کدخبر : 14460
چهارشنبه 17 نوامبر 2021 - 8:31
فاقددیدگاه
ضعف زیرساخت‌های ورزشی در استان ایلام

کم‌تحرکی مردان ایلامی پایین‌تر از میانگین کشوری است

فرهنگ سازی درست و اصولی ورزش می‌تواند عامل مهمی در رشد ورزش همگانی در استان باشد، اما تاکنون به این مهم از سوی مسئولان مربوط آنگونه که باید توجه نشده است.

تسنیم: امروزه ورزش و فعالیت‌های بدنی به دلیل مزایای بسیار همچون تناسب اندام، سلامت جسمی و روانی، جلوگیری از پوکی استخوان، کاهش استرس و…. جزء اصلی‌ترین برنامه‌های مسئولان در اقصی نقاط کشور به شمار می‌رود.

اما در استان ایلام بر خلاف سایر استان‌ها به دلیل عدم توجه کافی به ساخت تجهیزات ورزشی و همچنین عدم فرهنگ سازی مناسب، ورزش کردن چندان بین مردم استان رواج پیدا نکرده است.

بی‌شک ایجاد نشاط و شادابی در استان‌ها به ویژه استان‌های محرومی همچون ایلام، زمینه ساز ارتقای سلامت مردم این منطقه است که می‌بایست بیش از این‌ها مورد توجه مسئولان قرار گیرد، اما متاسفانه در این کار کوتاهی صورت گرفته، و همین امرپیامد‌های منفی بسیاری را بر سلامت جسمی و روحی مردم استان به جا گذاشته است.

مزایای ورزش کردن

احمد مقصودی دانشجوی رشته پزشکی در گفت‌و‌گو با خبرنگار تسنیم گفت: ورزش منظم باعث می‌شود با بالا رفتن سن فرد، وی  اندامی متناسب و جسمی سالم داشته باشد.

وی با بیان اینکه ورزش بر قابلیت انعطاف می‌افزاید و از بیماری‌های دوران کهن سالی از قبیل پوکی استخوان و بیماری‌های قلبی جلوگیری می کند، افزود: بدون شک اگر فعالیت‌های ورزشی در کنار سایر برنامه‌ها در خانه و خانواده‌ها و همانند سایر نیازهای مهم زندگی نهادینه شود نقش بسیار موثری در تامین سلامت جسمی، روحی و روانی و شادبی همگان دارد.

بی‌توجهی به ورزش همگانی در ایلام

زهرا احمدی از وزشکاران استان ایلام به خبرنگار تسنیم گفت: در جامعه ما فضای حاکم بر ورزش به گونه‌ای است که آنچه بیشتر در ذهن نقش می‌بندد بعد قهرمانی آن است و توجه چندانی به ورزش‌های همگانی در مکان‌های عمومی همچون پارک‌ها نمی‌شود.

وی با بیان اینکه توسعه ورزش‌های همگانی و خانوادگی مخصوصا پیاده روی نقش مهمی در توسعه سلامت جامعه و تامین سلامتی فردی دارد، افزود: در این بین چیزی که بیش از همه در توسعه فرهنگ ورزش مهم است، توجه دست اندرکاران و متولیان امر ورزش به بعد همگانی کردن ورزش است که میبایست در دستور کار مسئولان مربوطه قرار گیرد.

کم‌تحرکی مردان ایلامی پایین‌تر از میانگین کشوری است

مظفر علی‌شایی در گفت‌وگو با خبرنگار تسنیم اظهار داشت: درصد تحرک مردان استان در فعالیت های ورزشی با حدود ۴۰ درصد پایین تر از میانگین کشوری است در حالیکه این شاخص در کل کشور ۴۷ درصد است.

مدیرکل ورزش و جوانان ایلام با بیان درصد تحرک بانوان استان نسبت به آقایان بیشتر است، افزود: فراهم کردن فضایی برای ایجاد روحیه نشاط و شادابی از طریق ورزش همگانی، افزایش جمعیت فعال استان از طریق ورزش به میزان ۲ درصد سالانه، توسعه فضاهای ورزشی مطلوب با همکاری سایر دستگاه‌ها، کاهش هزینه خانواده‌ها از طریق پیشگیری و ایجاد پیوستگی و اتصال فردی بین جامعه از مهم‌ترین اهداف طرح توسعه ورزش همگانی در ایلام است، که در دستور کار قرار دارد.

علی‌شایی تصریح کرد: برای توسعه ورزش همگانی استان همچنین راهبرد‌هایی نظیر ارتقا سطح نگرش و دانش عامه مردم نسبت به فواید ورزش ، توسعه زیرساخت‌های ورزش همگانی، پیش‌بینی و اجرای برنامه‌های ورزشی در استان و تربیت نیروی انسانی (مدیر و مربی) تدوین شده است.

با توجه به مزایای بالای فعالیت‌های ورزشی، میبایست با فراهم کردن زیر ساخت‌های لازم و امکانات مناسب ورزشی توسط دولت و همکاری بخش خصوصی و خیران، فعالیت‌های رسانه‌ای و فرهنگی برای تشویق مردم و جوانان برای ورود به این میدان انجام شود تا فرهنگ فعالیت‌های ورزشی در استان ایلام نیز همچون سایر استان‌ها رواج پیدا کند.

Print Friendly, PDF & Email
امتیاز:
اشتراک گذاری:
برچسب ها :
مطالب مرتبط
دیدگاه شما

Time limit is exhausted. Please reload CAPTCHA.