کدخبر : 14383
شنبه 6 نوامبر 2021 - 8:35
فاقددیدگاه
در میزگرد ایرنا تشریح شد؛

حماسه‌های نسراییده جبهه میانی، رنج مضاعف ایثارگران ایلام

رنج فراموشی و نادیده‌انگاری سترگ‌ترین خاطرات حماسی جنگاوران و مدافعان در طولانی‌ترین آوردگاه دفاع مقدس، گزاره‌ای است که موجب دلریشی اهالی ایلام به عنوان استانی با ۴۳۰ کیلومتر مرز مشترک با کشور عراق، شده است.

به گزارش ایرنا، روزگاری که عکاسان، دوربین به دستان و خبرنگاران راهی جبهه‌های جنگ می‌شدند، شاید اقدام آنها در آن بحبوحه نبرد و آماج حملات دژخیمان، عملی فانتزی و غیرضروری تلقی می‌شد اما همان تصاویر و مصاحبه‌ها، بعد از اتمام جنگ، تاریخچه‌ای ماندگار از دوران دفاع مقدس و دستمایه خلق آثار هنری شد.

هرچند سهم همه جبهه‌های جنگ از جنوب غرب تا شمال غرب از این آثار تولیدی مساوی و یکسان نبود اما در این میان سهم جبهه میانی که متعلق به استان ایلام است از خلق اینگونه آثار در سطح ملی تهی و فقیر است و در صفحات تقویم یک روز متعلق به دفاع مقدس استان ایلام را نمی‌توان یافت.

جای استان ایلام در تولید کتب پرفروش و مطرح، اشعار، فیلم، سریال، مستند و سایر تولیدات فاخر حوزه دفاع مقدس خالی است در حالیکه این استان سرشار از سوژه‌های ناب و خاصی است که در تمامی دروان جنگ تحمیلی نمونه آنها را فقط در جبهه میانی استان ایلام می‌توان یافت.

اولین جرقه‌های غیر رسمی جنگ تحمیلی، اولین شهید فرمانده دفاع مقدس، کم‌سن‌ترین سرباز جنگ تحمیلی، هشت سال آوارگی و سرگردانی مردم در زیر چادرهای برزنتی اهدایی هلال احمر و ستاد جنگ زدگان، اولین عملیات موفق ایران در دفاع مقدس واقع در منطقه عملیاتی میمک، اولین حضور خودجوش عشایر و مردم بومی و تشکیل اولین بسیج خودجوش مردمی، بمباران زمین فوتبال چوار، بمباران مردم چادرنشین، وجود مستحکم‌ترین سنگر رژیم بعث و صدها مورد اینچنینی همگی در جغرافیای سرزمینی استان ایلام رخ داده است.

هرکدام از این سوژه‌های واقعی و صدها موارد دیگر می‌تواند درون مایه خلق آثار بی‌بدیل هنری و تصویری باشد تا مردم و حتی بسیاری از مسوولان کشور با رویدادهای جنگ تحمیلی در استان ایلام بیشتر از قبل آشنا شوند در حالی که اطلاعات نواحی مختلف کشور نسبت به سایر جبهه‌های دوران جنگ تحمیلی، از جبهه‌های جنگ میانی واقع در استان ایلام بسیار اندک و ناچیز و حتی به جرات می‌توان گفت نزدیک به صفر است.

اکنون که استان ایلام در آستانه برگزاری اولین کنگره ملی سه هزار شهید استان است، فرصتی ارزشمند و گرانبها فراهم شده است تا مردم استان‌های دیگر با گوشه‌هایی اندک از وقایع زمان جنگ تحمیلی در استان ایلام آشنا شوند و آگاهی یابند که روزگارانی نه چندان دور در این سرزمین چه گذشته است.

تمامی بخش‌های استان ایلام به تکاپوی برگزاری هرچه باشکوه‌تر کنگره ملی سه هزار شهید استان افتاده و هر نهاد یا صنفی گوشه‌ای از کار را گرفته است تا اولین کنگره شهدا به خوبی هرچه تمام‌تر برگزار شود و تمامی دستگاه‌ها و ارگان‌ها دولتی و صنفی در برابر برگزاری کنگره تقسیم وظایف شده‌اند.

التیام‌بخشی به این رنج فراموش شدن دفاع مقدس در ایلام و رفع این محاق به عنوان اصلی‌ترین ماموریت و کلی‌ترین هدف برای کنگره بزرگداشت سرداران و سه هزار شهید استان ایلام تعریف شده است.

 شماری از برنامه‌ریزان این کنگره تلاش و ترغیب برای بازنمایی ادبی و هنری خطرات و خاطرات دفاع مقدس در محدوده جبهه میانی را خط مشی اصلی این کنگره عنوان می‌کنند.

