کدخبر : 13213
چهارشنبه 9 ژوئن 2021 - 8:36
فاقددیدگاه

تعدیل کارگران ۲۰ ساله و استخدام غیر بومی‌ها در سایت نفتی آذر/ زخم بومی‌ها تازه می‌شود

حذف کارگران بومی با سابقه 20 سال خدمت از سایت نفتی آذر و به کارگیری نیروهای غیربومی از سایر شهرستان‌ها و استان‌ها به بزرگترین چالش کنونی مردم ایلام تبدیل شده است.

خبرگزاری فارس؛ قصه پر درد نیروهای بومی و تحصیلکرده شرکت نفتی آذر در مهران و به کارگیری نیروهای غیر بومی این روزها بزرگترین تبعیضی است که در صورت عدم پیگیری مسوولین می‌تواند مشکلات به مراتب عدیده‌ای را در استان به وجود بیاورد.

بی‌توجهی شرکت‌های نفتی استان ایلام به استفاده از نیروهای بومی همچنان ادامه دارد به طوری که این شرکت‌ها برای به کارگیری  یک مدیر متخصص از ظرفیت نیروی غیر بومی استفاده می‌کنند و حال این روزها شرکت نفتی آذر به رد نیروهای با سابقه و با تخصص بومی و به کارگیری نیروهای غیر بومی اقدام کرده است، اقدامی که تبعیض و بی‌عدالتی ریشه اصلی آن است و مسوولین امر باید هر چه زودتر به این موضوع ورود کنند.

بحث اشتغال امروزه یکی از مهمترین مسائل روز کشور است که هر روز وضع به گونه‌ای پیش می‌رود که بیکاری در جامعه زیادتر شده و اندک شغل‌های موجود هم از بین می‌روند یا اینکه نیروهایی بومی چندین سال با سابقه بالا در شرکت‌ها کار می‌کنند و حاصل زحمتشان رد آنها در پروژه‌ها بوده است؟حال باید گفت چرا نیروهای غیر بومی و بی‌تخصص که فقط ۸ ماه آمده‌اند رد نمی‌شوند؟ چرا باید نیروهای بومی استان به راحتی و بدون هیچ دلیلی در پروژه‌های عظیم رد شوند؟

استان ایلام یکی از استان‌هایی است که در بحث بیکاری پیشینه تاریخی دارد چرا که همواره جزو استان‌های رده اول کشور به لحاظ بیکاری محسوب شده به طوری که جمعیت ۵۵۰ هزار نفری استان  با نرخ ۳۰ درصدی بیکاری موضوعی قابل تامل است.

در استانی که امروز ۷ درصد ذخایر نفت و ۱۱ درصد ذخایر گاز کشور را دارا است و هم اکنون پروژه‌های مهم و بزرگ نفتی در این استان مشغول به فعالیت هستند؛ سهم مردم استان در اشتغال و استفاده در بخش‌های مختلف دیگر شاید یک درصد هم نباشد.

یکی از بدترین اتفاقات برای استان محرومی مثل ایلام این است که به رغم همه محرومیت‌ها و کمبودها، از اشتغال جوانان استان در پروژه‌های مختلف خبری نیست و استفاده حداقلی برای آنها ندارد.

در گذشته پروژه‌های سدسازی استان ایلام همواره مقر اصلی نیروهای غیر بومی بود و حالا شرکت‌های نفتی در جذب نیروهای غیر بومی از دیگر بخش‌ها سبقت گرفته و کار به جایی رسیده که حتی مسوول فنی هم غیر بومی است.

پروژه‌های مختلف نفت و گاز مثل میادین نفتی چشمه‌خوش دهلران، پتروشیمی ایلام، پالایشگاه گاز، میادین نفتی آذر و چنگوله و تنگه‌بیجار در استان ایلام فعال است که می‌توانند نقش مهمی در اشتغال نیروهای بومی داشته باشند اما هم اکنون فقط در چند پروژه نیروهای بومی بیشتر از غیر بومی هستند.

جذب نیروهای غیر بومی امروزه در مناطق نفت آذر و چنگوله که میادین نفتی مشترک هستند در شهرستان مهران باعث اعتراض‌های شدیدی از سوی مردم شده چراکه این پروژه از حداقل نیروهای بومی حتی برای کارهای خدماتی هم استفاده نمی‌کنند و اکثرا نیروی غیر بومی است.

