کدخبر : 14898
دوشنبه 17 ژانویه 2022 - 11:42
فاقددیدگاه

بخشش قاتلی که عاشق تحصیل بود

«قاتل باید علاوه بر پرداخت دیه به محض آزادی از زندان، استان ایلام را ترک کند»‌ این یکی از شروط خانواده مقتول برای بخشش قاتلی بود که 4سال پیش و در جریان اختلاف بر سر هواداری از تیم فوتبال جوان دیگری را به قتل رساند.

جامک: ماجرای این پرونده به یکی از روزهای شهریور سال ۹۶برمی‌گردد. آن روز مأموران پلیس ایلام در جریان یک درگیری دسته جمعی قرار گرفتند و راهی محل حادثه شدند. دعوا میان دو گروه که از قبل با یکدیگر اختلافاتی داشتند رخ داده و منجر به مرگ پسری جوان شده بود. تحقیقات نشان می‌داد که اختلافات میان این دو گروه بر سر طرفداری از دو تیم فوتبال بوده و آنها مدام کری‌خوانی و کل‌کل داشتند تا اینکه روز حادثه درحالی‌که هر دو گروه مشغول موتورسواری بودند به‌دلیل نگاه چپ با هم درگیر شدند. این درگیری به کتک کاری کشیده شد و هر چند در ابتدا شاهدان وساطت کردند و دعوا خاتمه یافت اما ماجرا فیصله پیدا نکرد و دو طرف برای یک ساعت دیگر قرار دعوا گذاشتند.

آنها یک ساعت بعد در محل قرار حاضر شدند و در دعوای دوم بود که پسری ۲۴ساله به قتل رسید. ماموران در ادامه متوجه شدند که قاتل جوانی ۲۲ساله است که با اطلاعاتی که شاهدان در اختیار تیم تحقیق قرار دادند، وی یک ساعت پس از جنایت دستگیر شد. او در بازجویی‌ها گفت: من قصد قتل نداشتم. حتی در دعوای اول این من بودم که کتک خوردم. چون تعداد ما کم اما تعداد گروه مقابل زیاد بود. با این حال دعوای اول ختم به خیر شد اما در دعوای دوم من و مقتول با هم درگیر شدیم و جدال میان ما موجب شد تا چاقو به مقتول برخورد کند و جانش را بگیرد.

صدور حکم قصاص
متهم به قتل بعد از اقرار به جنایت بازداشت شد و پس از مدتی صحنه قتل را بازسازی کرد. او روانه زندان شد و مدتی بعد نیز در دادگاه محاکمه و به قصاص محکوم شد. وقتی حکم به تأیید قضات دیوان عالی کشور رسید، شمارش معکوس برای قصاص قاتل آغاز شد و او در یک قدمی چوبه دار قرار گرفت. اولیای دم اصرار بر قصاص و اجرای حکم داشتند و در این شرایط رایزنی‌ها برای گرفتن رضایت از اولیای دم شروع شد.

از سوی دیگر از زندان نیز خبر می‌رسید که عامل جنایت در سال‌هایی که در حبس بوده، توبه کرده و مرتکب هیچ خلافی نشده است. او بیشتر وقت خود را سرگرم ورزش و مطالعه بوده و نماز و قرآن می‌خواند و به‌دلیل علاقه زیادش به تحصیل توانسته بود به درسش ادامه دهد. همه اینها باعث شد که سرانجام رایزنی‌ها و مذاکرات به نتیجه رسیده و اولیای دم با مطرح کردن ۳شرط حاضر به بخشش قاتل شوند.

اولین شرط اولیای دم دریافت دیه بود. دومین شرط این بود که قاتل پس از آزادی از زندان باید استان ایلام را ترک کند و هرگز به آنجا برنگردد. شرط سوم اولیای دم این بود که دیگر اعضای خانواده قاتل نیز نباید در دو شهر ایلام که محل زندگی طایفه مقتول بود، آفتابی شوند و چنانچه وارد این دو شهر شدند باید ۵۰۰سکه طلا به‌عنوان جریمه بپردازند. قاتل و خانواده‌اش شروط اولیای دم را پذیرفتند و به این ترتیب عامل جنایت از چوبه دار فاصله گرفت و پس از آن تلاش‌ها برای تهیه مبلغ دیه شروع شد.

در ابتدا خانواده قاتل تمام دارایی خود را فروختند و بخش اعظم مبلغ دیه را فراهم کردند اما هنوز پول دیه کامل نشده بود. در این شرایط خیرین وارد عمل شدند و بخشی از پول دیه نیز با کمک آنها فراهم شد. یکی از خیرین از استادان دانشگاه است که وقتی در جریان این پرونده قرار گرفت، برای کمک به جوان محکوم به قصاص دست به‌کار شد. او علاوه بر اینکه خودش مبلغی از پول دیه را پرداخت کرد، در صفحه‌ شخصی خود ماجرا را به اشتراک گذاشت و طولی نکشید که مابقی مبلغ نیز فراهم شد.

این استاد دانشگاه همچنین به ملاقات قاتل در زندان رفت و وقتی متوجه شد که او علاقه زیادی به تحصیل دارد به او وعده داد پس از آزادی شرایط ادامه تحصیل او را تا مقطع دکتری فراهم خواهد کرد. با بخشش جوان محکوم به قصاص و پرداخت دیه به خانواده مقتول، او پنجشنبه گذشته از زندان آزاد شد و برای اجرای شروط خانواده مقتول استان ایلام را ترک کرد. منبع: همشهری آنلاین

Print Friendly, PDF & Email
امتیاز:
اشتراک گذاری:
برچسب ها :
مطالب مرتبط
دیدگاه شما

Time limit is exhausted. Please reload CAPTCHA.