کدخبر : 12316
شنبه 6 مارس 2021 - 14:12
فاقددیدگاه

بازی باخت، باخت آقای مدیرعامل!

دقیقا اسفندماه سال گذشته در چنین ایامی "حسن نجفی سمنانی" جایگزین "شاپور تقی پور" در پتروشیمی ایلام شد. نجفی سمنانی خیلی زودتر از آنچه که تصور می شد از تصمیمات عجیب خود رونمایی کرد.

پایگاه خبری جامک:  اجرای طرح استخدام های ۱۵ روزه اولین شاهکار مدیریتی وی بود. به کارگیری ۶۰ نفر طی هر ۱۵ روز یعنی ۱۲۰ نفر در ماه و تسویه سیستماتیک در پایان دو هفته و ارسال لیست بیمه یکماهه برای آنان، نه تنها زمینه شکل گیری مشکلات اجتماعی و تنور اعتراضات کارگری را داغ نمود، بلکه با یک ترفند کاملا قانونی و قابل قبول رتبه اول بیکاری استان را به نحوی هنرمندانه جابجا نمود و نرخ بیکاری استان را تک رقمی کرد.

بدون تردید اقدام نجفی سمنانی یک تردستی ماهرانه و البته ظلمی آشکار و نابخشودنی بود که تاکنون هیچ متخصص آماری نتوانسته به این راحتی و بازی با اعداد یک شاخص آماری را تا این میزان قانونی و بدون نقص دستخوش تحولات بنیادی کند. این در حالی است که مشکل بیکاری در ایلام همچنان بیداد می کند.

شاهکار اساسی و خیلی مهم دیگر آقای مدیر عامل! افتتاح زودهنگام و نارس فاز الفین بود. پروژه‌ای که به اذعان کارشناسان تا رسیدن به مرحل (stable) پایایی و استواری کامل فاصله زیادی دارد. ضمن اینکه در همین مدت با تغییر چارت تشکیلات پتروشیمی مخصوصا فاز الفین، فرصت جذب نیروی کار جدید را  به نقطه ناامیدی رساند.

حاصل این تصمیم، خسارت و آسیب وارده ناشی از روشن ماندن فلّر مجتمع پتروشیمی و رهاسازی حجم عظیم آلاینده های به محیط زیست که این رخداد به دغدغه عموم مردم و دوستداران طبیعت تبدیل شده است.

به جز موارد یاد شده، مهمترین نقد وارده به نحوه مدیریت نجفی سمنانی، صدور چندین بیانیه تحریک آمیز برای ناامن جلوه دادن فضای سرمایه گذاری منطقه است. شیفت نمودن همه مشکلات شرکت به سمت مردم بی گناه ساکن در جوار این مجتمع با طرح موضوعات واهی، ستمی آشکار که متاثر از ضعف مدیریتی و عدم توان استفاده از ظرفیت بزرگان و مصلحین اجتماعی منطقه است. این در حالی است که به برکت وجود فرزندان شجاع، دلسوز و کارآمد در حوزه امنیت، استان ایلام امن ترین استان و بهشت سرمایه گذاران است.

آسیب های احتمالی جهت گیری های مشکوک آقای مدیر عامل زمانی وارد مرحله نگرانی شده که در زمان اوج گیری مباحث مربوط به طرح “تشکیل دفتر نفت وگاز استان ایلام” و حواشی ایجاد شده توسط وزیر نفت و مسئولین استان همسایه، این بیانیه ها و فضا سازی ها برای ناامن جلوه دادن استان و از دستور خارج کردن طرح توسعه پالایشگاه گاز ایلام و ممانعت از آغاز طرح های پتروشیمی مهران، هلیلان، پارک پترول و… است. حتی شنیده می شود به دستور مدیر عامل سرمایه گذاری خلیج فارس احداث پارک جنجالی “پترول” به کلی از دستور کار خارج شده است! 

این نگرانی ها زمانی به مرحله واقعیت نزدیک می شود که نماینده ولی فقیه و امام جمعه ایلام در خطبه های نماز جمعه به رفتارهای آقای مدیر عامل واکنش نشان داد.  “دکتر کریمی تبار” تقریبا شفاف آسیب ها و خطرات تصمیم گیری مدیریت پتروشیمی ایلام را گوشزد نمود و هشدارهای لازم را به مسئولین مربوطه یادآور شد.

نکته پایانی اینکه در دوران تصدی آقای مدیر عامل، به طور مکرر اخبار ناخوشایندی از بزرگترین واحد صنعتی استان به گوش می رسد. مبهم بودن میزان تامین خوراک توسط پالایشگاه گاز، افزایش نگران کننده بدهی های کلان پتروشیمی، وضعیت ناپایدار تولید محصول، افزایش روزافزون مشکلات کارگری و آسیب های اجتماعی مربوطه و..،  می طلبد هرچه سریعتر مدیران هلدینگ خلیج فارس، نمایندگان مردم در مجلس شورای اسلامی، مسئولین استان با هدف پیشگیری از هرگونه حوادث ناخوشایند وارد عمل شده و هرچه زودتر تصمیماتی برای برون رفت این شرکت از وضعیت موجود اتخاذ نمایند. اگر می خواهیم استان و ظرفیت های سرمایه گذاری وارد حاشیه نشوند، همین امروز باید اقدام شود چون فردا خیلی دیر است.

Print Friendly, PDF & Email
امتیاز:
اشتراک گذاری:
برچسب ها :
مطالب مرتبط
دیدگاه شما

Time limit is exhausted. Please reload CAPTCHA.