کدخبر : 14649
دوشنبه 13 دسامبر 2021 - 13:31
فاقددیدگاه

داستان دنباله‌دار انتخاب شهردار ایلام

چهار ماه از آغاز فعالیت ششمین دوره شورای اسلامی شهر ایلام می‌گذرد اما مرکز کوچک‌ترین و کم‌جمعیت ترین استان کشور همچنان بدون شهردار است.

به گزارش ایرنا، این روزها یکی از دغدغه‌های اصلی مردم شهر ایلام تسریع در معرفی شهردار برای این شهر است که پس از گذشت حدود چهار ماه از روی کارآمدن شورای ششم تاکنون این مشکل پابرجاست.

 با روی کار آمدن دولت‌ها و شوراهای شهر، یکی از تغییراتی که در سطح شهرها انجام می‌شود، انتخاب شهرداران جدید برای هر شهر است؛ فرآیندی که با تصمیم شورای شهر آغاز و با تایید وزارت کشور به پایان می‌رسد.

بنا بر ماده یک آیین نامه اجرایی شرایط احراز تصدی سمت شهردار، شوراهای شهر موظف هستند یک ماه پس از رسمیت یافتن، شهردار مورد نظر خود را انتخاب کنند و صورتجلسه مصوبه شورا را به همراه مدارک و مستندات مورد نیاز، برای صدور حکم به مرجع مربوط ارائه دهند و از طرف دیگر طبق تبصره ۳ ماده ۸۰ قانون تشکیلات، وظایف و انتخابات شورای‌های اسلامی کشور و انتخاب شهرداران، وزیر کشور و استانداران موظفند حکم شهردار معرفی شده را ظرف مدت ۱۰ روز صادر کنند.

در این میان اولین و مهم‌ترین تصمیمی که هر کدام از نمایندگان شورا در کارزار انتخاباتی به صراحت به آن اشاره کرده بودند، تعیین و تکلیف انتخاب شهردار است اما اندیشه‌های حاکم بر هر کدام از نماینده‌های شورا، مانع از انتخاب سریع چنین امر مهمی می‌شود.

شورای اسلامی دوره ششم شهر ایلام در حالی فعالیت خود را آغاز کرد که شهروندان انتظار داشتند با پشتیبانی از ظرفیت‌های مردمی در آینده، شهری در خور نام ایلام برای همشهریان رقم زنند.

این در حالی است فعالیت ششمین دوره شوراهای اسلامی شهرها نیمه مرداد ماه آغاز شد و اعضای شوراها انتخاب شهردار را به عنوان نخستین اولویت کاری پیگیری کردند؛ تلاشی که تاکنون در مرکز استان ایلام در هاله‌ای از ابهام است.

شورای اسلامی شهر ایلام دارای هفت عضو اصلی است که پس از انتخابات ششمین دوره شورای اسلامی شهرها و روستاها در ۱۴ مردادماه “منصور بهادری” را به عنوان رئیس این شورا انتخاب و در ۲۴ مرداد نیز خالق منصوری به عنوان سرپرست شهرداری معرفی شد.

شهردار پیشین گزینه اول انتخاب شورای شهر

چندی پیش و در حالیکه مردم در انتظار مهم ترین تصمیم شورای شهر یعنی انتخاب شهردار بودند خبر از انتخاب شهردار پیشین توسط اکثریت اعضای شواری شهر شنیده شد که عصر روز شنبه ۲۰ شهویور ماه طالب صادقیان با چهار رای موافق و کسب بیشترین آرا بار دیگر شهردار منتخب ایلام شد.

اما این انتخاب تایید نشد و بنا به گفته مدیرکل امور شهری استانداری ایلام وزارت کشور طی یک نامه رسمی به رییس شورای شهر ایلام در تاریخ ۱۴ مهرماه به صراحت عدم تایید صلاحیت شهردار پیشنهادی ایلام را اعلام کرده است و بنا بر محتوای این نامه صلاحیت طالب صادقیان توسط مراجع ذی صلاح مورد تایید قرار نگرفت.

شریفی اصل ادامه داد: وزارت کشور در تاریخ ۱۸ مهرماه و با ارسال نامه دیگری، اعضای شورای شهر ایلام را موظف و مکلف به بررسی و انتخاب یک گزینه واجد شرایط دیگر برای تصدی شهرداری ایلام کرد.

