کدخبر : 13978
یکشنبه 12 سپتامبر 2021 - 8:54
فاقددیدگاه

تامین آب ۵۳ هزار هکتار از اراضی کشاورزی «دشت عباس» ایلام در ابهام

کشاورزان دشت عباس واقع در شهرستان دهلران به عنوان قطب کشاورزی ایلام تابستان امسال را بدون کشت سپری کردند، حالا تامین آب ۵۳ هزار هکتار از اراضی کشاورزی برای پاییز نیز در ابهام قرار گرفته است.

بازار؛ گروه استان ها: روستاهای شهرستان دهلران به خصوص در بخش دشت عباس در سال های گذشته از بی آبی در حال خالی شدن از سکنه بودند، با اجرای طرح آبرسانی به ۵۳ هزار هکتار از اراضی شهرستان دهلران موجی از امید در دل کشاورزان شهرستان زنده شد.

بر همین اساس برای احداث کانال های انتقال آب از عقبه سد کرخه به اراضی خشک شهرستان دهلران، ۵۰ میلیون یورو اعتبارات ارزی و سه هزار میلیارد ریال اعتبارات ریالی هزینه شده است.

کانال های اصلی و فرعی آبیاری در دشت های عباس، فکه و عین خشک واقع در شهرستان دهلران به پشتوانه این حجم عظیم از آب در پشت سد کرخه احداث شده است.

حالا امسال خشکسالی باعث شده وضعیت آب در بخش کشاورزی در شهرستان دهلران بحرانی باشد و هم اکنون کانال های آبرسانی به ۵۳ هزار هکتار از اراضی دشت عباس دهلران به عنوان قطب کشاورزی استان خشک باشد و کشاورزان بیکار شوند.

کاهش تولیدات کشاورزی ایلام
رئیس سازمان جهاد کشاورزی ایلام در گفتگو با خبرنگار بازار اظهار کرد: اراضی آبخور سد کرخه در شهرستان دهلران حدود ۵۳ هزار هکتار است، به دلیل کاهش منابع آبی نزدیک به ۹۰ تا ۱۰۰ هزار تن تولیدات کشاورزی استان در تابستان امسال کاهش یافته است.

 از یک میلیون تن تولید سالانه محصولات مختلف در استان ایلام ۵۰ درصد مربوط به شهرستان دهلران است، مشکل تامین آب اراضی کشاورزی منطقه دشت عباس دهلران نیازمند پیگیری جدی در سطح ملی است

محمدعلی اقدسی افزود: در پی انجام نشدن کشت تابستانه که کشت دوم در دشت عباس محسوب می‌شود، سطح تولید پایین آمد و امیدواریم مشکلات کشاورزان برای پاییز امسال حل شود.

تامین آب ۵۳ هزار هکتار از اراضی کشاورزی «دشت عباس» ایلام در ابهام

وی با اشاره به از یک میلیون تن تولید سالانه محصولات مختلف در استان ایلام ۵۰ درصد مربوط به شهرستان دهلران است، افزود: مشکل تامین آب اراضی کشاورزی منطقه دشت عباس دهلران نیازمند پیگیری جدی در سطح ملی است.

بازدید اعضای کمیسیون کشاورزی مجلس از منطقه دشت عباس
روز گذشته به همین منظور رئیس و اعضای کمیسیون کشاورزی مجلس شورای اسلامی برای رفع مشکلات تامین آب موردنیاز کشت پاییزه از منطقه دشت عباس، تونل و حوزه آبریز سد کرخه بازدید میدانی کردند.

امیدواریم با رایزنی و دیدار با وزرای نیرو و کشاورزی مشکل تامین آب ۵۳ هزار هکتار از اراضی کشاورزی دشت عباس در هفته آینده برطرف شود

رئیس کمیسیون کشاورزی مجلس در این بازدید اظهار داشت: مصوبات این جلسه را به صورت ویژه در کمیسیون دنبال می کنیم، تمام تلاش ما تامین فوری آب برای اراضی منطقه است، همچنین هفته آینده پس از دیدار کمیسیون با وزرای جهاد کشاورزی و نیرو، خروجی آن به اطلاع کشاورزان عزیز منطقه خواهد رسید.

