کدخبر : 11951
دوشنبه 11 ژانویه 2021 - 9:00
فاقددیدگاه

روستایی در بن بست جغرافیایی، چشم انتظار انتقال مکان

روستای ۱۵ خرداد به دلیل قرار گرفتن در بن‌بست جغرافیایی از داشتن حداقل امکانات محروم است و مردم روستا تنها راه حل مشکلات را انتقال به مکان جدید می‌دانند و مسوولان برای انتقال آن تنها به دادن وعده اکتفا می‌کنند.

خبرگزاری فارس- ایلام؛ مریم نظری: محرومیت و وجود کمبودها و کاستی‌ها در برخی از مناطق روستایی استان ایلام سبب شده طی سال‌های گذشته شاهد انتقال برخی از روستاها به مناطق دیگر که از وضعیت بهتری برخوردارند، باشیم.

روستای اسلامیه، لرینی و پانزده خرداد از توابع شهرستان سیروان از جمله روستاهایی هستند که طی سال‌های گذشته انتقال آن‌ها به منطقه کوه چرمین در دستور کار قرار گرفته اما پس از انتقال دو روستای اسلامیه و لرینی به منطقه جدید عملیات انتقال روستای پانزده خرداد متوقف شده است.

عدم تحقق وعده مسوولین برای جابه جایی روستا

حامد میرزایی یکی از ساکنین روستای پانزده خرداد در گفت‌وگو با خبرنگار فارس ایلام گفت: متأسفانه انتقال روستای پانزده خرداد با وجود وعده‌های مکرر مسوولان به کوه چرمین انجام نشده است.

وی افزود: زمین‌های منطقه چرمین جزو زمین‌های آبا و اجدادی ماست و هم‌اکنون مردم درخواست جابجایی روستا مانند دو روستای اسلامیه و لرینی به این منطقه را دارند اما متأسفانه بنیاد مسکن با این مساله موافقت نمی‌کند.

محروم از راه‌های مواصلاتی استاندارد

الوان مرادی یکی دیگر از ساکنین روستا می‌گوید: ساکنین روستا از دسترسی به اینترنت و همچنین راه‌های مواصلاتی استاندارد محرومند و همین امر سبب شده روستای پانزده خرداد در بن‌بست جغرافیایی قرار گیرد.

وی با بیان این‌که عدم دسترسی روستا به اینترنت سبب شده دانش آموزان از استفاده از برنامه شاد جهت آموزش محروم باشند ادامه داد: محرومیت این منطقه از راه‌های استاندارد نیز سبب شده تردد به مناطق شهری برای روستاییان بسیار هزینه بر باشد.

فرسودگی راه‌های مواصلاتی روستا

روح‌الله مرادی‌نژاد عضو شورای اسلامی روستای پانزده خرداد نیز به فارس گفت: راه مواصلاتی این روستا بیش از بیست سال قدمت دارد و همین امر سبب فرسودگی و از بین رفتن این راه مواصلاتی شده است.

وی اضافه کرد: ساکنین این روستا با مشکلات بسیاری مواجه‌اند و انتقال این روستا به منطقه مذکور می‌تواند مشکلات روستاییان را تا حد قابل‌توجهی کاهش دهد.

لزوم پیگیری مسوولین برای جابه جایی

میلاد سهیلی دهیار روستای پانزده خرداد نیز در این باره گفت: با توجه به مشکلات روستای پانزده خرداد انتقال این روستا به منطقه چرمین از مطالبات اساسی ساکنین روستا است.

وی افزود: در گذشته بنا بود سه روستای اسلامیه، لرینی و پانزده خرداد به منطقه چرمین منتقل شوند اما متأسفانه تنها انتقال روستای اسلامیه و لرینی انجام‌شده است و کماکان منتظر تعیین تکلیف این روستا هستیم.

سهیلی ادامه داد: تغییر مکان این روستا از مطالبات اساسی مردم است و از مسوولان مربوطه درخواست می‌کنیم تغییر مکان این روستا را مانند دو روستای دیگر در دستور کار قرار دهند.

عدم ارائه درخواست جهت تغییر مکان روستا

حبیب‌الله محبی مدیرکل بنیاد مسکن استان ایلام در گفت‌و‌گو با خبرنگار فارس با بیان اینکه هیچ‌گونه درخواستی مبنی بر انتقال این روستا به بنیاد مسکن استان ایلام ارائه نشده است، گفت: براساس اسناد موجود و سند تک برگ منابع طبیعی اراضی مورد نظر جزو اراضی ملی محسوب می‌شوند.

وی ادامه داد: بنیاد مسکن از انتقال روستاها به مناطق مطلوب‌تر و توسعه مناطق روستایی استقبال می‌کند اما بی‌شک این انتقال باید به صورت کاملاً قانونی انجام شود.

مدیرکل بنیاد مسکن استان ایلام با بیان این‌که ساکنین ابتدا باید درخواست‌ خود را مبنی بر انتقال این روستا به منطقه موردنظر به فرمانداری ارائه دهند، گفت: بنیاد مسکن پس از تأیید فرمانداری پیگیری‌ها و رایزنی‌های لازم را با دستگاه‌های ذی‌ربط انجام می‌دهد.

لزوم ارائه درخواست از سوی مردم جهت انتقال روستا

جواد رحیمی‌مقدم فرماندار شهرستان سیروان نیز به خبرنگار فارس گفت: انتقال روستاها به دیگر مناطق، ضوابط و شرایط خاص خود را دارد و در ابتدا باید ساکنین روستا درخواست انتقال روستا و دلیل این انتقال را به فرمانداری ارائه دهند.

وی اظهار کرد: این درخواست در شورای برنامه‌ریزی شهرستان مورد بررسی قرار خواهد گرفت و تصمیمات لازم در مورد آن اتخاذ خواهد شد.

فرماندار شهرستان سیروان اضافه کرد: بی‌شک درصورتی ‌که حل مشکلات این روستا جهت سهولت زندگی ساکنین ممکن باشد مشکلات و کاستی‌های مذکور مرتفع می‌شود و درصورتی‌که مشکلات قابل حل نباشد اقدامات جهت انتقال روستا در دستور کار قرار می‌گیرد.

رحیمی‌مقدم در پایان با بیان این‌که پروسه انتقال روستا بدون شک زمان‌بر و پر هزینه‌ خواهد بود افزود: در صورت موافقت نهادهای ذی‌ربط با این انتقال، باید منتظر تامین اعتبار در این زمینه باشیم.

Print Friendly, PDF & Email
امتیاز:
اشتراک گذاری:
برچسب ها :
مطالب مرتبط
دیدگاه شما

Time limit is exhausted. Please reload CAPTCHA.