خبرگزاری ایرنا نیز بنا بر وظیفه و رسالت خبری خود در قبال کنگره ملی شهدا و باتوجه به عضویت این خبرگزاری در کمیته روابط عمومی و رسانه، اقدام به برگزاری دومین میزگرد با حضور مسوولان کمیته فرهنگی و تولیدات هنری به ریاست فرهنگ و ارشاد اسلامی، کمیته روابط عمومی و رسانه به ریاست صدا و سیما و کمیته تولیدات فاخر هنری به ریاست حوزه هنری کرد.

در این میزگرد که با حضور مسوولان این سه دستگاه برگزار شد، مهمانان علاوه بر معرفی اجمالی اقدامات صورت گرفته در مورد کنگره به موضوع مهم آسیب شناسی علل ناشناخته ماندن دفاع مقدس جبهه میانی در سطح کشور و چرایی این مساله پرداختند.

حماسه‌های نسراییده جبهه میانی، رنج مضاعف ایثارگران ایلام

۹ نمایش خیابانی همزمان با برگزاری کنگره در نقاط مختلف ایلام اجرا می‌شود

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی رییس کمیته فرهنگی و تولیدات هنری در این میزگرد به برگزاری تئاترهای خیابانی، برگزاری کارگاه‌های تخصصی با حضور کارشناسان بخش‌های مختلف هنری و ادبی، برگزاری جشنواره‌های مختلف و اقدامات دیگر در راستای کنگره اشاره کرد و همچنین در موضوع آسیب شناسی علت مهجورماندن جبهه میانی در سطح کشور نیز نبود ابزارهای سمعی و بصری در آن زمان را از مهمترین علل این مساله بیان کرد.

‌مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان ایلام گفت: کنگره ملی سه هزار شهید استان ایلام یک رویداد عظیم و مهم و پیام‌آور فرهنگ غنی ایثار و شهادت است که همه مردم و مسوولان استان در برگزاری باشکوه آن سهیم هستند.

عمران خودآموز افزود: کمیته فرهنگی و تولیدات هنری نیز به فراخور مسوولیت‌های تعریف شده از سوی ستاد برگزاری کنگره، برنامه‌های متعددی را در دست اجرا دارد که به عنوان مثال در سومین کنگره ملی اربعین در آیینه شعر اقوام ایرانی(عقیق و ارغوان)، بخش ویژه کنگره سه هزار شهید مختص شاعران بومی‌سرای استان ایلام به آن اضافه شده است که در پایان آبان ماه برگزار می‌شود.

وی اظهار داشت: اجرای تئاتر خیابانی با موضوع ایثار و شهادت و دفاع مقدس از دیگر برنامه‌های در دست اقدام است که برای این منظور ۱۲ اثر نمایشی به دبیرخانه ارسال و پس از بررسی آثار دریافتی در نهایت ۹ اثر تایید شده است که این نمایش‌های خیابانی در آبان ماه توسط هنرمندان استان اجرا و در خلال برگزاری اجلاسیه‌ها نیز تئاتر ویژه کنگره اجرا می‌شود.

خودآموز یادآور شد: نشست تخصصی نقد و بررسی ادبیات داستانی دفاع مقدس با حضور کارشناسان و صاحبنظران این حوزه به مدت ۲ ساعت برگزار شد و اعضا به بررسی و آسیب شناسی نقاط قوت و ضعف ادبیات داستانی دفاع مقدس استان ایلام پرداختند.

جای اِلمان‌های کنگره و دفاع مقدس در ورودی شهرهای ایلام خالی است

وی اضافه کرد: شوراهای استانی دفاع مقدس و ترویج فرهنگ ایثار و شهادت که دبیرخانه آن در بنیاد شهید و بنیاد حفظ آثار مستقر است، نقش موثر و بارزی در حمایت از خلق آثار ارزشمند در حوزه ایثار و شهادت دارند و اعضای این شوراها می‌توانند با رایزنی‌های خود با مسوولان ارشد کشور اعتباراتی را برای حوزه فرهنگ و هنر استان در زمینه ایثار و شهادت جذب کنند.

رییس کمیته فرهنگی و تولیدات هنری کنگره ملی سه هزار شهید استان ایلام ادامه داد: یکی دیگر از برنامه‌های در حال اجرا و مرتبط با کنگره، توزیع و اهدای ۱۰۰ هزار نسخه کتاب با موضوعات مختلف بین دانش‌آموزان ساکن مناطق محروم و کم‌برخوردار با نام و یاد شهدا تا پایان سال جاری است.