سایت نفتی آذر از به کارگیری نیروهای بومی اکراه دارد!

یکی از کارکنان این شرکت در گفت‌وگو با فارس مطرح کرد: شرکت‌های مستقر در مناطق نفتی مهران بیشترین نیروهای خود را از استان‌های دیگر می آورند اما مسوولان هیچ توجهی به اشتغال جوانان ندارند.

وی افزود: مشخص نیست که چرا شرکت‌های نفتی از به کارگیری نیروهای بومی اکراه دارند و از نیروهای جوان و تحصیل‌کرده استان امتناع می‌ورزند.

این کارگر ادامه داد: جوانان جویای کار این استان راهی استان‌های دیگر می‌شوند، در حالی که در همین نزدیکی فرصت‌های شغلی که در قدم اول حق طبیعی آنهاست به واسطه عدم نظارت مناسب مسوولان بر اعمال نفوذ مدیران غیر بومی نفتی در اختیار افراد غیر بومی قرار می‌گیرد.

وی بیان کرد: استخدام نیروی غیر بومی در شرکت‌های نفتی منطقه اجحافی در حق مردم شهرستان مهران است بنده ۲۰ سال است در این شرکت مشغول کار هستم اما می‌گویند باید تعدیل صورت گیرد؟ حرف من این است چرا بازنشسته‌ای که ۷۰ سال سن دارد و غیر بومی است باید بماند و ما رد شویم.

چرا مسوولین از حق ما دفاع نمی‌کنند؟

یکی دیگر از شاغلین در پروژه میدان نفتی آذر واقع در شهرستان مهران نیز گفت: اینجا بی‌عدالتی نمایان است و هیچکس صدای ما را نمی‌شنود ما باید دردمان را به کجا بگوییم؟ چرا مسوولین امروز از حق ما دفاع نمی‌کنند؟ چرا باید امروز ما قربانی شویم؟

وی بیان کرد: بنده ۱۵ سال است در شرکت مهندسی و توسعه سروک آذر فعالیت می‌کنم و در اقدام اخیر با حکم عدم نیاز از سوی شرکت مواجه شده‌ایم.

این کارگر یادآور شد: این در حالی است بخش فراوانی از نیروهای حاضر غیر بومی با سوابق کاری کمتر و صرفا به واسطه‌ی روابط سببی و نسبی با مدیران مجموعه ماندگار شده‌اند.

۶۵ درصد نیروهای سایت نفتی آذر بومی هستند

اسلامی مدیر سایت  نفتی آذر نیز گفت: قطعا هر نیروی سهل انگار، کم کار و ناکارآمدی چه بومی و چه غیر بومی، نمی‌تواند انتظار داشته باشد که تا ابد سر کار بماند.

وی افزود: در حال حاضر شرکت سروک حدود ۶۵٪ نیروی بومی دارد و بر اساس یکی از شروط جذب نیروی بومی این شرکت، تامین محل اقامت به عهده خود فرد است و سایر خدمات هم برای همه چه بومی و چه غیر بومی یکسان است.

عدم پاسخگویی فرماندار مهران

این در حالی است خبرنگار فارس طی تماس تلفنی با فرماندار مهران در خصوص پیگیری مشکلات کارکنان میدان نفتی آذر با عدم پاسخگویی مواجه شد.

با این وجود شهروندان مهرانی، حذف جوانان این شهرستان مرزی از ظرفیت‌های اشتغالزایی ایجاد شده و به کارگیری نیروهای غیربومی از سایر شهرستان‌ها و استان‌ها را بزرگترین چالش کنونی مردم این منطقه مرز نشین دانسته که متأسفانه امروز با این پدیده بسیار شوم، طراوت و شادابی را از دل جوانان گرفته و به کارگیری نیروهای غیربومی بزرگترین اجحاف ممکن در حق مردم منطقه است.

امید است مسوولان استانی و شهرستانی که خود را درگیر مسایل سیاسی کرده‌اند فکری به حال جوانان بیکار منطقه کرده و در به کارگیری نیروهای بومی تلاش بیشتری از خود نشان دهند.

Print Friendly, PDF & Email
امتیاز:
اشتراک گذاری:
برچسب ها :
مطالب مرتبط
دیدگاه شما

Time limit is exhausted. Please reload CAPTCHA.