کدخبر : 18023
یکشنبه 28 می 2023 - 7:25
فاقددیدگاه
۴ ماه مانده به اربعین حسینی؛

کم‌توجهی به زیرساخت‌های مهران/ مشکلات سال‌های گذشته ادامه دارد

کمتر از چهار ماه به اربعین حسینی باقی مانده است، مرز مهران به عنوان اصلی ترین مرز تردد زوار دارای مشکلات زیرساختی فراوانی است که نیازمند توجه است.

استان ایلام به عنوان دروازه اصلی عتبات عالیات و نزدیک‌ترین استان مرزی کشور به اماکن مذهبی کشور عراق و عتبات عالیات هرساله میزبان میلیون‌ها زائران اربعین خواهد بود.

وجود مرز بین المللی مهران در استان ایلام که اصلی ترین مرز زمینی بین کشورهای ایران و عراق است باعث شده که سالانه خصوصاً در آستانه اربعین چندین میلیون زائر ایرانی و غیر ایرانی برای رفتن به زیارت عتبات عالیات و حضور در مراسم اربعین به استان ایلام ترد کنند، که این امر می‌تواند نقش بسزایی در توسعه، درآمدزایی، جذب توریسم و رونق اقتصادی استان داشته باشد.

به گفته کارشناسان، مهران با داشتن پتانسیل بالا در جذب توریسم و موقعیت ژئوپولیتیکی در کشور، توانایی بالایی در توسعه گردشگری و درآمدزایی برای استان محروم ایلام را دارد؛ اما با این وجود آماده نبودن زیر ساخت‌های اربعین حسینی بعد از گذشت چند سال نه‌تنها یکی از معظلات پیش روی زائران سراسر کشور و مطالبه حق مردم استان ایلام است، بلکه مانعی جدی جهت استفاده از ظرفیت‌های عظیم مرزبین‌المللی مهران و ایجاد اشتغالزایی برای جوانان منطقه به‌شمار می‌رود.

لزوم تکمیل زیرساخت‌های اربعین

محمد نوریان کارشناس گردشگری در ایلام در گفتگو با خبرنگار مهر اظهار داشت: از آنجا که حجم گسترده تردد زوار اربعین از مسیر ایلام و مرز بین المللی مهران به عتبات عالیات صورت می‌گیرد، لازم است برای برگزاری هر چه بهتر این مراسم و استقبال از زائران، به ایجاد و ترمیم زیرساخت‌های اربعین و تکمیل پروژه‌های نیمه تمام در استان توجه ویژه شود.

وی افزود: عبور خیل عظیم ایرانیان و حتی اتباع ساکن ایران از این مرز مستلزم وجود زیرساخت‌ها و امکاناتی است که بتواند پاسخگوی نیاز زائران باشد تا زوار با خیالی آسوده و با راحتی بیشتر بتوانند به زیارت خود برسند که این امر پیگیری مطالبه‌گران را از مسئول=ان استان ایلام می‌طلبد تا فضایی مناسب برای تردد آسان زوار امام حسین (ع) فراهم شود.

کم‌توجهی به زیرساخت‌های مهران/ مشکلات سال‌های گذشته ادامه دارد

اربعین ۱۴۰۱؛ وضعیت پایانه مرزی مهران

این کارشناس ادامه داد: از سوی دیگر اربعین علاوه بر نقش معنوی اهمیت بسزایی نیز در توسعه استان ایلام، اشتغالزایی برای جوانان منطقه به ویژه شهرستان مهران، جذب گردشگر، افزایش صادرات، درآمدزایی و رونق اقتصادی برعهده دارد.

نوریان با بیان اینکه به منظور رفع مشکلات موجود بهتر است زیرساخت‌های اربعین اولویت بندی شوند و در ابتدا زیرساخت‌های اساسی درست شوند، تصریح کرد: از طرفی دیگر نیز دستگاه‌ها باید نگاه موقتی به زیرساخت‌ها را بردارند چرا که یکی از آفات عدم بهبود زیرساخت‌ها در استان ایلام نگاه موقتی به این زیرساخت‌ها هست و عموماً تلاش می‌شود فقط اربعین یک سال با آنها گذرانده شود و برای سال بعد مجدداً فکر چاره کرد.

