کدخبر : 18510
دوشنبه 21 آگوست 2023 - 7:38
فاقددیدگاه

پایتخت خادمین سیدالشهداء(ع) در آستانه اربعین به روایت استاندار ایلام

استاندار ایلام آخرین وضعیت استان و فعالیت‌های زیرساختی انجام گرفته را تشریح و تاکید کرد: زائران امسال تفاوت‌ها را از نزدیک مشاهده خواهند کرد.

دکتر «حسن بهرام‌نیا» اظهار کرد: خداوند را سپاسگزاریم که در استانی هستیم که پایتخت خادمان سیدالشهداء(ع) است و مردم این دیار به آن افتخار می‌کنند و برای هر سفر نیازمند یک سری مقدمات است که ما وظیفه داریم این نیازمندی‌ها را برای زوار در جهت یک سفر راحت، ایمن و ارزان فراهم کنیم.

وی گفت: مهمترین این نیازمندی‌ها در حوزه راه بوده است که قبل از استقرار دولت سیزدهم، راه‌های ارتباطی به مرز از این ویژگی برخوردار نبود، اما با استقرار دولت مردمی ایران قوی، تحول اساسی در این حوزه به وجود آمده است.

استاندار ایلام تصریح کرد: در طول کمتر از دو سال بیش از ۶۴۰۰ میلیارد تومان برای توسعه زیرساخت‌های اربعین حسینی جهت احیاء، تکمیل و آماده کردن این زیرساخت‌ها هزینه شده که از این مبلغ حدود ۲۵۰۰میلیارد تومان توسط راه و شهرسازی و ۲۳۱۰ میلیارد توسط اداره کل راهداری هزینه شده است.

بهرام‌نیا تصریح کرد: ۱۷۰ کیلومتر روکش آسفالت در محورهای مواصلاتی انجام شده و  خط‌کشی راه‌ها به میزان ۳۰۰۰ و نصب علائم به میزان ۵۰ هزار عدد و همچنین ۱۰ کیلومتر نیوجرسی انجام شده است.

استاندار ایلام تصریح کرد: در راستای توسعه راه‌ها، از مسیر شباب تا پیچ بانکول و تا ایلام که حدود ۴۷ کیلومتر است، ۲۱ کیلومتر آن بصورت چهارخطه در دست اقدام و بیس‌ریزی است و ۲۰ کیلومتر آن چهارخطه شده و ۳۳۰۰ متر در محدوده تونل آزادی هم در دست اقدام است، کار بزرگی که تا سال آینده تکمیل می‌شود و کل محور ورودی به استان از سمت چرداول تا مهران چهار خطه می‌شود.

بهرام‌نیا ادامه داد: در محور ایلام-مهران دو تونل در دست اقدام بود که تونل اول به طول ۸۴۴ متر و تونل دوم ۷۱۵ متر است  در تونل اول کمتر از ۵۰۰ متر از عملیات لاینینگ باقی مانده که حسب اعلام مدیر کل راه و شهرسازی استان، عملیات  آن تا دو ماه آینده تکمیل می‌شود، تونل دوم به طور کامل انجام شده و روشنایی آن نیز انجام شده و زیر بار ترافیک قرار خواهد گرفت. علاوه بر این پل رانشی ماربره و تقاطع غیرهمسطح ورودی شهر مهران نیز به زودی زیر بار ترافیک می‌رود.

وی تصریح کرد: در راستای تکمیل سایر زیرساخت‌ها نیز علاوه بر پارکینگ شماره یک به مساحت ۵۵ هکتار و گنجایش ۶۰ هزار خودرو، امسال پارکینگ شماره دو اربعین به مساحت ۲۵ هکتار و با ظرفیت ۴۰ هزار خودرو مهیای پارک خودروها شد که مجموعا این دو پارکینگ طرفیت پارک ۱۰۰ هزار خودرو را دارد، در مجموع با در نظر گرفتن سایر پارکینگ‌ها ظرفیت پارک ۱۸۰ هزار خودرو وجود دارد، ایجاد نمازخانه، سیستم پایش تصویری و محصور کردن پارکینگ‌ها از دیگر اقدامات انجام گرفته است.

استاندار ایلام با بیان اینکه زائران امسال تفاوت‌ها را از نزدیک مشاهده خواهند کرد، ادامه داد: در یکسال گذشته سایر اقدامات رفاهی نیز در دستور کار قرار گرفت. تعداد ۸۱۶ چشمه سرویس بهداشتی در مسیرهای منتهی به مرز مهران ایجاد شده که عمده آنها از شباب تا نقطه صفر مرزی مهران ایجاد شده که علاوه بر این دوش حمام نیز ایجاد شده است.