بهادری گزینه دوم سکان شهرداری و اختلاف معنادار اعضای شورای شهر ایلام

اما این پایان ماجرا نبود و در حالی که همه چشم ها به سوی اعضای شورای شهر دوخته شده بود که فرآیند انتخاب شهردار را به فرجام برسانند، پس از رد شدن تایید شهردار سابق و بعد از گذشت ۲ ماه ۱۸ آبان شورای شهر ایلام منصور بهادری را به عنوان شهردار برگزیدند.

سعید انوری پور سخنگوی شورای شهر ایلام برگزاری جلسه شورای ششم برای انتخاب شهردار ایلام را قانونی دانست و در این خصوص بیان کرد: رای گیری توسط اعضای شورای شهر، بهادری با اکثریت آرا به عنوان شهردار ایلام انتخاب شده و قانونی است.

تکذیب انتخاب شهردار جدید 

اما انگار این ماجرا سر دراز داشت و عضو شورای شهر ایلام با غیر قانونی بودن نشست شورا، انتخاب شهردار را کذب محض خواند.

حمید مجیدی یکی از اعضای شورای شهر ایلام گفت: اواسط آبان ماه جلسه‌ای برای تعیین شهردار برگزار و بنا بود خالق منصوری به عنوان شهردار معرفی شود اما رئیس شورا جهت تعامل و همفکری تمام اعضای شورا تصمیم را یک هفته به تعویق انداخت.

وی یادآور شد: طی جلسه‌ای سه عضو شورای شهر رای خود را جهت انتخاب منصوری ممتنع اعلام کردند.

مجیدی با بیان اینکه انتخاب شهردار ایلام کذب است، ادامه داد: بایستی طبق فراخوان عمومی و پس از بررسی سوابق نامزدها شهردار انتخاب شود ، با این حال تاکنون کسی به عنوان شهردار انتخاب نشده است.

عضو شورای شهر ایلام با بیان اینکه باید جلسه انتخاب شهردار طبق ماده ۱۵ به دو سوم حد نصاب برسد، افزود: انتشار هرگونه اخبار و مصاحبه برخی از اعضای شورای شهر در این زمینه کاملا کذب است و صحت ندارد.

بیانیه اقلیت شورای شهر ایلام در اعتراض به انتخاب شهردار جدید

چندی پیش اقلیت شورای شهر ایلام در بیانیه خود عنوان داشتند که انتظارات مقام معظم رهبری از شورای اسلامی سراسر کشور این است که باید امانتدار «رای ، اعتماد، محیط زندگی و اخلاق و فرهنگ مردم باشند» که یکی از مصداق‌های مهم امانتداری رای مردم، انتخاب شهرداران « امین ، قابل اعتماد ، با کفایت ، پاکدامن، متدین ، شجاع، ساده زیست ، مردم‌دار و مقید به انضباط مالی  است لذا نمایندگان شما مردم عزیز در شورای اسلامی شهر ایلام جهت لبیک به فرمایشات مقام معظم رهبری جهت انتخاب شهردار که دارای ملاک‌های مورد نظر ایشان باشد، مهرماه نسبت به فراخوان عمومی از متخصصین حوزه شهری جهت تصدی پست شهرداری ایلام دعوت نمودیم که گزینه مورد نظر اکثریت توسط مراجع ذیصلاح در مورخه ۱۴۰۰,۰۷,۱۴ فاقد شرایط لازم تشخیص داده شد و بعد از سکوت یک‌ماهه ریاست و سخنگوی شورای اسلامی شهر ایلام امروز نسبت به برگزاری جلسه انتخاب شهردار شهر ایلام اقدام و با یک انتخاب غیر منتظره و در شرایط نابرابر و بدون ارائه هیچگونه رزومه در حین جلسه توسط اکثریت اعضا نسبت به انتخاب آقای منصور بهادری ریاست شورای شهر جهت تصدی شهرداری ایلام اقدام گردید که ما این انتخاب را دهن کجی به متخصصینی که رزومه و برنامه های خود را به دبیرخانه شورای شهر ایلام تحویل نموده دانسته و این نوع انتخاب را غیر قانونی و نسبت به فراخوان مجدد جهت پست شهرداری ایلام تاکید و بررسی رزومه افراد واجد الشرایط را حق قانونی خود می‌دانیم و به مردم شریف ایلام اطمینان می‌دهیم که با هرگونه سوء استفاده از آرا شما و انتخاب خارج از ضوابط قانونی که منافع  عده ای از افراد بر منافع مردم ترجیح داده شود، تحمل نخواهیم کرد.

