کدخبر : 13678
سه‌شنبه 3 آگوست 2021 - 9:44
فاقددیدگاه

«گرما» فرصتی ویژه برای توسعه پنل های خورشیدی در دهلران

شهرستان دهلران در استان ایلام یکی از گرم‌ترین مناطق کشور است، گرمای هوا باعث شده شرایط توسعه‌ پنل‌های خورشیدی در این شهرستان فراهم شود.

شهرستان دهلران در جنوب استان یکی از گرم‌ترین شهرهای کشور محسوب می‌شود، در همین تابستان سال جاری چندین روز دمای هوا در این شهرستان از ۵۰ درجه هم عبور کرده است.

در کنار مضرات گرما در بحث مصرف برق، مشکلات گرمازدگی، تعطیلی کسب و کارها و دیگر مشکلات، اما همین گرما ظرفیت بزرگی را برای توسعه پنل‌های خورشیدی در این شهرستان به وجود آورده است.

این شهرستان در حوزه میزان تابش خورشید از جمله مناطقی به شمار می‌رود که به دلیل شرایط اقلیمی مناسب و انرژی خورشیدی فراوان امکان استفاده از انرژی‌های تجدیدپذیر در آن فراهم است.

هرچند این شهرستان جزو گرم‌ترین مناطق کشور بوده اما بازهم قطعی برق در این شهرستان رخ داد و می‌توان با توسعه پنل‌های خورشیدی برای سال‌های بعد بخشی از مشکلات مردم در زمینه قطعی برق را کاهش داده شود.

افزایش ۳۰ درصدی مصرف برق در دهلران
مدیر شرکت توزیع برق دهلران در گفتگو با خبرنگار بازار اظهار داشت: در چهار ماهه امسال میزان مصرف برق در شهرستان دهلران نسبت به مدت مشابه سال قبل ۳۰ درصد افزایش داشته است.

امید محمدبیگی افزود: برای ایجاد پنل‌های خورشیدی تا سقف ۲۰۰ کیلووات، مشترکین نیاز به مراجعه به سایت‌های کشوری ندارند و فقط در شهرستان دهلران کار آنها انجام خواهد شد.

«گرما» فرصتی ویژه برای توسعه پنل های خورشیدی در دهلران

وی تصریح کرد: برای ایجاد پنل‌های خورشیدی بالاتر از این میزان نیاز است که به مشترکین به سایت انرژی‌های نو مراجعه و مجوز اولیه را اخذ و بعد از آن به شرکت توزیع نیروی برق شهرستان مراجعه کنند.

دوره‌های آموزشی نصب پنل‌های خورشیدی در شهرستان
رئیس مرکز آموزش فنی و حرفه‌ای دهلران در گفتگو با خبرنگار بازار اظهار داشت: از اول تیرماه امسال شاید بیشتر از ۱۰ روز دهلران گرم‌ترین شهر کشور بوده است.

مجتبی عنبری بیان کرد: گرمای شدید هوا و افزایش مصرف برق این روزها باعث ایجاد فاصله بین تولید و مصرف انرژی با تقاضا شده است.

وی افزود: با خرید ۲ میلیارد ریال تجهیزات آموزشی در حوزه صفحات خورشیدی در قالب اعتبارات ملی، کارگاه آموزش نصب صفحات خورشیدی تجهیز و راه اندازی شده است.

«گرما» فرصتی ویژه برای توسعه پنل های خورشیدی در دهلران

عنبری عنوان کرد: اولین دوره آموزشی این کارگاه در مهرماه سال جاری به صورت رایگان در سطح شهرستان برگزار خواهد شد.

تاسیس کارگاه انرژی خورشیدی در شهرستان دهلران
مدیر کل آموزش فنی و حرفه‌ای ایلام در گفتگو با خبرنگار بازار اظهار داشت: در راستای بحث تقاضا محوری، اداره کل آموزش فنی و حرفه‌ای با توجه به آموزش‌هایی که نیاز بازار کار امروز جامعه را مرتفع می‌کند، مبادرت به تاسیس کارگاه انرژی خورشیدی در شهرستان دهلران کرده است.