سفر یک روزه وزیر کشور به ایلام برای بررسی زیرساخت‌های اربعین

مسئولان کشوری هم به حضور میلیونی زائران اربعین در مرز مهران آگاه هستند، روز گذشته وزیر کشور برای بررسی میدانی و شرکت در جلسه ستاد اربعین به استان ایلام سفر کرد.

احمدی وحیدی وزیر کشور، هدف از بازدید پایانه مرزی مهران را بررسی نیازمندی‌های استان ایلام در مرز مهران برشمرد و افزود: با طرف عراقی توافقاتی در خصوص افزایش گیت‌های خروجی در سمت مرز عراق انجام شده است.

کم‌توجهی به زیرساخت‌های مهران/ مشکلات سال‌های گذشته ادامه دارد

بازدید وزیر کشور از عملیات راهسازی در مسیر ایلام-مهران

وزیر کشور افزایش گیت های خروجی مرز مهران در سمت عراق را ضروری ذکر کرد و یادآور شد: تردد در سمت مرز ایران بدون مشکل انجام می‌شود، اما برای سهولت در تردد زائران باید از طرف عراق هم گیت های خروجی بیشتری باز شود.

وحیدی ادامه داد: باتوجه به اینکه حساسیت‌ها در مرز بالاست، باید با همکاری عراق شرایط سهولت و تسریع در خروج زائران از مرز سرعت یابد. وی با بیان اینکه امسال نیز اربعین در ماه گرم سال است، گفت: توسعه و افزایش زیرساخت‌هایی چون سایبان، مه پاش، آبسردکن و دیگر وسایل خنک کننده در دست اقدام و پیگیری است.

وی با قدردانی از تلاش مسئولان استان برای آماده سازی زیرساخت‌های مواصلاتی و جاده‌ای اربعین، روند احداث ۲ دهنه تونل، ساخت پل و اصلاح نقاط حادثه خیز را مطلوب ارزیابی کرد.

کم‌توجهی به زیرساخت‌های مهران/ مشکلات سال‌های گذشته ادامه دارد

حضور وزیر کشور در پایانه مرزی مهران

وی خاطرنشان کرد: پارکینگ اربعین مهران باید ساماندهی شود تا در ایام اربعین مردم با مشکل مواجه نشوند، همچنین در ساماندهی پارکینگ‌ها باید همه جوانب از جمله بیمه وسایل نقلیه و وجود ماشین آتش نشانی در پارکینگ‌ها دیده شود.

احمد وحیدی وزیر کشور همچنین در بازدید از محور ایلام- مهران تأکید کرد: کارهای بزرگی در راستای توسعه و ایمن سازی محور ایلام مهران انجام شده و در حال انجام است و سعی همه ما این است که تا اربعین پیش رو مسیر تردد زائران اربعین را آماده و حضور زائران را تسهیل کنیم.

اخذ مجوزهای لازم برای ترک تشریفات پروژه‌های خاص اربعین در ایلام

استاندار ایلام نیز از موافقت وزیر کشور و اخذ مجوزهای لازم برای ترک تشریفات پروژه‌های خاص اربعین خبر داد و اضافه کرد: مدیران استانی از این ظرفیت برای اتمام و تکمیل پروژه‌های اربعین استفاده کنند.

حسن بهرام‌نیا در ادامه با اشاره به ضرورت انسجام در خدمات‌دهی به زائران در پایانه برکت اضافه کرد: مدیریت این پایانه مهم به اداره کل راهداری و حمل و نقل جاده‌ای استان واگذار شده است و اقدامات لازم در راستای افزایش خدمات دهی به زوار از سوی این اداره کل آغاز شده است و تا اربعین تکمیل می‌شود.

وی در ادامه با اشاره به پروژه روگذر ورودی شهر مهران نیز گفت: تکمیل این پروژه به عنوان یکی از نیازهای اساسی در کاهش ترافیک ورودی در دستور کار قرار دارد و تلاش می‌کنیم این پروژه تا اربعین امسال آماده شود.

اختصاص اعتبار برای تکمیل پروژه‌های نیمه تمام اربعین

سعید هژبری معاون عمرانی استاندار ایلام نیز اظهار داشت: اربعین وعبور خیل عظیم ایرانیان و حتی اتباع ساکن ایران از مرز مهران به عنوان دریچه توسعه استان یک رویداد فرهنگی اجتماعی و اقتصادی است که در صورت تأمین زیرساخت‌ها و توجه به این ظرفیت بدون شک در دراز مدت موجب تحول و توسعه استان خواهد شد.