وی افزود: برگزاری محافل تخصصی شعر، خاطره‌گویی، نمایش، تجسمی، خوشنویسی و نقد کتاب در راستای کنگره شهدا در مرکز استان و شهرستان‌های مختلف انجام گرفته و در حال انجام است که در این ویژه‌برنامه‌ها هنرمندان و صاحبنظران مشارکت جدی داشته‌اند.

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان ایلام ادامه داد: یکی دیگر از برنامه‌های شاخص استان ایلام، طراحی و رونمایی از پرتره شهیدان سابوته و غیوری‌زاده است که تصویر این شهیدان توسط هنرمندان توانای شهرستان مهران طراحی و رونمایی شده است.

وی گفت: در شورای فرهنگ عمومی استان بر تولید آثار فاخر در زمینه ایثار و شهادت تاکید شده است و در شورای فرهنگ عمومی شهرستان چوار نیز مصوب شد که اِلمان شهدا یا کنگره ملی سه هزار شهید در یکی از میدان‌های اصلی شهر نصب شود.

خودآموز اظهار داشت: همچنین جشنواره ملی تئاتر خیابانی شرهانی که همه ساله در اسفندماه برگزار می‌شود، امسال نیز به کنگره سه هزار شهید اختصاص یافته است تا برنامه‌های کنگره ملی سه هزار شهید استان ایلام تا پایان سال تداوم داشته باشد.

کمیت آثار فرهنگی به کیفیت آنها آسیب وارد کرده است

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی ایلام در مورد آسیب‌شناسی فعالیت‌های فرهنگی و هنری توضیح داد: سیاست‌گذاری‌های کلان و بالادستی به گونه‌ای تعریف و تدوین شده است که مسوولان پایین دستی در استان‌ها تکلیف‌گرا و دچار کمیت‌گرایی شوند و این موضوع باعث تتزل کیفی تولید آثار فرهنگی و هنری شده و به نوعی امکانات و اعتبارات اندک و تعهدات تکلیفی برای تولید برنامه‌ها زیاد است.

خودآموز با بیان اینکه کمیت‌گرایی و تولید برنامه‌های تکلیفی با کیفیت پایین یک آسیب جدی در خلق آثار فاخر و در خور توجه هنری و فرهنگی است، تاکید کرد: نباید کیفیت آثار تولیدی فدای کمیت شود بلکه تولید یک یا ۲ اثر باکیفیت به جای چندین اثر کم کیفیت با مطلوبیت پایین، می‌تواند مخاطبان را اقناع کند.

وی به برنامه سازان و هنرمندان توصیه کرد: در خلق آثار خود، به جای رزمنده محوری به سمت مردم محوری حرکت کنند چرا که مردم استان ایلام در پشت جبهه‌ها و با ترک نکردن استان خود، سختی‌های عجیب و متفاوتی را نسبت به دیگر استان‌های کشور درگیر در جنگ تجربه کردند و در واقع رزمنده و پیروز واقعی عرصه دفاع و جنگ اراده‌ها همه مردم بوده‌اند.

رییس کمیته فرهنگی و تولیدات هنری کنگره ملی سه هزار شهید استان ایلام یادآور شد: به حضور زنان در جبهه‌ها، پشت جبهه، در دوران آوارگی و زیرچادرها پرداخته نشده است در حالی که همین مقوله مغفول مانده زنان استان ایلام در زمان دفاع مقدس سرشار از سوژه‌های ناب و بکر است که از نگاه هنرمندان و برنامه‌سازان دور مانده است.

ناشناخته ماندن جبهه میانی به علت نبود آرشیو غنی تصویری از زمان جنگ است

خودآموز ادامه داد: کارهای شاخص فرهنگی در حوزه ایثار و شهادت نباید منوط و مختص به کنگره شهدا باشد بلکه باید کنگره را یک سرآغاز و شروع محکم و عالی برای ترویج و گسترش فرهنگ ایثار و شهادت در استان ایلام و حتی کشور دانست.

وی افزود: در ساخت فیلم‌های سینمایی یا سریال‌های شاخص با موضوع دفاع مقدس در سطح ملی، به جایگاه استان ایلام توجه نشده و در این زمینه کم کاری شده و این یک آسیب جدی و غیرقابل پذیرش است و حق مردم استان ایلام تولید فیلم‌های شاخص توسط موسسات معتبر فیلم‌سازی چون سیمافیلم است.

خودآموز یادآور شد: البته نکته قابل توجه اینکه در زمان جنگ تحمیلی، تصاویر و فیلم‌های ضبط شده از شهدا و حوادث دوران دفاع مقدس استان ایلام برخلاف دیگر جبهه‌ها خیلی اندک است و مردم در آن ایام همه‌جانبه در حال دفاع از استان در برابر تهاجم رژیم بعث و فاقد امکانات تصویربرداری از وقایع جنگ بوده‌اند و اندک کسانی که تجهیزات تصویربرداری در اختیار داشته‌اند نیز به علت درگیر بودن در جنگ فرصت و شرایط ضبط تصاویر و حماسه‌های جبهه میانی را نداشته‌اند.

