کدخبر : 13118
سه‌شنبه 1 ژوئن 2021 - 8:42
فاقددیدگاه

دستگیری سه حفار غیرمجاز آثار تاریخی در دهلران

مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی ایلام گفت: امروز در پی گزارش واصله مبنی بر حفاری غیرمجاز، بلافاصله نیروهای یگان حفاظت این اداره‌کل و نیروی انتظامی شهرستان دهلران به منطقه اعزام شده و سه حفار غیرمجاز آثار تاریخی دستگیر شدند.

به‌ گزارش جامک به نقل از روابط‌ عمومی اداره‌کل میراث‌ فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی ایلام، عبدالمالک شنبه‌زاده روز دوشنبه اظهار داشت: از این افراد آلات‌ و ادوات حفاری شامل موتوربرق، پیکور، بیل، کلنگ و طناب کشف و ضبط شد.

وی افزود: همچنین یک دستگاه خودرو توقیف و متخلفان برای سیر مراحل قانونی به مراجع قضایی تحویل داده شدند.

شنبه زاده یادآور شد: به استناد ماده ۵۶۲ قانون مجازات اسلامی هرگونه حفاری و کاوش به قصد به‌دست آوردن اموال تاریخی‌ فرهنگی ممنوع و مرتکب به حبس از ۶ ماه تا سه سال و ضبط اشیای مکشوفه به نفع وزارت میراث‌ فرهنگی، گردشگری و صنایع‌ دستی کشور و ضبط آلات‌ و ادوات حفاری به نفع دولت محکوم می‌شود.

وی ادامه داد: بهمن ماه سال گذشته نیز یک باند حفار غیرمجاز غیربومی قصد تخریب آثار تاریخی، فرهنگی را داشتند که با همکاری پایگاه حفاظتی میراث فرهنگی زرین آباد و سراب میمه دهلران توسط پلیس دستگیر شدند.

مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی ایلام اظهار داشت: با توجه به وجود آثار تاریخی فراوان در استان برای تشکیل انجمن‌های میراث‌ فرهنگی با هدف نظارت و مراقبت بیشتر از آثار تاریخی اقدام شده است.

استان ایلام یک هزار و ۵۰۰ اثر تاریخی، طبیعی و گردشگری دارد که ۷۷۴ اثر آن تاکنون در فهرست آثار ملی کشور به ثبت رسیده که از این تعداد ۷۳۷ اثر تاریخی، ۲۴ اثر معنوی، ۶ اثر طبیعی و هفت اثر نیز مکان رویداد دفاع مقدس است.

Print Friendly, PDF & Email
امتیاز:
اشتراک گذاری:
برچسب ها :
مطالب مرتبط
دیدگاه شما

Time limit is exhausted. Please reload CAPTCHA.