وی با بیان اینکه تلاش ما بر این است که زیرساخت‌های اربعین در استان به ویژه در مرز بین‌المللی مهران هر چه بیشتر و بهتر تکمیل شود، افزود: استان ایلام به دلیل واقع شدن در نقاط مرزی و نادیده گرفته شدن همواره از استان‌های محروم کشور است که به دلایل مختلفی از جمله کمبود اعتبار دارای ضعف‌های در بخش زیرساخت‌ها است.

کم‌توجهی به زیرساخت‌های مهران/ مشکلات سال‌های گذشته ادامه دارد

ترافیک مسیر ایلام-مهران در اربعین ۱۴۰۱

هژبری با بیان اینکه در مجموع چهار هزار ۶۰۰ میلیارد تومان اعتبار برای تکمیل پروژه‌های نیمه تمام استان لازم است، ادامه داد: ۶ پروژه در حوزه عمرانی با اعتبار ۸۸ میلیارد تومان قرار داشته و هم اکنون نیز ۷۵ درصد پیشرفت فیزیکی دارند.

وی افزود: ۲ پروژه در حوزه امنیت و حمل و نقل هوایی شامل انسداد نوار مرزی مهران و احداث و بهسازی فرودگاه ایلام است که ۵۰ میلیارد تومان برای تکمیل آنها نیاز است.

معاون استاندار ایلام اضافه کرد: ۲۵ میلیارد تومان باید در بخش فرهنگی برای تعمیر و تجهیز مساجد هزینه شود، توسعه پارکینگ‌های شهر مهران و محصور کردن پارکینگ نیز اربعین به ۶۰ میلیارد تومان اعتبار نیاز دارد که در صورت تأمین اعتبار تمام این پروژه‌های نیمه تمام به مرحله افتتاح و بهربرداری می‌رسند.

آخرین وضعیت جاده ایلام-مهران

فرشاد دوستی مدیرکل راه و شهرسازی استان نیز در بازدید از محور ایلام- مهران گفت: تونل اول در کیلومتر ۵ و راه‌های طرفین، تونل دوم راه کربلا و راههای طرفین، راهسازی قطعه رانشی و تقاطع‌های آن در محدوده تقاطع روستای ماربره، تقاطع غیر همسطح صالح آباد، احداث واریانت کنجانچم و پروژه شش خطه کردن مهران- پایانه مسافری از عمده پروژه‌های راهسازی محور ایلام- مهران هستند که مجموعه راه و شهرسازی، پیمانکاران و مشاورین شبانه روز در تلاش برای آماده سازی این پروژه‌ها تا اربعین هستند.

کم‌توجهی به زیرساخت‌های مهران/ مشکلات سال‌های گذشته ادامه دارد

ترافیک مسیر ایلام-مهران در اربعین ۱۴۰۱

وی تصریح کرد: این پروژه‌ها در اربعین سال گذشته (۱۴۰۱) به صورت موقت برای تسهیل تردد زائرین زیر بار ترافیک قرار گرفتند و این مهم باعث شد گره ترافیک سالهای گذشته در اربعین پارسال تکرار نشود و ترافیک مسیر راحت کنترل شود و پس از اربعین سال گذشته بلافاصله عملیات تکمیل این پروژه‌ها آغاز شد و هم اکنون پیشرفت قابل ملاحظه‌ای نسبت به سال گذشته شاهد هستیم و تلاش ما این است تا اربعین امسال بیشتر این پروژه‌ها را تکمیل شده مورد بهره برداری قرار دهیم و این مهم در صورت تأمین و تخصیص به موقع اعتبار قابل تحقق است.

حضور میلیونی زائران امام حسین (ع) در مسیر پیاده‌روی به سمت حرم آن حضرت، بی شک یکی از بزرگترین اجتماعات بشری در طول تاریخ را رقم زده و عوامل مهمی در برگزاری هر چه بهتر این مراسم دارای اهمیت است که باید با همت مسئولان کشوری و استانی صورت بگیرد.

خبرگزاری مهر ایلام

Print Friendly, PDF & Email
امتیاز:
اشتراک گذاری:
برچسب ها :
مطالب مرتبط
دیدگاه شما

Time limit is exhausted. Please reload CAPTCHA.