وی تاکید کرد: خلاء ضبط تصاویر رویدادهای جنگ تحمیلی در استان ایلام، در مهجوریت دوران دفاع مقدس استان ایلام بی‌تاثیر نبوده است.

حماسه‌های نسراییده جبهه میانی، رنج مضاعف ایثارگران ایلام

حق مطلب در مورد استان ایلام ادا نشده است

مدیرکل حوزه هنری و رییس کمیته تولیدات آثار فاخر هنری نیز در این میزگرد از چاپ کتب مختلف و تولید تصنیف چند زبانه برای کنگره خبر داد و همچنین عدم بکارگیری افراد توانمند ایلام در مناصب مهم کشوری و نبود افراد شاخص این استان در بدنه دولت‌های مختلف و ارکان حکومتی را از مهمترین خلاهای استان دانست که نبود اینگونه افراد تاثیرگذار باعث اجحاف حق مردم ایلام حین و بعد از جنگ تحمیلی شده است.

مدیرکل حوزه هنری استان ایلام گفت: مهمترین چالشی که نظام فرهنگ دفاع مقدس استان ایلام با آن مواجه است به سیاست‌گران و تصمیم‌گیرندگان این حوزه در سطح کلان برمی‌گردد.

محمدعلی قاسمی افزود: دفاع مقدس و جنگ تحمیلی برای مردم استان ایلام از سال ۵۸ و بعد از پیروزی انقلاب اسلامی و در پی تحرکات عراق در مرزهای استان ایلام شروع شد و در سال ۵۹ این تجاوزها به حریم استان ایلام به صورت رسمی و در پی جنگ تحمیلی عراق علیه ایران شکل جدی‌تری به خود گرفت.

وی اظهار داشت: بعد از پایان جنگ تحمیلی، متاسفانه آن طور که باید حق مطلب در مورد استان ایلام و جبهه میانی ادا نشد و مشکلات این استان در حوزه‌های کلان دفاع مقدس، فرهنگی، سیاسی، اجتماعی، هنری و اقتصادی در مرکز بدون حامی باقی ماند.

قاسمی توضیح داد: استان ایلام فاقد چهره‌های شاخص و اثرگذار یا یک روحانی برجسته در سطح کلان است و در هیچ دوره‌ای از دولت‌های گذشته یک وزیر از استان ایلام در هیات‌ دولت انتخاب نشده‌اند و عدم انتخاب افراد ایلامی تاثیرگذر در بدنه دولت‌ها و هیات حاکمه باعث اجحاف در حق مردم استان ایلام شده است.

نگاه مسوولان به مقوله فرهنگ آینده‌نگرانه نیست

وی اضافه کرد: در نظام بودجه‌ریزی نیز مسائل فرهنگی و هنری در قعر جدول هستند و آنچنان که باید توجه چندانی به حوزه فرهنگ و هنر نمی‌شود و در این میان سهم استان ایلام در بخش اعتبارات فرهنگی و هنری تاسف‌بار است که این نقیصه بازهم به نبود افراد شاخص استان در سطح کلان کشور برمی‌گردد.

رییس کمیته تولید آثار فاخر هنری کنگره ملی سه هزار شهید استان ایلام افزود: اعتباراتی که در بخش فرهنگ و هنر به استان ایلام اختصاص می‌یابد به گونه‌ای اندک و ناچیز است که این استان با وجود ظرفیت‌ها و پتانسیل‌های قوی اما قادر به رقابت با دیگر استان‌ها در سطح ملی نیست و نمی‌تواند آن طور که باید، خود را نشان دهد.

قاسمی تاکید کرد: نگاه مسوولان به مقوله فرهنگ و هنر عمدتا نگاهی گزارشگرانه، تاریخ مصرف‌دار، رفع تکلیفی و منفعتی است در حالی که باید نوع نگاه به حوزه فرهنگ و هنر با توجه به اهمیت و تاثیرگذاری آن، نگاهی آینده‌نگرانه و فراگیر باشد.

تداوم بی‌توجهی به جبهه میانی باعث حذف و نابودی تدریجی تاریخچه جنگ تحمیلی در ایلام می‌شود

وی گفت: با توجه به اینکه تاکنون هیچ اثر شاخصی برای استان ایلام در موضوع دفاع مقدس خلق نشده است و در کتب و اسناد ملی یا تقویم رسمی کشور نیز به موضوعات جنگ تحمیلی در استان ایلام پرداخته نشده است و بیشتر مردم از رویدادهای دفاع مقدس در استان استان ایلام بی‌خبر هستند تداوم این روند باعث حذف تدریجی تاریخچه جنگ تحمیلی در جغرافیای سرزمینی استان ایلام در سطح ملی می‌شود.

