کدخبر : 1261
پنج‌شنبه 28 ژانویه 2016 - 21:26
فاقددیدگاه

تخته گاز بی اخلاقی در دنیای غیر مجازها!

آنچه که ما به دنبال آن هستیم و صد البته نگرانی و دغدغه اصلی مان هم می باشد، شیوع و انتشار این رفتار خطرناک در سطح جامعه هست. انتظار می رود همه کسانی که قدرت مدیریت، رهبری و نفوذ بر افراد جامعه را دارند تلاش کنند تا از نشر این نوع رفتارها جلوگیری کنند. بدون شک ادامه این روند، دیر یا زود متوجه شخصیت ها، افراد، خانواده ها و حتی اقشار مختلف دیگری از مردم خواهد شد و دایره شمول قربانیان آن نیز افزون تر خواهد شد.

پایگاه خبری جامک: مهدی کاکاخانی/ دنیایی که امروز به نام «دنیای مجازی» وارد زندگی مان شده است در حال نهادینه کردن بی اخلاقی هایی هست که در مرام و مسلک دینی و قواعد و دستورالعمل های شرعی ما جایی ندارد.

این که به بهانه مجازی و غیر واقعی بودن این دنیا، هر حرامی را برای خود حلال دانسته و به راحتی بدون خوف و ترس، تمام هستی و نیستی اشخاص را به باد فنا بدهیم، پسندیده نمی باشد.

متاسفانه برخی چنین می پندارند که انتشار و توزیع هر مطلب و یانوشته ای در این فضا که حیثت و شرافت افراد را لکه دار می کند، گناه محسوب نشده و مشاهده می شود روز به روز دامنه این رفتارها بدون هیچ وجدان دردی در سطح جامعه و صد افسوس بیشتر در سطح افراد تحصیلکرده و نخبگان که می توانند در کاهش و متوقف نمودن این نوع رفتارها موثر باشند؛ گسترش یافته و همچنان ادامه دارد.

از این که ظهور و بروز شبکه های مجازی و آنلاین بودن کاربران این تالارها، حاشیه امن سوءاستفاده کنندگان از بیت المال و یا نقض کنندگان قواعد و رفتارهای اجتماعی را به هم زده است و شرایط به نحوی شده است که هر فرد احساس می کند هزاران چشم غیب او را رصد می کند، شکی وجود ندارد.

با توجه به شمار دوربین های نصب شده در معابر عمومی، کوچه ها، خیابان های اصلی، محیط های کاری و…، قدرت بالای ضبط و ثبت رویدادهای روزمره توسط تلفن های هوشمند، بالا رفتن سرعت انتقال محتوا در بستر شبکه ها، دیگر هیچ شهروندی اجازه ندارد به راحتی درفضاهای عمومی دست به هر کاری که موجب وهن جامعه شده بزند. یا هیچ مدیر یا مسوولی جرات پاراف هر نامه و یا درخواست غیر قانونی را ندارد.

این ها و موارد مشابه دیگری از دستاوردهای ارزشمند رسانه های اجتماعی است که نمی توان از آنها غافل شد. اما به واقع آیا این دسترسی های آسان به لایه های پنهان زندگی مردم، اجازه انتشار هر واقعه محرمانه ای را به افراد می دهد؟!

آیا همزمان با ورود این ابزارها و امکانات، بستر فرهنگی مناسب برای استفاده درست و منطقی توسط تک تک افراد جامعه فراهم شده است؟! مسلما خیر؛ اگر غیر از این بود ما الان شاهد تخته گاز بی اخلاقی ها در این فضاها نبودیم.

همان گونه که پیداست انتخابات از مهمترین رویدادهای جامعه امروز ما محسوب می شود. با داغ شدن تنور انتخابات، یارگیری های جناحی، قومی و قبیله ای آغاز می شود و همزمان نیز رفتارهای غیر قانونی، دون شان و بی اخلاقی های نگران کننده نیز در جامعه افزایش می یابد و با توجه به گسترش رسانه های اجتماعی، شرایط مناسب تری برای تولیدکنندگان مطالب غیر اخلاقی، شب نامه نویسان و هتاکان فراهم شده است.

مشاهده می شود برخی ها برای خارج کردن رقیبان خود از هیچ ترفندی فروگذار نمی کنند. با کمال تاسف این افراد برای عاقبت به خیری یک فرد یا خود شیرینی نزد فلان شخص، حتی نسبت به آخر و عاقبت خویش نیز بی تفاوت شده اند.

به عنوان نمونه؛ در همین روزهای اخیر شاهد رونمایی از نوعی بداخلاقی ها در سطح شبکه های اجتماعی و سایت های خبری بودیم که در جامعه ی سنتی و کاملا قومی و قبیله ای ایلام نوبراست.

به راستی نشر مکاتبه ی محرمانه یکی از نمایندگان مردم در مجلس شورای اسلامی دال بر دریافت کارت های هدیه از یک نهاد غیر مرتبط یا انتشار و دست به دست کردن قسم نامه یکی از سیاسیون استان و نبش قبر نوشته هایی که سالهاست از زمان آنها می گذرد با چه اهدافی می تواند باشد؟! آیا این اقدامات و رفتارها برای رضای خدا و خدمت به خلق خدا می باشد؟ یا عمل به آن وظایفی است که خدا در آن جایی ندارد؟!

این هایی که با خیال راحت و بدون ترس از عواقب و مکافات عمل دست به این رفتارهای غیر اخلاقی می زنند آیا شده برای یک لحظه خودشان را در جایگاه آن شخص مورد اتهام فرض نموده و بعد بفهمند که چه کار خطرناکی را شروع نموده اند؟!

مگر آبروی افراد کالای کم ارزشی هست که به همین راحتی به حراج گذاشته می شود؟! به راستی اگر خودشان در چنین موقعیتی قرار بگیرند چه انتظاری از جامعه و افکار عمومی دارند؟!

آیا رسیدن به فرصت های کم بهای این دنیا و دست یافتن به موقعیت و جایگاه زودگذر دنیوی، ارزش و توجیهات منطقی برای دست زدن به این نوع رفتارهای غیر انسانی را دارد؟!

ما در این نوشتار به دنبال اثبات بی گناهی و یا رد اتهام از کسی نیستیم و همچنین مدافع عملکرد و رفتارهای نماینده مورد بحث هم نخواهیم بود و نیک می دانیم نقد عملکرد افراد و وادار نمودن آنها به پاسخگویی در مقابل وظایفی که پذیرفته اند چارچوب و رویه های مشخصی دارد و تاکنون به درستی در آن مسیر پیش رفته و بارهای بار مطالبات مردم را از نمایندگان پیگیری نموده ایم.

آنچه که ما به دنبال آن هستیم و صد البته نگرانی و دغدغه اصلی مان هم می باشد، شیوع و انتشار این رفتار خطرناک در سطح جامعه هست. انتظار می رود همه کسانی که قدرت مدیریت، رهبری و نفوذ بر افراد جامعه را دارند تلاش کنند تا از نشر این نوع رفتارها جلوگیری کنند. بدون شک ادامه این روند، دیر یا زود متوجه شخصیت ها، افراد، خانواده ها و حتی اقشار مختلف دیگری از مردم شده و دایره شمول قربانیان آن نیز افزون تر خواهد شد.

Print Friendly, PDF & Email
امتیاز:
اشتراک گذاری:
مطالب مرتبط
دیدگاه شما

Time limit is exhausted. Please reload CAPTCHA.