کدخبر : 12049
یکشنبه 24 ژانویه 2021 - 8:18
فاقددیدگاه
آیا امسال جاده قاضی خان–بدره افتتاح می شود؟

به انتظار ۱۵ساله مردم سیروان خاتمه دهید/ راه، کلید توسعه است

هر ساله خبر از افتتاح و ایجاد راهی می دهند بنام "قاضی خان – بدره" ولی در پایان سال نه افتتاحی است و نه انگار قرار است اتفاقی بیفتد. مردم شهرستان سیروان از توابع استان ایلام بیش از ۱۵ سال است که در انتظار افتتاح این محور مواصلاتی هستند تا شاید از این طریق از بن بست جغرافیایی خارج شوند.

موج – محمدکریم ویسی: هر مسئولی که به این شهرستان سفر می کند صحبت از مزایای این محور مواصلاتی می کند اما ۱۵ سال است که برای افتتاح آن امروز و فردا می کنند و در عمل تاکنون کار خاصی که بتواند مردم را امیدوار کند، انجام نشده است.

محور ارتباطی قاضی خان – بدره در سال ۱۳۸۴ کلنگ آن توسط مسئولان وقت به زمین زده شد و قرار بود که شمال استان ایلام را به جنوب آن وصل کند، توسعه اقتصادی، راحتی و امن بودن سفر، صرفه‌جویی در مصرف سوخت و کاهش ۴۵ کیلومتری بدره به سیروان، فاصله جاده‌ای مناطق جنوبی با محدوده شمالی استان ایلام را ۷۰ کیلومتر کاهش دهد، ولی تاکنون در حد حرف مانده و امسال هم در لیست افتتاح پروژه های دهه مبارک فجر دیده نمی شود. حال باید دید که آیا امسال پیرترین پروژه استان ایلام به بهره برداری میرسد یا فقط در وعده ها می ماند؟

جاده‌های مواصلاتی یکی از عوامل مهم  و تاثیرگذار در حمل‌ و نقل بار و مسافر، کنترل مرگ ‌و میر و تصادف در جاده‌ها می باشند و در توسعه آن منطقه نقش مهمی ایفا می‌کنند. امروزه با پیشرفت تکنولوژی، افزایش جمعیت و نیاز انسان در زمینه مسافرت و تجارت باعث شده تا امنیت و اهمیت راه‌ها از دغدغه‌های اصلی و مهم باشد؛ عمر بسیاری از پروژه‌های ناتمام استان به بیش از ۱۵ سال می‌رسد و این موضوع باعث محروم بودن استان در زمینه های مختلف است.

استان ایلام مهم‌ترین استان در تردد زائران اربعین حسینی است و سالانه با بیش از ۴/۵ میلیون زائر به‌عنوان امن‌ترین و نزدیک‌ترین مرز به عراق و دروازه عتبات عالیات شناخته‌ شده است؛ اما با این ‌وجود متأسفانه عمر برخی از پروژه‌های نیمه ‌تمام مانند جاده قاضی‌خان در حد فاصل شهرستان‌های سیروان و بدره به بیش از ۱۵ سال می‌رسد و هنوز به افتتاح و بهره برداری نرسیده است.

وعده به مردم بس است، لطفا عمل کنید!

یک مدرس دانشگاه در شهرستان سیروان با اشاره به اینکه جاده قاضی خان–بدره یکی از خواسته های بحق مردم این دیار است که پس از ۱۵ سال هنوز ناتمام مانده و هر ساله با وعده هایی که تحقق آنها به عینیت نپیوسته، مردم را امیدوار می کنند، گفت:جاده قاضی خان–بدره و اتصال آن به جاده حمیل از طریق محور هلسم چرداول می تواند به عنوان یکی از شاهکارهای مدیریتی در تقلیل و کاهش سوخت ناوگان حمل و نقل عمومی  از آن یاد کرد.

