کدخبر : 15869
دوشنبه 20 ژوئن 2022 - 11:03
فاقددیدگاه

ایلام جزو ۱۰ استان‌ شتابنده به سوی پیری است

نماینده مجمع ملی جمعیت استان ایلام گفت: استان ایلام با تغییر سبک زندگی جزو استان‌های شتابنده به سوی پیری است و دارای رتبه ۱۰ کشوری در این زمینه است.

حجت‌الاسلام‌‌ محمدحسینی‌فر در نشست قرارگاه حمایت از خانواده و جوانی‌ جمعیت‌ اظهار داشت: ادامه روند نرخ باروری به بحران جمعینی منجر خواهد شد و این بحران زیبنده کشور و استان ایلام نخواهد بود.

نماینده مجمع ملی جمعیت استان ایلام گفت: استان ایلام با تغییر سبک زندگی جزو استان‌های شتابنده به سوی پیری است و دارای رتبه ۱۰ کشوری در این زمینه است.

وی به چاله جمعیتی در کشور گریزی زد و عنوان داشت: در بررسی آماری استان‌های دیگر در قیاس با استان ایلام این نتیجه احراز شده است که در سایر استان‌ها چاله جمعیتی حداقل در سال ۱۴۳۰ محقق خواهد شد اما در استان ایلام پیش‌بینی آن است که چاله جمعیتی ایلام در صورت استمرار این سبک زندگی در سال ۱۴۲۰ تحقق یابد که این زنگ خطر برای استان ایلام خواهد بود.

این مقام مسئول در مجمع ملی جمعیت استان ایلام خاطرنشان کرد: طبق آمار سال ۱۳۹۹ نرخ باروری استان ایلام کمتر از ۱٫۳ بوده است و جانشینی  ۲٫۱ است، نرخ باروری پایین از ۱٫۳ است، یعنی به ازای هر مادر در سن باروری ما ۱٫۳ فرزند داریم، که این آمار در استان‌های دیگر مثل کهکیلویه و بویر احمد و چهارمحال و بختیاری که از نظر فرهنگی و اجتماعی و قبیله ای شبیه ما هستند بالاتر از ۲ است.

حسینی‌فر ‌با تاکید‌به سرعت و شتاب بیشتربرای بحث‌جمعیت و فرزند‌آوری به باور مردم ایلام اشاره کرد و‌ گفت: ایلام جزو استان‌هایی است که فرهنگ قومی و قبیله‌ای آن فرزند را سرمایه می‌دانند و این باور را باید به فرهنگ تبدیل ‌کنیم.

وی‌ یادآورشد: قانون حمایت از خانواده و جوانی جمعیت مربوط به قبل از دولت رئیسی است و در این مدت فشارهای زیادی به دولت آوردیم تا زودتر این مسیر را طی کند، این قانون یک قانون ۷ ساله است و هدف این قانون این است که در هر سال ۰٫۱بر نرخ کشوری باروری افزوده شود که در سال ۱۴۰۶ به حد جانشینی برسیم.

حسینی‌فر به تلاش کشورهای اروپایی بر افزایش جمعیت پرداخت و گفت: کشورهای اروپایی در یک روند سیصد ساله و برنامه‌ریزی شده و با توسعه یافتگی به سن پیری می‌رسند، اما ما امروز جزو جوانترین کشورها و در حال توسعه هستیم، در صورتی که اگر روال عادی پیش رود در ۱۴۳۰ جزو پیرترین کشورها خواهیم بود و تنها کشوری هستیم که شتابان به سوی پیری جمعیت می‌رویم.

منبع: خبرگزاری تسنیم

Print Friendly, PDF & Email
امتیاز:
اشتراک گذاری:
برچسب ها :
مطالب مرتبط
دیدگاه شما

Time limit is exhausted. Please reload CAPTCHA.