کدخبر : 14695
دوشنبه 20 دسامبر 2021 - 9:00
فاقددیدگاه

نماینده مردم ایلام در مجلس شورای اسلامی: ضریب محرومیت در توزیع بودجه باید لحاظ شود

نماینده ایلام در مجلس شورای اسلامی گفت: در بودجه سال آینده به دو پارامتر مساحت و جمعیت توجه شده است که این هم به ضرر استان‌های کوچکی مثل ایلام است در حالی‌که باید ضریب محرومیت اعمال می‌شد.

علی اکبر بسطامی نماینده ایلام در مجلس شورای اسلامی گفت: بودجه استان ایلام به نسبت سال گذشته از رشد قابل توجهی برخوردار است اما به تناسب سایر استان‌ها مبلغ کمتری است زیرا توزیع بودجه بر اساس جمعیت و مساحت است.

وی افزود: میانگین رشد اعتبارات بودجه جاری کل کشور به نسبت سال جاری، ۲۰/۸ درصد است که برای استان ایلام این میزان ۲۵/۶ درصد رشد پیش بینی شده است.

نماینده ایلام در مجلس شورای اسلامی گفت: پیش بینی درآمدهای استانی در کل کشور برای هر استانی ۷۱ درصد درآمد است که این رقم برای استان ایلام ۶۸ درصد در نظر گرفته شده که در واقع کمترین درآمد برای استان ما پیش بینی شده که برای شرایط استان مناسب است و این پیام را می‌رساند که اراده‌ای برای کمک به ایلام در سطح کشور وجود دارد.

عضو کمیسیون اجتماعی مجلس تصریح کرد: در حوزه اعتبارات عمرانی و ۳ درصد سهم نفت برای کل کشور ۳۳/۶ درصد رشد در نظر گرفته شده است که این میزان رشد برای ایلام ۳۸/۶ درصد است که از میانگین متوسط کشوری از رشد ۵ درصدی برخوردار است.

وی بیان داشت: در اعتبارات استانی با سهم ۳درصد نفت، رشد پیش بینی شده برای کل کشور ۱۴درصد است که این میزان برای استان ایلام ۱۶/۸ درصد بوده، یعنی به نسبت سال گذشته ۲/۸ درصد رشد داشته است.

نماینده ایلام افزود: اعتبارات قابل توجه برخی استان‌ها، به دلیل اخذ مالیات بیشتر است، مالیات بر ارزش افزوده آنها از رقم خوبی برخوردار است اما با این وصف استان ایلام در بودجه ۱۴۰۱ در رتبه ۲۱ کشور قرار دارد و ۱۰ استان بعد از ایلام قرار گرفته‌اند.

وی تشریح کرد: ایلام استان کوچکی است، این استان ۸ دهم جمعیت و یک و دو دهم مساحت کشور را دارد، ولی ۲ درصد کل اعتبارات عمرانی کشور به این استان اختصاص پیدا کرده که از میانگین کشوری بالاتر است.

بسطامی بیان کرد: اعتبارات تملک دارایی و توازن به صورت گلوبال توزیع شده و در اختیار وزارتخانه‌ها است، در این حوزه اگر استاندار و مدیران در وزارتخانه‌ها و سازمان برنامه و بودجه پیگیری نکنند و پای کار نباشند، استان ضرر می‌کند.

نماینده مردم ایلام در مجلس شورای اسلامی اظهار داشت: چون در مقطعی بر اساس ظرفیت‌های استان در ایلام سرمایه گذاری نشده است اگر بودجه بر اساس طرح آمایش منطقه توزیع شود استان محرومی مثل ایلام متضرر می‌شود‌.

وی گفت: در پیوست شماره یک قانون بودجه ۱۰۰ پروژه بزرگ پیش بینی شده که همه آنها به صورت گلوبال و در اختیار وزارتخانه‌ها است، یعنی هر استانی رایزنی موثرتری داشته باشد می‌تواند سهم بیشتری را بگیرد.

رئیس کمیته رفاه کمیسیون اجتماعی مجلس افزود: اصلاح ساختار قانون بودجه صورت گرفت اما این مهم در بودجه ۱۴۰۱ لحاظ نشده است.

وی تاکید کرد: در بودجه سال آینده به دو پارامتر مساحت و جمعیت توجه شده است که این هم به ضرر استان‌های کوچکی مثل ایلام است در حالی‌که باید ضریب محرومیت اعمال می‌شد اما نه تنها انجام نشده است بلکه این رفتار موجب شکاف طبقاتی در استان‌های محروم و کوچک می‌شود و این پیام را می‌رساند که به نظام بودجه ریزی کشور بیشتر توجه شود.

نماینده ایلام تصریح کرد: در بودجه ۱۴۰۱ اعتبارات شرکت‌ها شفاف نیست، مالیاتی که در این بودجه در نظر گرفته شده آرمانی است و نگاه هم به بودجه سال آینده آرمانی پیش بینی شده است.

Print Friendly, PDF & Email
امتیاز:
اشتراک گذاری:
برچسب ها :
مطالب مرتبط
دیدگاه شما

Time limit is exhausted. Please reload CAPTCHA.