کدخبر : 12511
شنبه 3 آوریل 2021 - 10:15
فاقددیدگاه

عقده کرونا بر سر درختان بلوط خالی شد!

یکسال خانه نشینی، حذف سفرهای نوروزی و سیزده بدر، منع سفرهای تابستانی، حذف همه مناسبت ها در سال گذشته به خاطر شیوع ویروس کرونا باعث شد مردم از وضع محدودیت ها و تعیین دستورالعمل های متعدد خسته شده و در روزهای پایانی اسفند ابتدا بازار شب عید شلوغ شد، دورهمی های خانوادگی شکل گرفت، چمدان های سفر بسته شد و برای رهایی از این استرس و خستگی، ریسک مبتلا شدن به کرونا را به جان خریدند و عید نوروز و سیزده بدر را به روال سال های غیر کرونایی سپری نمودند.

مهدی کاکاخانی – مدیر مسئول جامک

اینکه تبعات تصمیم گیری مردم برای عادی سازی عید نوروز ۱۴۰۰ و میزان درگیر شدن به ویروس کرونا و یا شکل گیری موج چهارم و پنجم چقدر بوده و چه میزان هست، هدف این یاداشت نیست. آنچه که لازم است بیان شود اینکه در عید نوروز امسال و مخصوصا در روز سیزده بدر، خیلی ها عقده های کرونایی خود را بر سر طبیعت خالی کردند و روزهای تلخ و ناراحت کننده ای برای درختان بی پناه بلوط رقم زدند.

سیزدهمین روز سال که به نظر می رسد به صورت اشتباهی به نام “روز طبیعت” رقم خورده، نه تنها به طبیعت احترام گذاشته نمی شود، بلکه انبوهی زباله رها و حجم زیادی از درختان با بی رحمی نابود می شوند.

براساس تصاویر و فیلم های دریافتی از جاهای مختلف استان مخصوصا شهرستان چوار به دلیل نزدیکی به مرکز استان و به خاطر داشتن درختان بلوط و طبیعت زیبا، ماموران منابع طبیعی روزهای پرمخاطره و سختی را تجربه کردند. متاسفانه به دلایل متعدد درگیری، توهین، تهدید جنگل بانان به یک رویه مرسوم تبدیل شده است.

بدون تردید با توجه به بضاعت اندک نیروی انسانی در منابع طبیعی شهرستان ها و از طرفی گستره فراوان جنگل‌های استان که کنترل و پایش مستمر آنها با این تعداد نیروی کم ممکن نبوده، تنها راه صیانت از این سرمایه‌های ارزشمند، برخورد قاطع و قوی دستگاه قضایی با متخلفین است.

به نظر می رسد قوانین موجود برای حراست از درختان بلوط که نفس های آخر را می کشند، چندان بازدارنده نیست. انتظار می رود مسئولین قضایی مخصوصا دادستان فعال و کُنشگر استان ایلام به صورت ویژه طرح پیشگیرانه و موثر متناسب با شرایط فرهنگی و اجتماعی منطقه برای حفاظت از طبیعت استان ایلام تهیه و عملیاتی نمایند.

Print Friendly, PDF & Email
امتیاز:
اشتراک گذاری:
برچسب ها :
مطالب مرتبط
دیدگاه شما

Time limit is exhausted. Please reload CAPTCHA.