قاسمی ادامه داد: استان ایلام در سطح ملی هیچ شهید شاخصی ندارد در حالی که برخی وقایع جنگ تحمیلی فقط در جبهه میانی واقع در استان ایلام رخ داده است از جمله گروه موسوم به گوش بُرها که قصد تضعیف و ایجاد تفرقه در جبهه میانی را داشتند یا حضور خودجوش عشایر به عنوان پیشگامان جنگ تحمیلی در استان ایلام وقوع یافته اما درهیچ جا بحثی از این وقایع به میان نمی‌آید در حالی که باید شهدای استان ایلام در سطح ملی مطرح و شناخته شوند.

مدیرکل حوزه هنری استان ایلام افزود: هم در حوزه فرهنگ و هنر و هم در مقوله دفاع مقدس برای بسیاری از استان‌ها اعتباراتی تخصیص یافته و هزینه شده است اما برای استان ایلام هیچ هزینه قابل توجه و شاخصی در این راستا تاکنون نشده است.

تصنیف پنچ زبانه با موضوع دفاع مقدس و رونمایی آن در کنگره شهدا

وی در خصوص اقدامات صورت گرفته توسط کمیته تولید آثار فاخر کنگره ملی سه هزار شهید استان ایلام توضیح داد: در چاپ کتاب ۱۲ اثر برای شورای کارشناسی حوزه هنری مرکز ارسال شد که با بررسی‌های انجام گرفته بر روی این آثار در نهایت هفت اثر برای چاپ توسط نشر سوره مهر برگزیده شد.

وی اظهار داشت: یک تصنیف تصویری به پنج زبان فارسی، کردی جنوبی، لری، عربی و انگلیسی برای رونمایی در کنگره آماده شده است که یک اثر فاخر و شاخص است و برای سال‌های متمادی تاریخ مصرف و ماندگاری دارد و این تصنیف در زمان برگزاری اجلاسیه‌های کنگره رونمایی می‌شود.

قاسمی طراحی پوستری حاوی تمامی خدمات و اقدامات کمیته تولید آثار فاخر هنری، برگزاری هشت نمایش خیابانی با موضوع زندگی هشت شهید شاخص و نیز بازخوانی هفت سرود دانش‌آموزی شعرهای دهه‌های ۸۰ و ۹۰ در موضوع دفاع مقدس به زبان‌های فارسی، کردی و لری با همکاری آموزش و پرورش و حوزه هنری را از دیگر برنامه‌های اجرا شده توسط این کمیته دانست.

وی اظهار داشت: موضوع چاپ ۲ رمان که توسط کارشناسان حوزه ادبیات در دست بررسی است، برگزاری کارگاه تخصصی سه روزه با حضور کارشناسان و فعالان حوزه گرافیک و کارگاه تخصصی تولید تاریخ شفاهی با محوریت زندگینامه شهید جمال‌الدینی فعال فرهنگی از دیگر برنامه‌های این کمیته در راستای کنگره است.

به گفته قاسمی تولید موشن گرافیک در بستر فضای مجازی، ۱۰ کلیپ با موضوع شخصیت‌های شاخص و برجسته استان، طراحی گلیم فرش مزین به سمبل‌های استان که بعد از رویت توسط رهبری به موزه آستان قدس رضوی اهدا می‌شود از دیگر فعالیت‌های کمیته تولید آثار فاخر کنگره شهداست.

وی تاکید کرد: کنگره و آثار آن برای نسل‌های آینده است که باید با تولید و خلق آثاری ماندگار و هنری نسل‌های بعدی را که با دفاع مقدس آشنایی ندارند به وقایع جنگ تحمیلی در استان ایلام آشنا کرد و دستاوردهای کنگره برای سالیان متمادی بماند.

حماسه‌های نسراییده جبهه میانی، رنج مضاعف ایثارگران ایلام

دفاع مقدس باید با خلق آثار هنری جذاب در اذهان نسل‌های آینده باقی بماند

قائم مقام صدا و سیما که دستگاه متبوع وی متولی کمیته روابط عمومی و رسانه است نیز در این میزگرد به ساخت چندین مستند، نمایش، تله فیلم و گزارش اشاره و از هدر رفت پتانسیل‌های ارزشمند فکری و سوژه‌ای استان ایلام به علت نبود اعتبارات مالی و حمایتی و عدم اعتماد به خلاقیت و توانمندی برنامه‌سازان ایلامی انتقاد کرد.

