کدخبر : 11835
شنبه 26 دسامبر 2020 - 10:42
فاقددیدگاه

روز مبارک برای صنعت استان ایلام

کمتر از چهار دهه پیش و درست بعد از پایان جنگ تحمیلی که "شعار سازندگی" در کشور گسترش یافت، "صنعت" واژه غریب برای ساکنین عروس زاگرس بود. علاوه بر نبود زیرساخت های سخت افزاری و نرم افزاری، نگرش و دیدگاه تصمیم‌گیران و تصیمم سازان و همچنین اقشار مختلف جامعه نسبت به فعالیت های تولیدی و صنعت تا رسیدن به مرحله خودباوری فاصله زیادی داشت.

جامک: مهدی کاکاخانی – پیشقراولان صنعت استان در دهه‌های ۶۰ و ۷۰ عموما کسانی بودند که با کمترین تجربه عملی و ذهنی، متاثر از فضای روانی آن دوران و بعضا با انگیزه های مختلف، پای در این عرصه مهم گذاشتند.

اما شروع عملیات ساخت پالایشگاه گاز ایلام در سال۱۳۸۰ و دو سال بعد یعنی در سال ۱۳۸۲ موافقت با احداث پتروشیمی ایلام، فصل جدیدی از صنعتی شدن استان رقم خورد و استفاده از ظرفیت و پتانسیل ذخایر نفت وگاز استان ایلام از حالت شعاری خارج و فاز اجرایی به خود گرفت. در ادامه فکر نو، حس خودباوری و انگیزه قوی در فعالان اقتصادی استان، جوانه زد.

همزمان با شروع عملیات استقرار واحدهای صنعتی بزرگ و مادر، صنایع کوچک و متوسط نیز در گروه‌های غذایی، نساجی، فلزی، کانی های غیر فلزی، سیمان، شیمیایی و سلولزی و…، که هر کدام اثرات ارزشمندی بر فرایند صنعتی شدن استان برجای گذاشته، یکی پس از دیگری به نقطه بهره برداری رسیدند.

با بررسی آمارهای سازمان صمت کاملا مشهود است که در یک بازه زمانی ده ساله، تغییر مجوزهای صنعتی از کارگاه‌های کوچک موزائیک سازی، شن و ماسه، تیرچه و بلوک، تولید ترشیجات و شوریجات و…، با سرمایه کم و اشتغالزایی لرزان، به سمت صنایع بزرگ و مادر با حجم سرمایه‌گذاری کلان، تکنولوژی جدید و دانش محور از قبیل؛ استیل کورد، فولاد گسترآتنا، کوشاب غرب، مقاطع فلزی و نورد، پویا نخ و…، نشان از تحولات بنیادی در مسیر پرشتاب صنعتی شدن استان ایلام را می دهد.

پیشرفت فیزیکی مناسب مگاپروژه های ان جی ال دهلران، پتروشیمی دهلران، پتروایرانیان، شروع خوب سرمایه‌گذاران پتروشیمی هلیلان و از همه مهمتر اهتمام جدی برای ساخت شهرک پایین دست پتروشیمی و پارک پترو در آینده نزدیک و دیگر پروژه های حوزه نفت و گاز، اقداماتی هستند که آثار و برکات ارزشمند آنها در فرداهای پیش رو نمایان خواهد شد.

اینک بعد از سپری شدن چند دهه از فرایند صنعتی شدن استان ایلام، با بهره برداری از مجتمع پتروشیمی ایلام به عنوان اولین پروژه تولید اُلفین غرب کشور، به یقین صنعت استان هم از نظر کمی و کیفی و هم از نظر انباشت تجربه و دانایی به مرحله خودباوری و شکوفایی دست پیدا کرده و در ادامه، مسیر فراروی توسعه استان در حوزه صنعت، پرامید خواهد بود.

بنابراین ضمن تبریک و خدا قوت به تمام کسانی که از ابتدا تاکنون برای این مهم تلاش و جانفشانی کرده اند، بی‌مناسبت نخواهد بود اگر چهارم دیماه ۱۳۹۹ را به نام “روز صنعت استان ایلام” نامگذاری شود.

Print Friendly, PDF & Email
امتیاز:
اشتراک گذاری:
برچسب ها :
مطالب مرتبط
دیدگاه شما

Time limit is exhausted. Please reload CAPTCHA.