کدخبر : 1655
سه‌شنبه 1 مارس 2016 - 9:03
فاقددیدگاه

دام های ایلام علیه تب برفکی مایه کوبی شدند

رئیس دامپزشکی ایلام گفت: تا کنون بیش از ۹۸ درصد جمعیت دامی این شهرستان تحت پوشش مایه کوبی تب برفکی قرار گرفته اند .

محمد علی رحمی روز دوشنبه اظهار کرد: بیش از ۲۰۰ هزار راس جمعیت دام سبک شهرستان ایلام برای مقابله و پیشگیری از ابتلا به بیماری تب برفکی مایه کوبی شده اند.

وی افزود: در جریان اجرای این طرح همه گله های حساس و نزدیک به کانون های بیماری مایه کوبی شده اند و این روند همچنان در نقاط مختلف شهرستان در حال انجام است و هم اکنون نیز به هریک از دامداران شهرستان در صورت مراجعه به این اداره آهک های ضد عفونی کننده جایگاه دام دریافت می کنند.
وی با اعلام اینکه برای این دامداران اقدامات حمایتی کنترل بیماری به صورت کارشناسانه انجام می گیرد، یادآورشد: دامداران باید سطح آگاهی و دانش خود را در مورد بیماری های مختلف احشام بالا ببرند و با دانش و شناخت بیماری ها، به مقابله و کنترل آنها بروند.
علی رحمی اضافه کرد: دامداران هر نوع بیماری یا مرگ و میر احشام خود را تب برفکی تلقی نکنند و با جدا سازی دام مریض و بد حال از دام های سالم دستور العمل های کارشناسان دامپزشکی را در خصوص بیماری های مختلف از جمله تب برفکی رعایت کنند.
بیماری تب برفکی که از منطقه خاورمیانه وارد کشور و شیوع گسترده آن در بین دام های برخی استان های کشور و باعث از بین رفتن احشام زیادی در استان های مختلف از جمله ایلام شد.
میکروب این بیماری که زمستان فعال است در فصل سرما فعالیت خود را در بین دام ها به ویژه جمعیت بره و بزغاله شروع کرده و با فرارسیدن فصل گرما تضعیف شده و به تدریج از بین می رود.

منبع: ایرنا

Print Friendly, PDF & Email
امتیاز:
اشتراک گذاری:
برچسب ها :
مطالب مرتبط
دیدگاه شما

Time limit is exhausted. Please reload CAPTCHA.