کدخبر : 12621
یکشنبه 11 آوریل 2021 - 7:55
فاقددیدگاه

شکوفایی اقتصادی ایلام با راه اندازی ان جی ال دهلران

استاندار ایلام گفت: راه اندازی ان جی ال دهلران با سرمایه گذاری ۱،۵ میلیون دلاری می‌تواند اقتصاد استان را شکوفا کند.

به گزارش جامک؛ محمد نوذری در دیدار مدیرعامل ان جی ال دهلران با اشاره به راه اندازی این طرح با سرمایه گذاری ۱،۵ میلیون دلاری اظهار داشت: راه اندازی این طرح به منظور جلوگیری از هدر رفت گاز‌های خروجی از چاه‌های نفت جنوب یک اولویت ویژه برای توسعه اقتصادی استان است. 

وی با بیان اینکه  توسعه طرح ان جی ال دهلران هم به اقتصاد ملی کمک می‌کند و هم منجر به رفع آلودگی محیط زیست، ایجاد اشتغال و تامین خوراک پتروشیمی‌ها می شود افزود:  در تلاش هستیم ان جی ال و واحد الفین پتروشیمی دهلران را به بهره برداری نزدیک کنیم، چرا که هم تلاشی در جهت کسب منافع ملی است و هم در توسعه اقتصاد کشور نقش موثری دارد.

نوذری تصریح کرد: همچنین در تلاش هستیم تسریع در پیشرفت طرح پتروشیمی و واحد الفین دهلران به منظور برنامه ریزی برای اینکه تولیدات NGL دهلران در همان منطقه منجر به توسعه، ایجاد اشتغال و درآمدزایی در منطقه و زمینه ساز توسعه صادرات شود.

مدیرعامل ان جی ال دهلران نیز در این دیدار گفت: بهره برداری از این طرح با هدف استخراج نفت خام در عمل شروع شده، اما چیزی حدود ۲۷۰ میلیون فوت مکعب گاز از سرچاه‌ها سوزانده می‌شود که شامل ۳۰ درصد گاز‌های شهری، ۶۰ درصدخوراک پتروشیمی و ۱۰ درصد باقیماندهم میعانات گازی است.

شهریاری افزود: با هدف جمع آوری این گاز‌ها در تلاش هستیم با ایستگاه تقویت فشار، سرمایه گذاری جدیدی را شروع کنیم که یکی از موانع آن تامین ارز است.

وی تصریح کرد: این پروژه سالیانه متوسط ۵۰۰ میلیون دلار درآمد ارزی دارد که می‌تواند از طرفی منجر به توسعه منطقه‌ای و ایجاد اشتعال پایدار و از طرفی هم با توجه به موقعیت استان و ظرفیت‌های موجود، قابلیت توسعه صادرات به عراق و غرب آسیا را فراهم کند.

شهریاری گفت: اگر مسائل مالی واحد الفین پتروشیمی مرتفع شود و بارفع محدودیت‌ها در مدار تولید قرار بگیرد می‌تواند بخش عمده‌ای از نیاز‌های ان جی ال دهلران را نیز تامین کند.  

  •  عملیات اجرایی طرح ان جی ال دهلران در سال ۹۵ آغاز شد وهم اکنون بالغ بر ۶۰ درصد پیشرفت فیزیکی دارد.
  • جمع آوری و جلوگیری از سوزاندن ۲۷۰ میلیون فوت مکعب در روز از گاز‌های همراه نفت خام تولیدی میادین حوزه دزفول شمالی شامل حوزه‌های نفتی آذر، دهلران، چشمه خوش، پایدار غرب (آسماری، بنگستان) پایدار، دانان، دالپری و چنگوله، جلوگیری از آلوده شدن محیط زیست، تامین خوراک مورد نیاز پتروشیمی دهلران و تولید ارزش افزوده، تامین گاز مورد نیاز جهت تزریق به چاه‌های منطقه و افزایش طول عمر آن‌ها و اشتغال زایی در منطقه از مهم‌ترین مزایای اجرای این طرح است. 
Print Friendly, PDF & Email
امتیاز:
اشتراک گذاری:
مطالب مرتبط
دیدگاه شما

Time limit is exhausted. Please reload CAPTCHA.