کدخبر : 13508
دوشنبه 12 جولای 2021 - 9:22
فاقددیدگاه
رئیس کانون وکلای دادگستری استان ایلام :

وکیل اگر مستقل نباشد نمی‌تواند از حقوق ملت دفاع کند

نشست هم‌اندیشی هیئت مدیره کانون وکلای دادگستری ایلام با دکتر سارا فلاحی نماینده مردم ایلام در مجلس شورای اسلامی در محل کانون وکلا برگزار شد.

به گزارش جامک به نقل از روابط عمومی کانون وکلای دادگستری استان ایلام، حجت‌اله محمدی رئیس کانون وکلا با اشاره به تاریخ کهن نهاد وکالت در کشور خاطر نشان کرد: اخیراً هجمه‌هایی علیه کانون‌های وکلا از طرق گوناگون و با کیفیت‌های مختلف وارد می‌شود که حقیقتاً دل همکاران شریف ما را به درد آورده است.

محمدی با تأکید بر ماهیت خدمت‌محور وکالت بیان کرد: یکی از مهم‌ترین مسائلی که ما با آن درگیر هستیم، بحث کسب و کار تلقی کردن این حرفه شریف است، ما به شدت معترض این وضعیت هستیم. ماهیت وکالت به هیچ وجه منطبق با کسب و کار نیست، کسب و کار یک مبحث اقتصادی و مبتنی بر منفعت است، در حالی که ماهیت وکالت ارائه خدمات حقوقی در راستای احقاق حقوق مردم است، مانند پزشکان و خیلی از اصناف خدمت‌رسان دیگری که خدماتی را ارائه می دهند و هدف اولیه آنها سود و منفعت مالی نیست اگرچه در قبال خدمتی که انجام می‌دهند مزایا و دستمزدی را دریافت می‌کنند.

رئیس کانون وکلای دادگستری استان ایلام در ادامه افزود: یک چهارم پروانه‌های وکالت وکلای استان ایلام به دلیل کمبود کار تودیع می‌شود.
وی با تأکید بر اینکه کار کانون‌های وکلا اشتغال‌زایی نیست بیان کرد: ما حوزه کاریابی نیستیم، کانون وکلا یک نهاد مدنی است که وظیفه دفاع از حقوق مردم را بر عهده دارد و مبحث ایجاد اشتغال و کارآفرینی به کانون‌های وکلا ارتباطی پیدا نمی‌کند.

محمدی در ادامه با اشاره به وصول طرح اصلاح پاره‌ای از قوانین وکالت به هیئت رئیسه مجلس افزود: این طرح، ریشه‌ی استقلال وکالت را خواهد زد. اگر این طرح تصویب شود عملاً نه از تاک نشان می‌ماند و نه از تاک نشان.

وی همچنین گفت: رئیس پیشین قوه قضاییه در واپسین روزهای ریاست خود آیین‌نامه‌ای را در راستای لایحه استقلال کانون وکلا مصوب کرد که هشتاد درصد این لایحه نوآورانه و خوب است اما متأسفانه بیست درصد آن نهاد وکالت را از لحاظ استقلال ذاتی به صورت کامل زیر سؤال می‌برد.

🔹در ادامه‌ی جلسه، «سارا فلاحی» نماینده مردم ایلام در مجلس شورای اسلامی ضمن ابراز خرسندی از حضور در جمع هیئت مدیره کانون وکلای ایلام خاطرنشان کرد: ما و شما هر دو به شکلی همکار هستیم و هر دو وکالت مردم را بر عهده داریم، همینطور هر دو هویت دانشگاهی داریم و این هویت دانشگاهی برترین هویتی است که افراد می‌توانند از آن برخوردار باشند.

عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس گفت: در مجلس باید تلاش کنیم مسائل را درست رصد کنیم و روی علت‌ها کار کنیم. ما باید از گروه‌های هدف و گروه‌های نخبگی در جامعه حفاظت کنیم نه آن که دیواری کوتاه‌تر از آن‌ها پیدا نکنیم و از آن‌ها کم کنیم و بخواهیم به دیگران اضافه کنیم. فساد بزرگ این است که شما گروه‌های نخبگی را از حیز انتفاع ساقط کنید، استقلال و هویت را از آنها بگیرید، ترس در تصمیم‌گیری را در وجودشان تزریق کنید و آنها دیگر نتوانند شجاعانه عمل بکنند.

نماینده مجلس شواری اسلامی در جمع هیئت مدیره کانون وکلای دادگستری ایلام با اشاره به حساسیت شغل وکالت خاطرنشان کرد: خودانتظامی و استقلال شما اهمیت دارد و اگر دست و زبانتان بلرزد عادلانه عمل نمی‌کنید، بنابراین باید این فضای ترس و واهمه و شجاعانه عمل نکردن را از وکلا بگیریم، قطعاً مجلس می‌تواند در این موارد کمک کند.

عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس در ادامه افزود: ما وقتی بجای پیدا کردن علت‌ها، نگاهمان معطوف معلول‌هاست و همچنین بجای اینکه نگاهمان به اصلاحِ کل ساختار باشد، تنها به گوشه‌ای از ساختار توجه می‌کنیم این باعث می‌شود ساختار فرو بریزد.

نماینده مردم ایلام در مجلس شورای اسلامی در پایان گفت: بنابراین چون جامعه‌ی هدف شما کل مردم است و شغل وکالت از حساسیت خاصی برخوردار است ما هم با حساسیت دو طرح مورد نظر شما در مجلس را مورد بررسی قرار می‌دهیم ان‌شاءالله این فضایی که استقلال و هویت شما را نشانه گرفته است تغییر کند.

Print Friendly, PDF & Email
امتیاز:
اشتراک گذاری:
برچسب ها :
مطالب مرتبط
دیدگاه شما

Time limit is exhausted. Please reload CAPTCHA.