علی رشیدی افزود: با توجه به اینکه در استان ایلام بیش از ۲۵۰ روز آفتابی وجود دارد، پتانسیل بسیار خوبی به خصوص در استان ایلام برای توسعه پنل‌های خورشیدی است.

وی گفت: فنی و حرفه‌ای استان به این مهم ورود کرده و کارآموزان علاوه بر اینکه مهارت کار کردن با پنل ها را آموزش می‌بینند، مشوق‌هایی برای ترویج فرهنگ استفاده از پنل‌های خورشیدی نیز خواهند شد.

ی عنوان کرد: فنی و حرفه‌ای استان مانند دیگر آموزش‌ها، افرادی که در این حرفه آموزش ببیند و در انتها موفق به اخذ گواهینامه در این حرفه شوند را مورد حمایت قرار می‌دهد.

«گرما» فرصتی ویژه برای توسعه پنل های خورشیدی در دهلران

مدیر کل آموزش فنی و حرفه‌ای ایلام عنوان کرد: این افراد برای اخذ تسهیلات بانکی معرفی می‌شوند که هم می‌توانند کارگاه نصب پنل‌های خورشیدی احداث و یا برای خانواده‌های خود از این پنل ها استفاده کنند.

توسعه استفاده از انرژی‌های پاک و تجدیدپذیر در استان
رشیدی افزود: هدف فنی و حرفه ای استان از ایجاد این کارگاه‌های آموزشی توانمندسازی جوانان منطقه برای روی آوری به این حوزه است.

مدیر کل آموزش فنی و حرفه‌ای ایلام اضافه کرد: با توجه به اینکه منابع انرژی برق در کشور با استفاده از شیوه‌های بسیار پرهزینه به دست می‌آید و بحث تولید و مصرف باهم همخوانی لازم را ندارد امیدوار هستیم که به سمت و سویی برویم که بیشتر از این انرژی‌های پاک و تجدیدپذیر استفاده کنیم.

رشیدی اظهار داشت: هر چند که برای شروع آموزش و توسعه فعالیت‌های نصب پنل‌های خورشیدی هزینه‌ها بالاست اما در دراز مدت سرمایه گذاری است که قطعاً مقرون به صرفه اقتصادی هم خواهد بود.

توسعه پنل های خورشیدی در بین عشایر ایلام
مدیرکل امور عشایری استان ایلام نیز در گفت و گو با خبرنگار بازار اظهار کرد: یکی از مهمترین اولویت های امور عشایری استان برای رفع مشکل بی برقی، استقرار پنل های ثابت خورشیدی است.

فرشاد یاسمی با اشاره به توزیع پنل های خورشیدی در بین عشایر استان، افزود: این اقدام باعث رضایت مندی عشایر استان روبرو شده است.

وی عنوان کرد: پنل های خورشیدی قابل حمل هستند و خیلی از مشکلات عشایر را حل می کنند.

استفاده از انرژی های خورشیدی یا تجدیدپذیر جایگزین مناسبی برای سوخت های فسیلی است. با توجه به میانگین تابش ۱۰ ساعت آفتاب در روز و ۲۵۰ روز آفتابی در سال زمینه مناسبی برای تولید برق از طریق پنل های خورشیدی در دهلران فراهم کرده است.

 با توجه به اینکه حوزه جنوب استان ایلام در بیشتر روزهای سال  آفتاب گیر است استفاده از پنل های خورشیدی برای خانواده ها علاوه بر تولید برق خانگی می تواند برای آنها در آمدزا نیز باشد.

Print Friendly, PDF & Email
امتیاز:
اشتراک گذاری:
برچسب ها :
مطالب مرتبط
دیدگاه شما

Time limit is exhausted. Please reload CAPTCHA.