بهرام‌نیا تصریح کرد: امسال در پایانه برکت تحولی اساسی صورت گرفته است، ظرفیت این پایانه سال گذشته ۴۰ هکتار بود که امسال به ۴۶ هکتار افزایش یافته است، امسال ۳۵ هکتار از این مساحت را آسفالت کردیم و زیرساخت‌های لازم در این پایانه قابل قیاس با سال گذشته نیست.

وی با بیان اینکه  سال گذشته ۲۰ هزار متر مربع سایبان فلزی و ۱۰ هزار سایبان موقت نیز از بهرام‌آباد تا پایانه مرزی ایجاد شده است، تصریح کرد: امسال ۵۰۰ موکب آماده پذیرایی و خدمات‌رسانی به زوار اربعین هستند و این تعداد مواکب در طول مسیر امسال با چینش منظم و متناسب با جمعیت خدمت‌رسانی خواهند کرد.

استاندار ایلام ادامه داد: سال گذشته حداکثر مدت ماندگاری یک زائر برای برگشت به استان خود، ۱.۵ ساعت بود در صورتی که پیش از این، زوار با معطلی های زیادی رو به رو می‌شدند، با مدیریت میدانی حتی اجازه اخذ کرایه بیشتر از نرخ مصوب داده نشد.

بهرام‌نیا تصریح کرد: برخی پل ها در کمربند غربی مهران دچار آسیب جدی شده بودند که مهمترین آنها پل گاوی بود و عملیات مرمت و بهسازی آن در دستور کار قرار گرفت و امسال این مشکل در این مسیر برطرف شده است.

 وی ادامه داد: در راستای تأمین آب‌خنک و مه‌پاش، تعداد ۱۲۰ دستگاه آبسردکن مکانیزه با تکنولوژی روز خریداری و در مسیر حرکت  زوار نصب شده است. همچنین ۱۴ هزار متر  مه‌پاش ایجاد شده است. در پایانه مرزی نیز جت‌فن و سایبان ایجاد شده تا از بروز گرمازدگی زوار جلوگیری شود.

استاندار ایلام تصریح کرد: به منظور تسهیل در تردد زوار امسال دو درب ورود و خروج اضافه شده و مجموعا پنج درب هم اکنون وجود دارد که این اقدام حرکت بزرگی در کنترل تجمع زوار در نقطه صفر مرزی است، اگر چه باید از همکاری‌های کشور عراق هم باید تشکر کرد.

بهرام‌نیا ادامه داد: از نماینده ولی‌فقیه در استان و امام جمعه ایلام قدردانی می‌کنم که همواره در خصوص اقدامات فرهنگی، معنویت افزایی تأکید دارند در همین رابطه سال گذشته ۵۰۰ روحانی در مواکب مستقر بودند و نماز جماعت را با حضور زوار اقامه کردند که ماندگار شد.

وی گفت: امسال در جهت ارتقای فعالیت‌های درمانی به زوار، ساختمان مرکز فوریت‌های پزشکی در مرز مهران در کمتر از ۹ ماه با اعتبار ۴۰ میلیارد تومان راه‌اندازی شد که از ۱۵۰ تخت برخوردار است و نقش مهمی در ارایه خدمات به زوار دارد. علاوه بر این نیز ساختمان هلال احمر در مدت زمان قابل توجهی در جهت ارائه خدمات به زوار احداث و این دو مکان به ظرفیت‌های اربعین امسال هم افزوده شدند.

استاندار ایلام تصریح کرد: امسال همچنین مرکز مانیتورینگ اربعین مورد استفاده قرار می‌گیرد که نقش مهمی در کنترل جمعیت و ترافیک ایام اربعین دارد.

وی ادامه داد: یکی از ویژگی‌های اربعین مردمی بودن آن است و در همین رابطه هفته گذشته همایش بزرگ موکب‌داران اربعین استان در  شهر ایلام برگزار شد که در مقیاس ملی بی‌نظیر بود و وزیر محترم اعلام کردند ایلام باید به عنوان یک الگوی اربعینی معرفی شود.

به گزارش جامک به نقل از روابط عمومی استاندار ایلام ، بهرام‌نیا در برنامه افق روشن سیمای مرکز ایلام تاکید کرد: صدا و سیما مرکز ایلام به خوبی پای کار است و شاهد تلاش‌های این عزیزان در طول سال هستیم لذا هم از مدیر و هم از کارکنان این مرکز قدردانی می‌کنم و همچنین از اصحاب رسانه و شبکه مجازی استان که انصافا پای کار هستند قدردانی می‌کنم.

Print Friendly, PDF & Email
امتیاز:
اشتراک گذاری:
برچسب ها :
مطالب مرتبط
دیدگاه شما

Time limit is exhausted. Please reload CAPTCHA.