محمد جواد عسگری اضافه کرد: مقرر شده با توجه به همت والایی که مردم و کشاورزان داشتند، حتماً در حوزه بحث مربوط به اختصاص میزان آب برای ۵۳ هزار هکتار از اراضی که قابل کشت و شرایط کاملاً محیا است، برنامه ریزی شود.

تامین آب ۵۳ هزار هکتار از اراضی کشاورزی «دشت عباس» ایلام در ابهام

وی ضمن قدردانی از صبوری و قانونمندی کشاورزان این منطقه ابراز امیدواری کرد: با رایزنی و دیدار با وزرای نیرو و کشاورزی مشکل تامین آب ۵۳ هزار هکتار از اراضی کشاورزی دشت عباس در هفته آینده برطرف شود.

مردم از کشت تابستانه محروم شدند
نماینده مردم دهلران در مجلس نیز در گفتگو با خبرنگار بازار اظهار کرد: مردم منطقه دشت عباس دهلرام امسال از کشت تابستانه محروم شدند.

بهزاد علیزاده افزود: بنا بر این بود که آب موردنیاز برای کشت پاییزه کشاورزی منطقه تامین شود، به همین منظور پیگیری هایی در سطح ملی صورت گرفته است.

وی با اشاره به بازدید اعضای کمیسیون کشاورزی مجلس از منطقه دشت عباس، افزود: در راستای این پیگیری های ملی این سفر انجام شد و امیدواریم منجر به نتیجه شود چراکه حوزه آبریز سد کرخانه از استان ایلام عبور می کند اما متاسفانه مردم استان در مدیریت آن هیچ سهمی ندارد.

عدم تامین اعتبار طرح های بخش آب دهلران
مدیرعامل آب منطقه ای استان ایلام نیز در همین رابطه اظهار کرد: طرح شبکه های آبیاری دشت های، عباس عین خوش و فکه بخشی از طرح ۵۵۰ هزارهکتاری ایلام خوزستان است که با دستور رهبر معظم انقلاب اجرایی شد و هم اکنون در دست بهره برداری است.

برای زیرکشت بردن ۵۰ هزار هکتار از اراضی آبخور سد کرخه بیش از ۱۵۰ میلیون مترمکعب آب از عقبه این سد نیاز است که در صورت موافقت شورای کمیسیون کشاورزی و آب منطقه ای و تخصیص این آب به کشاورزان دهلرانی می توان شاهد رونق کشاورزی در منطقه بود

علی پوراحمد افزود: این شبکه آبیاری مهم حدود ۶۰ درصد از شبکه های مدرن آبیاری و زهکشی مدرن سطح استان را شامل می شود و در صورت عدم تامین آب عمده تولیدات کشاورزی در سال زراعی آتی از دست خواهد رفت.

تامین آب ۵۳ هزار هکتار از اراضی کشاورزی «دشت عباس» ایلام در ابهام

مدیرعامل شرکت آب منطقه ای ایلام در ادامه بر طرح های مهم اجرا شده و در دست اجرای بخش آب در حوزه شهرستان دهلران اشاره کرد و گفت: عملیات اجرایی سد مخزنی میمه و سامانه گرمسیری به دلیل عدم تامین اعتبار از روند مطلوبی برخوردار نیستند که لازم است هرچه سریعتر این مهم انجام شود.

برای زیرکشت بردن ۵۰ هزار هکتار از اراضی آبخور سد کرخه بیش از ۱۵۰ میلیون مترمکعب آب از عقبه این سد نیاز است که در صورت موافقت شورای کمیسیون کشاورزی و آب منطقه ای و تخصیص این آب به کشاورزان دهلرانی می توان شاهد رونق کشاورزی در منطقه خواهد بود.

اصلاح الگوی کشت، مصرف بهینه از منابع آب و مدیریت مصرف می‌تواند علاوه بر پایداری تولیدات کشاورزی به کاهش مشکلات ناشی از کم آبی نیز کمک کند.

Print Friendly, PDF & Email
امتیاز:
اشتراک گذاری:
برچسب ها :
مطالب مرتبط
دیدگاه شما

Time limit is exhausted. Please reload CAPTCHA.