کدخبر : 12860
شنبه 8 می 2021 - 8:14
فاقددیدگاه
نماینده مردم ایلام در مجلس شورای اسلامی؛

خلأهای قانونی مناطق آزاد دربرنامه هفتم توسعه رفع می شود

نماینده مردم ایلام در مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه منطقه آزاد مهران همزمان با ریل‌گذاری برنامه‌ هفتم توسعه کشور تصویب شد، گفت: در این برنامه برخی از خلأ های قانونی در حوزه مناطق آزاد رفع خواهد شد.

علی اکبر بسطامی روز جمعه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا اظهار داشت: تصویب منطقه آزاد مهران یکی از مطالبات بحق مردم ایلام بود و استانداران قبلی و نمایندگان ادوار گذشته تلاش‌های بسیاری برای تصویب منطقه آزاد مهران کردند و پس از رایزنی های فراوان در نهایت به تصویب رسید.

وی افزود: بدلیل تکثر مناطق آزاد در کشور و پیگیری های مسوولان محلی و منطقه‌ای، زمان تصویب مناطق آزاد با تاخیر مواجه شد و این موضوع در چند جلسه هیات دولت به تصویب نرسید.

بسطامی ادامه داد: این موضوع چندین بار به مجلس آمد و مجلس اصلاحات لازم را انجام داد و پس از آن به شورای نگهبان ارجاع شد اما با بررسی‌های لازم توسط شورای نگهبان این مصوبه رد شد و چون مجلس بر تصویب آن اصرار داشت بار دیگر  به مجمع تشخیص مصلحت نظام ارجاع داده شد.

نماینده مردم ایلام در مجلس شورای اسلامی اظهار داشت: این مصوبه در دولت و مجلس تصویب شد اما با رد شورای نگهبان نهایتا با اصرار مجلس به مجمع تشخیص مصلحت نظام رسید و پس از مدت های زیادی با تلاش های استانی و کشوری تصویب شد.

بسطامی تصریح کرد: منطقه آزاد مهران اغلب شاخص‌های منطقه آزاد را دارد و در گذشته نیز بسیاری از مسوولان و استانداران سابق و نمایندگان و هم اکنون نیز هر سه نماینده استان تلاش کردند با رایزنی های فراوان اعضای مجمع تشخیص مصلحت نظام به خصوص دبیر مجمع با برگزاری جلسات فشرده به تصویب نهایی رسید.

وی تاکید کرد: شهرستان مهران در هشت سال درگیری با جنگ مرزدار کشور و استان بود و هرچند بسیاری از شاخص‌های توسعه یافتگی در آن دیده نمی شود اما با تصویب منطقه آزاد بارقه‌های امید در دل مردم در سطح استان ایجاد شد.

نماینده مجلس گفت: در قانون بودجه ۱۴۰۰ قوانین جدید در خصوص مناطق آزاد مربوط به صادرات و واردات، بحث گمرکات خودرو و شعاع مناطق آزاد پیش بینی شد که هم خودروها تردد داشته باشند و نیر بسیاری از مردم از آنها بهره مند شوند.

اقتصاد باید مردم سازی و  بومی سازی شود

نماینده مردم ایلام در مجلس شورای اسلامی اظهار داشت: اگرچه در بودجه ۱۴۰۰ بسیاری از مسائل دیده شده اما امیدواریم با عنایت مسوولان نظام و دولت به خصوص مجمع تشخیص مصلحت نظام بتوانیم در ازای مصوبه بزرگ منطقه آزاد مهران، بسیاری از مشکلات استان رفع شود.

بسطامی افزود: رسانه ها، خبرگزاری ها، فضای مجازی و کمپین هایی که برای مطالبات بحق مردم تشکیل شد و قرار گرفتن بسیاری از مسوولان تحت تاثیر این نگاه ها قابل قدردانی است و امیدواریم با هماهنگی و هم افزایی و نگاه قوای مقننه و قوه مجریه، اقتصاد مردمی سازی و بومی سازی شود.

وی تاکید کرد: در سالی که با تدبیر رهبر معظم انقلاب به نام سال تولید پشتیبانی ها و مانع زدایی نامگذاری شده است باید بتوانیم از قِبَل این مصوبه بزرگ بسیاری از مشکلات استان را حل کنیم و استانی که دارای بسیاری از مواهب خدادادی نفت، گاز، آب، خاک و اخیرا منطقه آزاد است نباید جزو استان‌های آخر توسعه یافته کشور باشد چرا که بیش از ۹۰ درصد نفت و گاز غرب کشور را دارا است که باید مدیریت شوند.

این نماینده مجلس ادامه داد: مرز مهران که امن‌ترین و نزدیکترین مرز به پایتخت کشور همسایه عراق است زیبنده نیست مردم تحت تاثیر فشار اقتصادی باشند چرا که منطقه آزاد مهران هم برای عراق و هم برای ایران اثرگذاری زیادی در حوزه‌های اقتصادی اجتماعی و فرهنگی دارد علاوه بر این باید برای هر کار اقتصادی پیوست فرهنگی نیز داشته باشیم.

بسطامی اضافه کرد: در این راستا نیز ما دارای تعاملات، پیوست ها و مناسبت های خوبی با کشور عراق هستیم و با تصویب این منطقه این تعامل و ارتباط دوسویه مبتنی بر دیپلماسی اقتصادی که یکی از راهکارهای اصلی  ما است، ادامه خواهد داشت.

وی تاکید کرد: با تصویب منطقه آزاد مهران مسوولان اجرایی استان باید بلافاصله ساز و کارهای لازم را فراهم کنند و مجمع نمایندگان استان نیز در کنار دولت برای کمک به مردم استان تلاش می کنیم و امیدواریم مشکلات اقتصادی موجود با این مصوبه حل شود و اثر آن را در سفره های مردم استان به خصوص مردم مهران شاهد باشیم.

نماینده مردم ایلام در مجلس شورای اسلامی تصریح کرد: مهران در سختی ها پیشقراول نظام، امام و ولایت بود و با این مصوبه اثرگذاری و میزان توجه نظام و مسوولان کشور در حوزه مردم به درستی ترجمان شود.

Print Friendly, PDF & Email
امتیاز:
اشتراک گذاری:
برچسب ها :
مطالب مرتبط
دیدگاه شما

Time limit is exhausted. Please reload CAPTCHA.