخشش مهیا می شود.

طبق اعلام رئیس کل دادگستری استان ایلام از سال گذشته تاکنون به طور میانگین ماهانه یک پرونده قصاص نفس در استان با صلح و سازش مختومه شده است.

بر اساس آمار اعلام شده، همچنین سال گذشته ۱۱ پرونده قتل عمد با کمک ستاد صبر استان منجر به صلح و سازش شده است.

نقش صلح یاران در ایجاد صلح و سازش در منازعات و اختلافات مختلف بین مردم و افراد جامعه، بر کسی پوشیده نیست، اما باید گفت که بافت اجتماعی ما از گذشته تا کنون، بر مبنای حضور بزرگان و توجه به فرهنگ پهلوانی، گذشت و ایثار بوده است و معتمدین و متنفذین و بزرگان محل، علاوه بر نقش میانجیگیری، نقش راهبردی و راهبری و اجتماعی در سطح محلات و شهرها داشته اند و به عنوان ستون آرامش همواره مورد رجوع مردم در گرفتاری های فردی و قومی بوده اند، گرچه در استان های زاگرس نشین هنوز هم همین منوال وجود دارد اما با گسترش شهرنشینی و رشد بی محابای فضای مجازی، امروز هم به نظر می رسد که لازم است، این نقش در میان جامعه پررنگ تر از سال های اخیر شود و بزرگان و اساتید دانشگاه نقش راهبری اجتماعی خود را ایفا کنند.

Print Friendly, PDF & Email
امتیاز:
اشتراک گذاری:
برچسب ها :
مطالب مرتبط
دیدگاه شما

Time limit is exhausted. Please reload CAPTCHA.