کدخبر : 14198
دوشنبه 11 اکتبر 2021 - 9:04
فاقددیدگاه

صدا و سیما؛‌ برنامه­‌های کُردی و سیاست مخاطب گریزی

صدا و سیما رسانه­‌ی ملّی و مردمی بی­‌گمان یكی از پر مخاطب­ترین و مؤثرترین رسانه‌ها محسوب می شود. پس از راه اندازی شبكه­‌ی استانی و عنایت به زبان و فرهنگ کردی ایلام استقبال مردم به هویت و فرهنگ خودی به عنوان پادزهری علیه تهاجم فرهنگی دو چندان شد اما متأسفانه این روند با افت كیفیتی و محتوایی برنامه­های كردی در صدا و سیما بر کام نخبگان و حتی مردم تلخ شد.

پایگاه خبری جامک: کامران محمدرحیمی /نویسنده و پژوهشگر

به طور اختصار و طبقه­‌بندی شده می­توان برنامه­‌های محلّی صدا و سیما را در دو بخش مورد نقد و بررسی قرار داد:

۱- ازحیث زبان و کاربرد آن؛

برهمگان روشن است که زبان عامل ارتباط، محمل اندیشه، حدیث نفس و تولیدات هنری است، و این توانش وجه تمایز انسان از سایر موجودات است. زبان در واقع صورت ملموس و ظاهری و در یک کلام DNA یک فرهنگ محسوب می­ شود . بنابراین هرگونه کم توجهی یا بی توجهی بدان عواقب بسیار نامطلوب در انعکاس یک فرهنگ ( آن هم فرهنگ و تمدنی به قدمت استان ایلام ) در پی خواهد داشت .

اکثر برنامه­‌های محلّی که در دوران اخیر ساخته شد چه از لحاظ زبانی، چه از لحاظ ساختار، نحو، جمله­‌بندی و انتخاب واژگان اصیل عموماً یا گرته برداری ناقص از زبان رسمی بوده یا به طور کلی از اصالت و خصایص زبانی زبان کردی به دور بوده است.

بنابراین لازم است که دست اندرکاران صدا و سیما با دعوت از ادبا، زبان دانان، زبان شناسان و همچنین گروه ویراستاران زبده، در تقویت، اعتلا، ارتقا و پیرایش و پالایش زبان محلّی گام اساسی بردارند. بنابر اطلاعات موثق برخی از گویندگان و حتی برنامه­‌نویسان محلّی، از ادب و فرهنگ کردی و حتی رسم­‌الخط کُردی بی اطلاع هستند . آیا امکان دارد با این همه کمبود، برنامه ­ای برای مردمی با این قدمت و اصالت ساخت؟

بر همگان واضح و مبرهن است هر زبانی دارای گونه­‌های متعدد است که توسط اقشار مختلف جامعه با پایگاه اجتماعی متنوع تکلم می ­شود به عنوان نمونه گونه زبانی فرهنگیان و دانشگاهیان با گونه زبانی بازاریان و… متفاوت و قابل تشخیص است. اما متاسفانه برنامه نویسان صدا و سیما عموما از گونه زبانی قشرهای خاصی از جامعه استفاده می­ کنند که عموما با طنز و هزل و نوعی کم ­سوادی و ایلیاتی همراه است که در بلند مدت پرستیژ زبانی را مخاطره می­ اندازد به عبارت دیگر نسل جدید که برای اولین بار به دیدن و شنیدن این برنامه­‌ها می­ پردازند تصور کوچه و بازاری از زبان و فرهنگ خود را متصور می­ شوند!؟ در صورتی که با برنامه­‌های متناسب و امروزی باید از سایر گونه­‌های زبان نظیر گونه عقلانی، دینی، فلسفی، علمی و… نیز استفاده شود.

بنابر اذعان اکثر محققین و دانشمندان طراز اول ایران، زبان کردی از حیث گویشور و غنای ادبی بعد از فارسی دومین مقام در بین زبان­ های ایرانی را داراست و باز بر اساس نوشته و گفته­‌ی این بزرگان هرگونه خدمت و تقویت زبان­های ایرانی نهایتاً منتج به تقویت و اعتلای زبان رسمی می­ شود .

در واقع مسئولین صدا و سیما می ­توانند با برگزاری کلاس­ های با محتوای فرهنگ و ادبیات محلّی در تقویت کیفی و حتی کمّی برنامه ­های محلّی گام اساسی بردارند و نهایتاً پادزهری در برابر تهاجم فرهنگی همه جانبه و همه روزه ­ی غربی بخصوص شبکه­‌های منحط ماهوره­ای بشوند.

۲- موضوع و محتوای برنامه­‌ها ؛

اکثر برنامه­‌های محلّی صدا و سیمای ایلام حول و حوش زندگی عشایری، دامداری، فرهنگ چادرنشینی، زندگی روستایی و کشاورزی و بازدید از مناطق توریستی متمرکز شده است .

این در حالی است که امروزه عموماً اکثر جامعه­‌ی استان و حتی کشور زندگی شهری و صنعتی و حتی مدرنی دارند. این خصیصه استفاده از زندگی شهری و مظاهر مدرنیته نظیر موبایل، خودرو، اینترنت، روزنامه حتی در دورترین روستاها به عینه مشاهده می شود. از سوی دیگر به برکات تأسیس دانشگاه­ها و دانشکده­ ها در استان امروزه شاهد حضور قشر عظیمی از تحصیلکردگان در جامعه می باشیم که در قرن ۲۱ نیازمند خوراک و داده­‌های امروزی هستند . صدا و سیما به همان اندازه به فرهنگ عشایری نزدیک می شود می بایست، خوراک فکری و فرهنگی نیمه­‌ی دیگر جامعه را فراهم کند . چون اگر ایـن تـوازن ایجـاد نشود در نهایـت قشـر عظیمی از جامعه از رسانه­‌های ملّی رویگردان می­شوند.

فولکلورزدگی برخی از تهیه کنندگان بر پخش و بازتولید موسیقی قدیمی و کم کاربرد نظیر هوره و موره و… که عموما علایق افراد مسن جامعه می­ باشد سیاست مخاطب­‌گریزی و نهایتا مخاطب ستیزی را بخصوص در نسل جوان را در پی داشته است.

واقعاً ساخت برنامه­‌هایی با درونمایه­‌های عینی و ملموس نظیر مانند مشاهیر ایلام، جلسات نقد و بررسی شعر معاصر و نو، مباحث روانشناسی، زبان­شناسی و تاریخی گفتگو با نخبگان و ساخت برنامه­‌های مصائب و مشکلات امروزی به زبان محلّی در جهت ارتقای فرهنگ عمومی و شهری وساخت و پخش موسیقی مدرن و سمفونیک کردی … از الزامات و دستورالعمل ­های ویژه­‌ی دست اندرکاران صدا و سیما می بایست باشد .

در پایان هیچ کس منکر برنامه­‌های جذّاب و پرزحمت دست اندرکاران صدا و سیما نیست و مردم، روزنامه­‌نگاران، ادبا و محققان همچنان معتقد به تداوم این برنامه ­ها هستند . این قلم و بسیاری از نخبگان ضمن تایید و ساخت برنامه­‌های محلّی، همچنان در انتظار ارتقا سطح کیفی و ارتقا برنامه­‌ها و از همه مهم تر ساخت برنامه­‌های امروزی برای مخاطبان امروزی می باشند .

Print Friendly, PDF & Email
امتیاز:
اشتراک گذاری:
برچسب ها :
مطالب مرتبط
دیدگاه شما

Time limit is exhausted. Please reload CAPTCHA.