مجتبی پنجعلی زاده با بیان اینکه در برنامه ریزی های مدیریت و آمایش سرزمینی سیروان، این پروژه می تواند نقش خود را مانند شاهراه‌های کلیدی در استانهای دیگر همچون کرمانشاه و خوزستان تشبیح کرد، افزود: این پروژه می تواند امید به زندگی و در بالا بردن سکنی گذیدن مردم این منطقه و استفاده از پتانسیل های بالقوه شهرستان و ایجاد اشتغال و رونق مناسب و قابل قبول شاخص های تراز کشوری، ایجاد نمود.

عضو شورای اسلامی شهر لومار با اشاره به اینکه  مردم سیروان از تکرار این خواسته بدلیل عدم توجه و اجابت خواسته های مردم از سوی مسئولان استان بسیار نگران و ناراحتند، اظهار داشت: احداث چاده قاضی خان–بدره، شهرستانهای سیروان و بدره را از بن بست جغرافیایی خارج می کند و آغازگر فصل نوینی برای رشد و توسعه دو شهرستان در زمینه های مختلف است.

پنجعلی زاده خاطر نشان کرد: با بهره برداری از این محور ارتباطی، مردم شهرستان سیروان می توانند محصولات تولیدی خود را بدون حضور دلالان و واسطه ها در بازارهای سطح کشور به فروش برسانند و بدلیل مرغوبیت محصولات نام ایلام و ایلامیان را بر سر زبانها جاری سازند و با این اقدام علاوه بر کاهش بیکاری، مهاجرت نیز کاهش می یابد.  

راه ارتباطی سیروان – بدره تا پایان سال جاری افتتاح می شود

مدیرکل راه شهرسازی استان ایلام از افتتاح راه ارتباطی قاضی خان-بدره تا پایان سال جاری خبر داد و گفت: احداث این راه ارتباطی یکی از پروژه های مهم استان است که مسیر ارتباطی دو شهرستان سیروان و بدره را بیش از ۱۰۰ کیلومتر کوتاهتر می کند.

علی اصغر کاظمی با بیان اینکه پروژه راهسازی قاضی خان-بدره هم اکنون در مراحل پایانی کار قرار دارد که با تکمیل این طرح راهسازی، مسیر شهرستان سیروان به بدره ۱۰۰ کیلومتر کوتاه تر می شود، افزود: طول کل محور ۱۳ کیلومتر است که ۶ کیلومتر آن از سمت شهرستان سیروان تکمیل شده است.

وی با بیان اینکه حجم عملیات راه سازی در هفت کیلومتر بعدی با توجه به وضعیت کوهستانی و رودخانه بزرگی که در مسیر قرار دارد بسیار زیاد بود که برای اجرای آن یک تونل به طول ۲۰۰ متر حفاری و تکمیل شد،اظهار داشت: همچنین احداث پل بزرگ جابر نیز در این مسیر با هشت دهنه ۲۰ متری تکمیل و به پایان رسیده است.

مدیرکل راه شهرسازی استان ایلام تصریح کرد: بیش از ۲۰ پل دیگر در مسیر احداث، عملیات روسازی مسیر تکمیل شده و هم اکنون سه کیلومتر نیز آسفالت گردیده و آسفالت مابقی مسیر نیز با مساعد شدن شرایط جوی انجام خواهد گرفت.

کاظمی خاطرنشان کرد: با تکمیل این پروژه راهسازی بین چرداول به سیروان شامل  محور سرتنگ-هلسم این مسیر تبدیل به محور دوم ارتباط استان‌های کرمانشاه به جنوب استان ایلام و استان خوزستان خواهد شد.

مدیرکل راه و شهرسازی استان ایلام با بیان اینکه تاکنون تنها ۴ کیلومتر آسفالت این محور ارتباطی باقی مانده است، خاطرنشان کرد: به محض مساعد شدن شرایط جوی عملیات آسفالت باقیمانده  این جاده شروع و پیش بینی می شود تا پایان سال جاری به بهره برداری برسد.

Print Friendly, PDF & Email
امتیاز:
اشتراک گذاری:
مطالب مرتبط
دیدگاه شما

Time limit is exhausted. Please reload CAPTCHA.