قائم مقام صدا و سیمای مرکز ایلام گفت: شهدا و ایثارگران مخلص‌ترین هنرمندان این گیتی‌اند که بی‌مهابا و جسورانه به دل خطر رفتند و آرامش و امنیت کشور ما حاصل جانفشانی همین اسطوره‌های ایران زمین است و حماسه‌های بی‌بدیل ایثارگران بود که ایران را به امن‌ترین کشور خاورمیانه در میان توطئه‌های دشمنان، تبدیل کرده است.

توفیق عقابی اظهار داشت: هرچند سال‌ها از جنگ تحمیلی می‌گذرد اما این میراث ماندگار شهدا از یاد و خاطر ملت ما نرفته است و باید مردم، مسوولان و به ویژه هنرمندان با طراحی هوشمندانه ایده‌های ناب این تاریخ درخشان را با پرداخت جذاب رسانه‌ای برای نسل جدید و آیندگان در ساختارهای متنوع عرضه کنند.

وی افزود: موضوع دفاع مقدس، شهدا و ایثارگران در صورت توجه دلسوزان و سرمایه‌گذاری روی این سوژه‌های تکرار نشدنی و صد البته افتخارآمیز ،می‌تواند روحیه دین‌باوری و میهن‌دوستی را در قالب بازنمایی رویدادهایی که فرزندان این آب خاک در جبهه میانی خلق کردند به علاقمندان معرفی کند بنابراین همه ما که دل در گرو شهدا و آرمان‌های آن عزیزان داریم باید در راستای ثبت و ضبط هنری این گنجینه‌ها در قالب یک حرکت جهادی و البته مستمر تمامی توان خود را به میدان بیاوریم تا شرمنده شهیدان و ایثارگران نباشیم.

سوژه‌های ناب جبهه میانی از چشم برنامه‌سازان و هنرمندان مطرح کشور مغفول مانده است

عقابی ادامه داد: اکنون کنگره ملی سه هزار شهید استان ایلام فرصتی مغتنم برای بازتعریف زمان جنگ در این استان و محک زدن پتانسیل‌های سخت و نرم‌افزاری و نیروی انسانی است که بتواند ظرفیت‌های خود را به کشور بشناساند.

وی با بیان اینکه حق مطلب در مورد استان ایلام ادا نشده است، تاکید کرد: دفاع مقدس در استان ایلام دارای جلوه‌ها و سوژه‌های بی‌بدیل و بکری است که تاکنون به تعداد کمی از آنها پرداخته شده است و جا دارد دفاع مقدس در این استان به اندازه سهم عظیمی که ایفا کرده است در سطح ملی دیده شود.

عقابی اضافه کرد: با اینکه استان ایلام به طور کامل درگیر جنگ بود اما در حق این استان اجحاف شده و رسانه‌ها و هنرمندان شاخص کشور به موضوع جنگ تحمیلی در استان ایلام کمتر پرداخته‌اند و باید از فرصت کنگره برای معرفی استان ایلام به کشور استفاده بهینه شود.

وی یادآور شد: شاید یکی از نقاط ضعف و علل اصلی گمنامی استان ایلام در دفاع مقدس، نبود تصاویر ضبط شده، تصویرسازی، عکس و مستندات به جای مانده از زمان جنگ باشد که این خلا مهم باعث شده است مردم اقصی نقاط کشور، هنرمندان، فیلمنامه نویسان، برنامه‌سازان و رسانه‌ها چندان با حوزه دفاع مقدس در استان ایلام آشنا نباشند، چرا که آن زمان قاطبه مردم ایلام در حال دفاع از استان خود بودند و فرصتی برای گرفتن فیلم و عکس نداشتند و برخلاف جبهه‌های دیگر تصویربردان و عکاسان از مرکز و دیگر نقاط برای ضبط تصاویر و مصاحبه به جبهه میانی استان ایلام نمی‌آمدند.

قائم مقام صدا و سیمای مرکز ایلام گفت: بودجه و ساعات تعیین شده برای ساخت برنامه‌ها در صدا و سیمای مرکز ایلام بسیار محدود و در چارچوب تکالیف سازمانی است که این محدودیت‌ها اقناع کننده و پاسخگوی نیاز مخاطب در حوزه دفاع مقدس استان ایلام نیست بنابراین تولید برنامه‌های با کیفیت و مطلوب نیازمند تامین اعتبار استانی و پیگیری مسوولان استان در سطح ملی است.

