کدخبر : 15686
جمعه 27 می 2022 - 12:27
فاقددیدگاه
مدیریت آرد ونان ایلام در حالت احتضار!

گپ قیمتی آرد سهمیه ای با آزاد و انحراف شدید در تامین قوت مردم!

اجرای طرح اصلاحات اقتصادی و هدفمند سازی یارانه ها، به عنوان خواست عمومی و مطالبه جدی مردم نیازمند بسترسازی و فراهم بودند همه الزامات است. اما در همین ابتدای مسیر شاهد وقوع اتفاقاتی هستیم که بعضا باعث رنجش و اذیت مردم می شود و بایستی اقدامات اساسی صورت گیرد.

پایگاه خبری جامک: با واگذاری بخشی از امور بازرسی و نظارت بر بازار محصولات کشاورزی به وزارت جهاد کشاورزی در قالب طرح ” از مزرعه تا سفره” که مدیریت حوزه “آرد و نان” را نیز شامل می شود، نه تنها کیفیت نان سفره مردم بهبود نیافت، بلکه از نظر کمیت هم شاهد برهم خوردن عرضه وتقاضا هستیم.

با یک بررسی و بازدید میدانی ساده در سطح شهر ایلام، ناهماهنگی و بی نظمی در عرضه نان مورد نیاز مردم کاملا مشهود است. تعداد زیادی از نانوایی ها به صورت نیم بند و تنها ساعات اندکی اقدام به پخت نان می کنند و تعداد اندکی که متعهدانه فعالیت دارند، با شلوغی و صف های شدید مواجه هستند.

عموما صاحبان نانوایی های تعطیل و نیمه تعطیل، کاهش سهمیه آرد را بهانه می کنند در صورتی که اینچنین نیست. دلیل برهم خوردن عرضه و تقاضای نان در ایلام تفاوت قابل توجه قیمت آرد آزاد و سهمیه‌ای است.
هم اکنون تفاوت قیمت آرد سهمیه‌ای و آزاد به نزدیک ۸۰۰ هزار تومان در هر کیسه رسیده است. براساس اطلاعات موجود، نانوایی های دارای سهمیه، ماهانه بین ۳۰۰ تا ۶۰۰ کیسه آرد دریافت می کنند.

آن دسته از واحدهای خبازی که تعهد خدمت به مردم را ندارند و تنها به سودجویی می اندیشند، اگر روزانه تنها ۵ کیسه از این سهمیه با سود تقریبی ۵۰۰ هزار تومان در بازار آزاد عرضه کنند، در ماه بالغ بر ۷۰ میلیون تومان بدون دردسر سود می کنند. حتی شنیده می شود بازار کیسه خالی با آرم آرد آزاد هم رونق اساسی گرفته است.

حال از معاون اقتصادی استانداری، سازمان جهادکشاورزی، مدیریت غله ایلام انتظار می رود، برنامه های کوتاه مدت این حوزه تا زمان تجهیز نانوایی ها به پوزهای ویژه عرضه نان سهمیه ای برای مردم تبیین کنند. لازم است به صورت شفاف از طریق رسانه ها اعلام کنند که چه تمهیداتی برای مدیریت آرد و نان ایلام اندیشیده شده است؟!

هرچند به دلیل وجود حفره های شدید و فراهم بودن بسترهای فراوان تخلف در این حوزه، نظارت بر تولید و عرضه نان تا رسیدن به سفره مردم سخت شده است، اما با اجرای برخی طرح های سختگیرانه، کنترل فروش و بررسی تراکنش روزانه نانوایی ها، می توان اندکی به جلوگیری از این تخلفات و انحرافات امیدوار بود.

Print Friendly, PDF & Email
امتیاز:
اشتراک گذاری:
برچسب ها :
مطالب مرتبط
دیدگاه شما

Time limit is exhausted. Please reload CAPTCHA.