استاندار وقت: شهردار ایلام تا هفته آینده معرفی شود

استاندار وقت ایلام اواخر ماه گذشته در دیدار با اعضای شورای شهر تاکید کرد: ظرف یک هفته آینده برای احترام به رای مردم و توسعه شهر، شهردار ایلام باید تعیین شود.

محمد نوذری اظهار داشت: طی یک فرآیند دموکراتیک و عقلانی و در راستای احترام به رای و نظر مردم باید شهردار شهر ایلام هرچه زودتر مشخص شود.

وی افزود: مردم ایلام شایسته بهترین خدمت هستند و اعضای شوراهای شهر برای خدمت به این مردم از هیچ تلاشی دریغ نکنند.

استاندار وقت ایلام ادامه داد: اجرای قانون یک اصل اساسی است و همه باید به آن احترام بگذاریم که در این راستا اعضای شورای شهر با هم اندیشی و مشورت هر چه سریعتر شهردار را انتخاب کنند.

نوذری تاکید کرد: اثر خدمت به مردم ماندگار است و همه باید تمامی تلاش خود را برای خدمت رسانی به مردم بکار گیریم.

وی بر اهتمام و پیگیری تمامی اعضای شورای شهر برای توسعه شهر ایلام تاکید کرد و گفت: برنامه ریزی برای توسعه شهر ایلام و تدوین یک برنامه کوتاه، میان مدت و بلندمدت در دستور کار قرار گیرد.

استاندار وقت ایلام تصریح کرد: اعضای شورای شهر ایلام باید همواره پاسدار حقوق مردم و پاسخگویی افکار عمومی و رسانه برای انتخاب شهردار باشد.

ادامه اختلافات بر سر انتخاب شهردار

با این اوصاف بر اساس شواهد و خبرهای بدست آمده اختلاف شورای شهر ایلام در ۲ گروه سه و چهار نفره همچنان ادامه یافت، برخی از اعضا بر شهردار شدن گزینه انتخابی خود اصرار داشتند که این روند انتخاب شهردار را به تعویق چندین ماهه انداخت.

ایلام جزو معدود مرکز استانی است که تاکنون شهردار آن انتخاب نشده و این موضوع زیبنده ایلامیان نیست، انتظار این بود که اعضای شورای شهر با وفاق و همدلی رفاه مردم را در نظر گرفته و در اسرع وقت شهردار را معرفی کنند تا شخصی که به عنوان سکاندار شهرداری انتخاب می شود بتواند بعد از سپری شدن مراحل قانونی و تایید وزارت کشور برنامه های خود را ارائه و نظمی به امور شهری شهر ایلام به عنوان مرکز استان بدهد.

مراحل پایانی انتخاب شهردار پس از چهار ماه

در نهایت و طی هفته‌های گذشته اعضای شورای شهر در خصوص انتخاب گزینه شهرداری به توافق رسیدند تا این گزینه وارد فرآیند قانونی تایید نهایی شود و ایلام بعد از حدود چهار ماه صاحب شهردار شود.

بر این اساس سخنگوی شورای شهر ایلام اعلام کرد: منصور بهادری گزینه شهرداری شهر ایلام با کسب پنج رای به عنوان شهردار انتخاب شد.

سعید انوری پور در گفت وگو با خبرنگار ایرنا اظهار داشت: امروز با حضور تمام اعضای شورای شهر و معاون فرماندار ایلام صورت جلسه مربوط به شهرداری ایلام به سرانجام رسید.

وی افزود: پس از انتخاب بهادری، پرونده وی برای تایید نهایی به مراجع ذی صلاح در استان و وزارت کشور ارسال می شود.

سخنگوی شورای شهر ایلام ادامه داد: با طی کردن مراحل قانونی در صورت تایید نهایی، بهادری به عنوان شهردار ایلام فعالیت خود را آغاز خواهد کرد.

انوری پور یادآور شد: در صورت تایید بهادری به عنوان شهردار برای تکمیل چینش اعضای شورای شهر ایلام نفر اول علی البدل به عضویت اصلی شورای شهر در می آید.

به گزارش ایرنا، باید دید داستان دنباله‌دار انتخاب شهردار ایلام با تایید گزینه شورای شهر ایلام از سوی وزارت کشور به پایان می‌رسد یا اینکه این قصه سر دراز دارد و ایلام همچنان باید بدون شهردار بماند.

Print Friendly, PDF & Email
امتیاز:
اشتراک گذاری:
برچسب ها :
مطالب مرتبط
دیدگاه شما

Time limit is exhausted. Please reload CAPTCHA.