ساخت برنامه‌های فاخر در سطح ملی نیازمند تامین اعتبار کلان است

عقابی اظهار داشت: دنیای رسانه‌ای کنونی ،جنگ روایت‌هاست که لازمه حضور در این عرصه رقابتی استفاده از تکنولوژی روز و پرداخت جذاب و مخاطب پسند برای خلق آثاری با مضمون دفاع جانانه زنان و مردان این سامان است و رمز مانایی این رویدادهای باشکوه، بسیج خلاقانه همه استعدادهای هنری از شعر و داستان تا تولید محتوا در رسانه‌های جدید و البته تامین اعتبار و تجهیزات مدرن و به روز است چرا که استان ایلام به لحاظ نیروی انسانی خلاق، ایده‌پرداز و جسور غنی است اما در زمینه حمایت‌های مالی از پروژه‌های هنری توسط شرکت‌ها و مسوولان در سطح خرد و کلان حرف زیادی برای گفتن ندارد.

وی با بیان اینکه تولید و تهیه برنامه‌های صدا و سیما مستلزم تامین اعتبار و تجهیزات جدید است، یادآور شد: همانطور که مسوولان برای پروژه‌های عمرانی و ماندگاری این پروژه‌ها هزینه و اعتبار تخصیص می‌دهند باید برای صدا و سیما نیز با توجه به ماهیت فرهنگ بومی و محلی این رسانه، اعتباراتی اختصاص داده شود تا این مرکز به مانند سایر مراکز استانی برنامه‌هایی با کیفیت در سطح ملی تهیه و تولید کند.

قائم مقام صدا و سیمای مرکز ایلام افزود: نبود یا کمبود چهره‌های شاخص ملی تاثیرگذار منتسب به استان ایلام، عدم توجه کافی به مقوله فرهنگ و هنر توسط مسوولان ارشد و استانی و اعتبارات قطره چکانی و اندک در این حوزه باعث شده است استان ایلام با وجود پیشینه تاریخی غنی و سوژه‌های ناب دوران دفاع مقدس، اما در سطح ملی همچنان مهجور و ناشناخته بماند.

وی تاکید کرد: در سطح استان نیز مدیریت درستی از منابع و اعتبارات نمی‌شود در حالیکه تخصیص اعتبارات کلان به جای این اعتبارات ناچیز و قطره چکانی می‌تواند راه‌گشا باشد ،تجمیع اعتبارات سرگردان فرهنگی راه دیگر تولید آثار فاخر در سطح استانی ملی است، همان اقدامی که برخی استان‌های دیگر نظیر کرمانشاه با تولید سریال پربیننده در سطح شبکه‌های سراسری انجام دادند.

عقابی با بیان اینکه سرمایه‌های فکری استان کم نیست اما اعتبارات کم است، گفت: استان ایلام با همین بضاعت اندک مالی توانسته است مستندهای شاخصی در حوزه‌های مختلف تولید کند که در جشنوارهای‌های معتبر صاحب عنوان و جایزه شده است و تولید و مشارکت در جهت ایده‌پردازی و تولید برنامه‌های فاخری چون یادواره شهید غیوری‌زاده و مراسم محلی چمری به مناسبت چهلمین روز شهادت شهید سلیمانی که به کرات در شبکه‌های مختلف سراسری پخش شد از دیگر توانمندی‌های نیروهای خلاق صدا و سیمای مرکز ایلام است.

وی اظهار داشت: با وجود توانمندی نیروی انسانی صدا و سیمای مرکز ایلام و تجربه کافی در زمینه برگزاری یادواره‌ها جا داشت برای کارگردانی کنگره ملی سه هزار شهید استان نیز به هنرمندان خلاق بومی اعتماد می‌شد نه افرادی که آشنایی خاصی با جغرافیا و تاریخ دفاع مقدس استان ایلام و عناصر بومی محلی استان ندارند که بدون شک یک فرد خارج از استان آنگونه که باید، نمی‌تواند روایتگر ایده‌الی برای تاریخ جنگ در ایلام باشد.

۳۰ تا ۱۰۰ درصد برنامه‌های صدا و سیما به موضوع کنگره اختصاص یافته است

وی در خصوص برنامه‌های تولید شده یا در دست تولید صدا و سیمای مرکز ایلام اظهار داشت: با مطالعه دلنوشته‌ها و وصیت‌نامه شهدا، مستند قاصو (قاصد یا نامه‌رسان) تولید و به عنوان مستند برتر کشوری نیز برگزیده شد و مستندهایی در مورد شهیدان مرادحاصلی و جمال‌الدینی نیز با عنوان مرد میدان که سوژه‌هایی ناب، بکر و کاملا متفاوت هستند در دست تولید است که برای تکمیل آن نیازمند اعتبار هستیم.

