کدخبر : 17531
سه‌شنبه 28 فوریه 2023 - 14:28
فاقددیدگاه

بوفه‌های مدارس، ارائه دهندگان ناسالم !/ نگاهی بر پایگاه‌های تغذیه مدارس در ایلام

در این گزارش به بررسی بوفه‌های مدارس و اقلام غذایی که ارائه می‌دهند پرداخته شده است.

بوفه مدارس برای دانش‌آموزان نسل قبل، یادآور خرید‌های باعجله، هل دادن‌های جسورانه، بالا رفتن از سر و کول هم مدرسه‌ای‌ها پشت پنجره کوچک بوفه، تکرار نام خوراکی مورد نظر با صدای بلند و خوردن آن در چند دقیقه باقیمانده از زنگ تفریح است.

هر ساله با شروع سال تحصیلی ابلاغیه‌ها و بخشنامه‌ها در رابطه با چگونگی راه اندازی بوفه مدارس در جهت بهداشت و سلامت به دفاتر آنها صادر می‌شود؛ همچنین در این بخشنامه‌ها به این نکته اشاره می‌شود که بوفه‌های مدارس ملزم به ارائه خوراکی‌های سالم و بهداشتی هستند، اما در این بین هستند کسانی که با وجود تعهد در این‌باره قوانین را نادیده گرفته و با وسوسه سودآوری بیشتر اقدام به فروش خوراکی‌های ناسالمی همچون فلافل، سمبوسه،ساندویچ‌های غیر بهداشتی و… کرده و سلامت دانش‌ آموزان را نادیده می‌گیرند.

در این راستا حسن رجبی یکی از اولیا دانش آموزان شهر ایلام می‌گوید: متاسفانه بوفه مدرسه فرزندم با ارائه اقلام غیر مجاز خوراکی از جمله سوسیس، کالباس و فست فود، پفک و… مستقیما سلامت فرزندان را تحت تاثیر قرارداده است.

با وجود تذکر هیچ اقدامی صورت نگرفته است

قلیجی یکی دیگر از اولیا دانش‌آموزان گفت: با وجود تذکر به مدیر مدرسه و علی رقم پیگیری‌های انجام شده از اداره بهداشت و مراجع ذی‌ربط تاکنون هیچ اقدامی جهت جمع آوری اقلام غیربهداشتی از بوفه مدرسه محله ما نشده است.

دانش‌آموزان امروز نسبت به بچه‌های نسل قبل، پول بیشتری نیز در اختیار دارند و همین است که برخلاف گذشته، دست دانش‌آموزان برای خرید خوراکی باز است. بوفه‌های مدارس نیز درست به همین علت پررونق است و در نبود نظارت‌های دقیق و مستمر، مواد خوراکی را عرضه می‌کنند که ارزش غذایی ندارد.

دوستی یکی دیگر از این اولیا گفت: از آنجا که استقلال‌ اقتصادی در فرزندان ما رشد پیدا کرده و تمایل آنها به خرید خوراکی از بوفه‌های مدارس بیشتر شده است امکان دخالت پدران و مادران در خرید خوراکی‌های سالم کم شده، لذا در این رابطه‌ مدیران مدارس باید نظارت بیشتری داشته باشند.

با متخلفان برخورد می‌شود

در ادامه مسعود احمدیان مدیر روابط‌ عمومی اداره کل آموزش و پرورش استان ایلام در جوابیه این موضوع به خبرنگار فارس گفت: دستورالعمل پایگاه‌های تغدیه (بوفه) مدارس به آنها ابلاغ شده و کارشناس بهداشت اداره‌ کل آموزش و پرورش به همراه مربیان بهداشت مدارس به صورت دوره‌ای از این پایگاه‌های تغذیه‌ای بازرسی به عمل خواهند آورد.

وی افزود: چنانچه در بازرسی از بوفه‌های مدارس تخلفات بهداشتی محرز شود و موردی بر خلاف دستورالعمل‌های بهداشتی ملاحظه شود به صورت قاطع مورد برخورد قرار خواهد گرفت، از خانواده‌ها درخواست می‌شود تخلفات مدارس را به آموزش و پرورش گزارش کنند.

 به لحاظ تندرستی، رشد و آماده سازی فرد، دانش آموزی سنی حساس برای آینده جامعه است و باید تغذیه صحیح و عادت درست آن نهادینه شود؛ بوفه‌ها همیشه به عنوان کیوسک رنگی و خوشمزه گوشه حیاط در مدرسه برای دانش آموزان از قدیم خاطره انگیز به حساب آمده است، با این تفاوت امروزه با تنوع خوراکی های ناسالم به مانند انواع چیپس و پفک و ساندویچ‌های مضر بیشتر مورد توجه هستند، فلذا می‌طلبد از طرفی آموزش و پرورش با نظارت بیشتر بر این موضوع سلامت دانش‌آموزان را تضمین کند و از طرفی والدین با ایجاد آگاهی در فرزندانشان این موضوع را تقویت کنند.

عرضه نادرست در مدارس جبران ناپذیر است

در ادامه علی رحمتی کارشناس تغذیه به عادت و الگوی تغذیه‌ای در دانش آموزان اشاره کرد و گفت: شکل گیری الگوی تغدیه و رشد فیزیولوژیکی افراد در سن دانش آموزی بسیار مهم است و نبود نظارت بر عرضه نوع مواد غذایی در بوفه‌های مدارس می‌تواند خسارات جبران ناپذیری را به دنبال داشته باشد.

فارس

Print Friendly, PDF & Email
امتیاز:
اشتراک گذاری:
برچسب ها :
مطالب مرتبط
دیدگاه شما

Time limit is exhausted. Please reload CAPTCHA.