وی به مستندهای زندگینامه شهید جرایه کوچکترین رزمنده دفاع مقدس، زندگینامه شهید عدنان سابوته با عنوان بُشر حافی ایلام، سنگ مزار در مورد وقایع جبهه میانی، سرزمین آفتاب که روایت یک فرزند شهید است و همچنین تولید تله فیلم (بِلِتا) در مورد حضور عشایر در جنگ تحمیلی و عملیات فتح المبین به فرماندهی شهید احمد متوسلیان و نقش راهبردی عشایر بومی منطقه به ویژه شخصی به اسم کریم چوپان در پیروزی عملیات فتح‌المبین است و ۲ تله تئاتر نامدار و ایستاده در خط استوایی جنگ از دیگر برنامه‌های صدا و سیما برای کنگره ملی سه هزار شهید استان ایلام است.

قائم مقام صدا و سیمای مرکز ایلام به تولید ۵۲ قسمت زندگینامه شهدا و معرفی آنها، برنامه‌های روژنا، چراغ راه، روایت راوی، راه روشن، شوکیانه، راه و رسم ژیان در رادیو ۳۰ تا ۱۰۰ درصد محتوای برنامه‌های خود را به کنگره اختصاص داده‌اند و همچنین روسای کمیته‌های مختلف نیز با حضور در صدا و سیما اقدامات خود در حوزه کنگره را تشریح می‌کنند و در واحد خبر نیز سناریوهایی برای تولید گزارش به منظور پخش در شبکه‌های سراسری در دست تولید است.

وی با بیان اینکه مهمترین هدف کنگره، ماندگاری درازمدت دستآوردهای این رویداد حماسی در اذهان مردم به ویژه نسل‌های بعد از جنگ است، اضافه کرد: خلق آثار هنری و رسانه‌ای در ماندگاری هرچه بیشتر این کنگره تاثیرگذار خواهد بود که در این زمینه اغلب دست اندرکاران اجلاسیه‌ها برای برگزاری هرچه باشکوه‌تر این مراسم‌ها از کارشناسان و ایده‌پردازان صدا و سیما بهره‌گیری می‌کنند.

وی تاکید کرد: جا دارد به مناسبت این رویداد بزرگ ملی پروژه ۴۲۵ را رونمایی کنیم (اشاره به طول مرز مشترک ایران و عراق) و برنامه‌هایی را در ساختارهای گوناگون از مستند و تله فیلم تا داستانی و نماهنگ و انیمیشن به تدوین برنامه‌های کوتاه، میان و بلندمدت با تزریق اعتبارات مناسب و حمایت‌های مالی و معنوی از سوی مسوولان ارشد ملی و استانی بپردازیم تا در طول سال شاهد تولید چندین برنامه فاخر برای مخاطبان در نقاط مختلف کشور باشیم.

نکته پایانی:

کنگره ملی سه هزار شهید استان ایلام بعد از چندین سال کش و قوس طبق زمان‌بندی های انجام گرفته در هفته نخست آذرماه در قالب پنج اجلاسیه برگزار می‌شود.

پیش از این قرار بود این کنگره در بهار سال ۹۹ اجرا شود که به علت شیوع ویروس کرونا به تعویق افتاد و در نهایت با بررسی‌ها و برگزاری جلسات هماهنگی و هم‌اندیشی مقرر شد آذرماه امسال این کنگره به مرحله اجرا برسد.

در راستای کنگره و برای تعمیق بخشی این حرکت ارزشمند فرهنگی و معنوی اجرای ۴۳ خدمت عام‌المنفعه به اسم شهدا تعریف شد که احداث منازل محرومان در مناطق روستایی و دور افتاده، خدمات درمانی و بهداشتی در حاشیه شهرها و نقاط محروم، آزادسازی زندانیان مالی، تامین جهیزیه، اهدای تبلت دانش آموزی، تجهیز شبکه‌های آبیاری کشاورزی، کاشت نهال و موارد دیگر از خدمات تعریف شده کنگره است که انجام شده یا در حال انجام است.

مقرر شده است که تمامی افتتاح یا کلنگ زنی‌های پروژه‌های مختلف عمرانی، برگزاری مسابقات ورزشی، جشنواره‌ها و یادواره‌ها مزین به نام شهدا و کنگره سه هزار شهید باشد.

امید است برگزاری کنگره ملی سه هزار شهید استان ایلام فتح بابی برای پایان دادن به مهجوریت جبهه میانی و دوران دفاع مقدس در این استان باشد و نگاه‌های هنرمندان و برنامه‌سازان به سمت سوژه‌های ناب استان ایلام جلب شود و مردم این استان نیز شاهد خلق آثار هنری متمایزی در خصوص دفاع مقدس و جنگ تحمیلی در این منطقه توسط هنرمندان شاخص و مطرح کشور باشند.

Print Friendly, PDF & Email
امتیاز:
اشتراک گذاری:
برچسب ها :
مطالب مرتبط
دیدگاه شما

Time limit is exhausted. Please reload CAPTCHA.